Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Cestující si stěžují na lety do Egypta zprostředkovávané rumunskou leteckou společností HelloJets, se kterou nedávno začala spolupracovat tuzemská cestovní kancelář Blue Style. Některé spoje měly v sobotu zpoždění a někteří cestující tvrdí, že jim změny letů dokonce o noc zkrátily dovolenou.
To se týká těch cestujících, kterým cestovka změnila let na takový, který v cílové destinaci přistane v noci, a do hotelu se jim tak podaří dostat třeba až v brzkých ranních hodinách. Noc, kterou měli zaplacenou na hotelu, místo toho stráví v letadle. Podle podmínek cestovní kanceláře ovšem dovolená začíná už na letišti, nikoliv až po příletu.
„Klienti si v rámci zájezdu kupují ubytování na přesně stanovený počet nocí a zároveň leteckou dopravu do destinace a zpět. Odletové a příletové dny jsou vždy součástí celkové délky zájezdu, ale nejsou považovány za plnohodnotné dny pobytu v hotelu. Tento princip je běžnou praxí v cestovním ruchu a je také jasně uveden v našich smluvních podmínkách, se kterými klienti souhlasí při uzavření smlouvy,“ vysvětluje tisková mluvčí Blue Style Simona Fischerová pro SZ Byznys.
Zahájením zájezdu se podle mluvčí rozumí okamžik odbavení cestujícího na letišti, nikoliv až přílet do destinace. „Stejně tak je za ukončení zájezdu považován čas příletu zpět na cílové letiště v ČR, nikoliv moment, kdy klient opustí hotel nebo vystoupí z transferu. Tento výklad je jasně definovaný a platí pro všechny naše zájezdy. Zároveň umožňuje, aby byl zájezd plně v souladu s legislativou i s reálnými podmínkami leteckého provozu, který může být naplánován v různých časech včetně nočních hodin,“ dodává.
„Zpoždění sobotního letu z Prahy na Džerbu bohužel způsobila tragická událost v rodině jednoho člena posádky. Z provozních důvodů bylo nutné zajistit náhradní posádku, což vedlo ke zpoždění i následující rotaci. Dopravce HelloJets zareagoval velmi rychle a profesionálně, ihned nasadil dvě záložní letadla, aby minimalizoval dopad na další navazující lety. Cestující obdrželi voucher na občerstvení a CK Blue Style jim během pobytu nabídla lodní výlet zdarma jako kompenzaci za vzniklé komplikace,“ řekla Fischerová.
Podle mluvčí Letiště Václava Havla Denisy Hejtmánkové k dalším zpožděným letům HelloJets nedošlo.
Úpravy v odletech jsou podle mluvčí cestovní kanceláře v souladu s podmínkami letiště. „Všechny časy letů uvedené při rezervaci zájezdu jsou vždy pouze orientační – závaznými se stávají až ve chvíli, kdy klienti obdrží cestovní dokumenty, a to nejpozději sedm dní před odletem. V letošní sezoně dochází k úpravám některých časů letů zejména kvůli uzavírce hlavní dráhy 06/24 na Letišti Praha (15. 5. – 4. 8. 2025), jejíž součástí je i noční zákaz provozu (00:00–05:29), který výrazně omezil počet dostupných slotů. Zájezdy a kapacity jsme přitom plánovali více než rok dopředu, kdy jsme rozsah omezení a změn na letišti neznali. Toto omezení se netýká jen nás, výjimku má pouze jediný domácí dopravce.“
To, že by uzavírka dráhy omezovala provoz ovšem letiště popírá. „Uzavírka hlavní dráhy nijak neovlivňuje provoz pražského letiště. Provoz není uzavřen ani v noci. Je omezený počet slotů, kdy se v noci může lítat, ale letiště v noci zavřené není. Uzavírka dráhy nemá žádný vliv na provoz pražského letiště,“ uvedla mluvčí letiště.
Blue Style neřeší problémy s dopravcem poprvé
„Všechny úpravy tak byly provedeny dodatečně, v souladu s novými podmínkami letiště. Všichni cestující ve svých cestovních dokumentech obdrželi správné údaje o časech letů a k žádným posunům poté nedošlo,“ dodala Fischerová.
Kompenzace proto cestující nedostanou. „Při rezervaci zájezdu klienti uzavírají smlouvu, která stanovuje, že přesný – tedy závazný – čas odletu může být cestovní kanceláří upřesněn až sedm dní před zahájením zájezdu. Tento termín je plně v souladu s legislativou a je považován za rozhodující pro realizaci dovolené. Časy uvedené v nabídce nebo při rezervaci jsou vždy pouze orientační a nemohou být brány jako garance. Pokud tedy dojde ke změně času letu v rámci tohoto zákonného rozmezí a klienti jsou o změně informováni včas, což činíme vždy, nevzniká právní nárok na kompenzaci,“ popisuje proces Fischerová.
Pokud návratový let připadá na noční nebo ranní hodiny, doporučuje mluvčí Blue Style dokoupit si takzvaný „late check-out“ v hotelu, který hostům umožní v něm zůstat déle.
