Hlavní obsah

Museli jsme na levnější trh. Šéfka Petrofu vysvětluje, proč vyrábějí v Asii

Proč Petrof stěhuje část výroby do Asie? A jak chce dobýt Ameriku? Rozhovor se Zuzanou Ceralovou Petrofovou, prezidentkou společnosti Petrof. Video: Markéta Bidrmanová, Seznam Zprávy

 

Od poloviny roku začne Petrof vyrábět svá nejlevnější pianina v Asii. Slavnou značku poprvé půjčí indonéskému výrobci. Design i konstrukce se nezmění, místo masivu ale budou rezonanční desky z překližky, říká majitelka firmy.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Vysoká inflace, vysoké ceny energií, nedostatek materiálů i pracovní síly, shrnuje Zuzana Ceralová Petrofová důvody, které slavného výrobce klavírů donutily odklonit část výroby do jihovýchodní Asie.

„Kvůli tomuto mixu jsme museli nástroje zdražit o 30 %. Tak jsme si řekli, že buď budeme mít sice velkou marži, ale prodáme míň nástrojů. Anebo musíme jít na větší trh, který je momentálně v levnějších nástrojích,“ říká v rozhovoru pro pořad Agenda SZ Byznys prezidentka a majitelka Petrofu.

V Indonésii se bude od poloviny roku produkovat nejnižší řada pianin. Má se jmenovat Discovery, řekla Petrofová SZ Byznys. Náklady na výrobu budou proti Česku zhruba poloviční. „Já jsem loni objela svět, jak s panem premiérem, tak sama, a zjistila jsem, že můžeme mít nové zákazníky v Indii, ve Vietnamu a v Malajsii a v Jižní Americe. Ale otázka je cena, znají naši značku, ale nemají na to si koupit ty nejdražší nástroje,“ vysvětluje Petrofová.

S českou cenou práce a výrobních nákladů ale o moc laciněji vyrobit nelze, míní dědička slavné značky, která se coby členka Národní ekonomické rady vlády (NERV) podílela také na návrhu 37 opatření, která mají nastartovat český růst. „Byla jsem zklamaná, že z těch opatření, která jsme připravili, nejsou rychlé výstupy. Ale teď už se to na resortech řeší,“ shrnuje politickou reakci Petrofová.

Dáváme si pozor, aby nás nekopírovali

Zklamání z angažmá v poradním orgánu kabinetu ale není hlavní důvod přesunu části produkce do Asie. „Přemýšlela jsem o tom několik let. Nemohu za to vinit vládu. A vůbec to neznamená, že nebudeme dál platit daně v České republice. Nikam s tím neutíkáme. Nemůžeme ale stát na místě, z našich konkurentů jsme poslední z Evropy, kdo to ještě neudělal,“ říká v rozhovoru pro Agendu SZ Byznys šéfka Petrofu.

Zatímco vyšší řady pianin a klavírů se budou dál kompletně rodit doma, v Hradci Králové, nejnižší řada vznikne od zpracování dřeva až po lak u indonéského partnera, který bude znát celé know-how. Od výkresů až po složení laku. Petrof hotové nástroje odkoupí a poté prodá.

Proces výroby i autorská práva hodlá majitelka pečlivě kontrolovat. To se naučila už v Číně, kde s licencí Petrofu už dvě dekády vznikají nástroje pod značkami Scholze, Rössler, Fibich či Akord. „Máme praxi, na co si musíme dát pozor, aby nám tam nekopírovali značky nebo nedělali pátou kolonu. Náš právník je neustále ve střehu a řeší to s čínským právníkem, kterého tam léta platíme,“ líčí Petrofová.

U indonéské řady se počítá s jiným materiálem. Rezonanční desky nebudou ze smrkového masivu, ale z překližky. Nejen kvůli ceně, ale i kvůli podnebí. „Indie je ‚prádelna‘. Do náročných klimatických podmínek, kde je vysoká teplota a vlhkost, je překližka daleko odolnější,“ vysvětluje Zuzana Petrofová.

Bojujeme o každý kus

Prodeje nástrojů v politicky nestabilní době se stagnující ekonomikou poklesly. Loni Petrof prodal asi tisícovku nástrojů, utržil celkem 202 milionů korun, z toho necelou čtvrtinu na tuzemském trhu. Čistý zisk dosáhl 20 milionů korun. „Letos máme vyšší plán, chtěli bychom utržit 240 milionů,“ plánuje Zuzana Ceralová Petrofová.

„Každý kus je vydobytý velkým snažením. Kolegové často už propadají panice a říkají si, tak nám to pěkně šlo v druhé půlce covidu a pak přišla válka na Ukrajině a další na Středním východě a do toho ten politicko-ekonomický neklid. Je vidět, že lidé nevydávají peníze, že se bojí, co bude,“ konstatuje Zuzana Petrofová.

Čínský trh po pandemii ještě nenastartoval, do Ruska či Íránu se kvůli válce vyvážet nesmí. „V České republice ale mají lidé pořád ochotu nakupovat. Maloobchod se vylepšil. Čína po covidu velmi oslabila. To byl náš klíčový trh. V roce 2019 jsme tam prodávali 35 % naší produkce, dneska nějakých 17 %.“

V Americe zažíváme comeback

Petrof tak hledá nové trhy. „Naši zákazníci se stěhují směrem na Střední východ, například v Dubaji jsme otevřeli s partnerem showroom. Bohatí Číňani a lidé z Hongkongu se stěhují do Singapuru, Malajsie, ale i Japonska, Indie atd., takže všude tam máme naopak nárůst prodejů,“ řekla šéfka společnosti, která vyváží celkem do 65 zemí světa.

Po letech se Petrof opět více zaměřuje na Spojené státy, kde během finanční krize v roce 2008 ztratil hodně peněz. „Problém byl v tom, že jsme tam byli zapsáni jako levné zboží z východní Evropy a tehdejší partner před 20 lety nás tam tak prodával. Neměli jsme tam žádnou marži. Teď tam zažíváme comeback,“ míní Petrofová.

Letos chce královéhradecká firma poslat za oceán minimálně deset kontejnerů, celkem asi 150 nástrojů. K zákazníkům jdou přes renomovaného distributora Hollywood Piano, který prodává nástroje hvězdám světového formátu. Svůj hit pro snímek Barbie na českém nástroji složila třeba zpěvačka Billie Eilish. „Vyšíváme na tom, abychom se v Americe zase dostali tam, kde jsme byli dřív,“ glosuje Petrofová.

Doporučované