Problémy s cestovní kanceláří řeší například platforma OnlineMediator. „O vzniklých problémech víme a již několik spotřebitelů se na nás v této věci obrátilo. Spotřebitel má v daném případě právo na přiměřenou slevu z ceny nebo může od smlouvy odstoupit, jedná se o podstatnou změnu zájezdu,“ míní ředitel projektu Tomáš Večl.
OnlineMediator dokonce zvažuje na Blue Style podat hromadnou žalobu, a to kvůli problémům, které nastaly již dříve. „Dne 1. dubna 2025 měl z egyptského letiště Marsa Alam odletět let QU 4378, resp. KJ 213 s cestujícími, kteří si zakoupili zájezd u cestovní kanceláře Blue Style. Místo plánovaného návratu do Česka ale následovalo více než 20 hodin zpoždění – bez odpovídajícího servisu, bez jasné komunikace a bez jakékoli kompenzace,“ vysvětluje firma na webových stránkách.
„Ještě před úvahou o podání hromadné žaloby jsme oslovili CK Blue Style a vyzvali ji k vyjádření v rámci mimosoudního řešení. Společnost ale nereagovala. Na naši výzvu vůbec neodpověděla, odmítla převzít odpovědnost a nijak neprojevila ochotu problém řešit,“ pokračuje Večl.
„Mrzí nás, že došlo ke zpoždění letu z Marsa Alam, a chápeme, že tato situace mohla být pro některé klienty velmi nepříjemná,“ sdělila na dotaz mluvčí. „Jako cestovní kancelář samozřejmě odpovídáme za zájezd jako celek, tedy včetně dopravy. Je ale důležité rozlišit povahu jednotlivých právních nároků. V případě zpoždění letu upravuje odpovědnost vůči cestujícím přímo nařízení EU č. 261/2004, které stanoví, že nárok na případnou kompenzaci vzniká mezi cestujícím a leteckým dopravcem,“ připomněla.
„Bohužel do tohoto právního vztahu mezi klientem a dopravcem nemůžeme vstupovat, nejen fakticky, ale ani právně. Kompenzace podle uvedeného nařízení jsou plně v gesci dopravce, který také rozhoduje o oprávněnosti jednotlivých nároků. Přesto se vždy snažíme být našim klientům maximálně nápomocni, a to jak operativně na místě, tak následně při zorientování se v tom, jak mohou svůj nárok vůči dopravci uplatnit. Jsme přesvědčeni, že jsme v dané situaci postupovali korektně a v souladu s platnou legislativou. Celou věc samozřejmě dále sledujeme,“ uzavřela mluvčí.
Cesty do Egypta zajišťuje nový dopravce
Blue Style představila nového dopravce minulý týden. Rumunská HelloJets bude zprostředkovávat lety do Egypta, Tuniska a částečně také do Bulharska.
Cestovní kancelář hledala nového dopravce od doby, kdy ukončila spolupráci s ukrajinským dopravcem Skyline Express. Poté zajišťovala dočasně spoje do Egypta, Tuniska a Bulharska česká letecká společnost Smartwings. S tou bude Blue Style v dopravě do jiných oblastí spolupracovat i nadále.
Se Skyline Express přestala cestovní kancelář spolupracovat kvůli řadě problémů. Ačkoliv si někteří zákazníci stěžovali především na zpožděné lety, Blue Style s dopravcem rozvázal spolupráci i z jiných důvodů. „Se Skyline Express jsme operovali zhruba kolem 500 letů a jen zhruba čtyři měly zpoždění,“ vysvětlila nedávno pro SZ Byznys obchodní ředitelka Blue Style Lenka Pátek.
„To nic nemění na tom, že jsme se s nimi rozešli, protože nedostáli nějakým smluvním závazkům, a řešili jsme kompenzace klientům kvůli zpoždění, které jsme pak kompenzovali my,“ dodala.
Při oznámení nového dopravce redakce Seznam zpráv napsala, že letouny rumunského podniku jsou v některých případech 18 let staré. Například průměrné stáří flotily české letecké společnosti Smartwings se pohybuje okolo 10 až 15 let. „Všechna letadla HelloJets ovšem odpovídají přísným evropským bezpečnostním i provozním normám,“ míní Fischerová. „Ke zpoždění došlo výhradně z mimořádných důvodů, a nikoliv kvůli technickému stavu letadel. Dopravce navíc prokázal flexibilitu a připravenost nasazením záložních strojů.“
„Je důležité zdůraznit, že rozhodující není kalendářní stáří letadla, ale jeho technický stav, pravidelná údržba a celkový provozní dohled. Všechna letadla v provozu musí splňovat velmi přísná technická a bezpečnostní kritéria daná evropskou i českou legislativou – bez ohledu na rok výroby. Letadla HelloJets tato kritéria plně naplňují a jejich provoz je pravidelně kontrolován,“ dodává.
Aktualizace: Doplnili jsme vyjádření letiště, které popírá vliv zavření dráhy na provoz.