Hlavní obsah

Změří rychlost z Prahy až před Brno. Teď své radary nabídne vojákům

Česká firma Meteopress vyvíjela radary pro sběr dat o počasí. Nyní vstupuje do armádního sektoru.Video: Šimon Felenda, Seznam Zprávy

Jejich stroje normálně sbírají data o počasí. Postupem času ale šéf Michal Najman zjistil, že technologii může firma Meteopress využít v těžebním i obranném průmyslu a vyvinuli stroje, které budou na bojišti mást nepřítele.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

„Dlouhou dobu jsem si myslel, že jsme mírumilovná firma, pro niž je válka špinavou věcí. Pak přišel rok 2022 (v únoru téhož roku podniklo Rusko invazi na Ukrajinu, pozn. red.) a situace se změnila. Titíž lidé, kteří ve vojenském sektoru nikdy pracovat nechtěli, za mnou přišli s požadavkem, abychom i my nějak pomohli. Napadlo mě tedy, že pro naše radary najdeme nové využití,“ říká v Agendě SZ Byznys ředitel společnosti Meteopress Michal Najman.

Meteorologické radary od české firmy sbírají pro klienty data o počasí na pěti kontinentech světa. To je ostatně původní zaměření Najmanova podnikání. Společnost v odvětví způsobila před pár lety malou revoluci, protože dokázala za nižší ceny a s lepšími výsledky vyvinout technologii dodávající stejně kvalitní výsledky jako konkurence. U tržních soupeřů stojí samotné zařízení pro sběr dat, jeho instalace a spuštění dva až tři miliony dolarů. V případě Meteopressu se cena pohybuje kolem 1,5 milionu. Pro vstup do obranného průmyslu vyvinuli ještě levnější variantu stroje a mají pro ně podle Najmana ty nejlepší předpoklady.

„Z našeho testovacího radaru na jihu Prahy vidíme na zhruba 150. kilometr dálnice D1 a vidíme také, že tam někdo jede 200 kilometrů v hodině. Stejným způsobem můžeme detekovat i letící objekty. Naše zařízení tudíž mohou sloužit nejen pro detekci dronů, ale rovněž i k matení nepřítele. Radar totiž dokáže vyslat nepříteli matoucí informaci. Jinými slovy, stroj dokáže skrze vyslané paprsky tvrdit, že není radar, ale například tank nebo stíhačka letící proti nepříteli,“ vypočítává možnosti užití Najman.

Protože ale v obranném sektoru nemá Meteopress dostatečné zkušenosti, aby vstoupil do tohoto odvětví na vlastní pěst, spojila firma síly se společnostmi z tohoto odvětví. Pro ně vyvinula zařízení, které jim v nejbližších dnes odevzdá a v horizontu týdnů mohou být první prototypy podle Najmana na bojišti. Se kterými skupinami konkrétně Meteopress uzavřel partnerství, podnikatel říct zatím nemůže.

„Všechny naše smlouvy s obranným sektorem v sobě mají klauzule o mlčenlivosti. Vojenský trh je svázaný spoustou pravidel, a nemohu proto zatím prozradit, kdo jsou naši klienti. Pro nás je lepší strategie najít si silné partnery se zkušeností z obranného průmyslu a dlouhodobě se na tom byznysově i vývojově podílet. Máme štěstí, že v Česku takové podniky existují a my uzavíráme partnerství s těmi největšími,“ mlží pod tlakem smluvních pravidel Najman.

Podnikatel přesto jednoho partnera Seznam Zprávám prozradil. Společně s ČVUT uzavřel Meteopress partnerství o vývoji vesty, která skrze radarovou technologii dokáže lékařům ukázat, kde je voják na těle zraněn.

„Náš a jejich tým začaly spolupracovat na projektu, jehož výsledkem má být vesta, kterou můžete přiložit na zraněného vojáka v poli a na obyčejném laptopu vám ukáže, kde je zraněný. Tím pádem bude lékař hned vědět, kde jsou šrapnely, a může okamžitě stanovit postup léčby,“ vysvětluje Najman.

Stejně jako se Meteopressu podařilo najít pro své stroje využití v obranném sektoru, uzavírají partnerství i s dalšími segmenty trhu.

„Odhalujeme spoustu nových odvětví, o nichž jsme dříve netušili, že v nich můžeme s naší technologií uspět. Uzavřeli jsme partnerství s australskou firmou UGL, která tam staví infrastrukturu nejrůznějšího typu. Předělali několik tisíc železničních přejezdů na automatizovaný systém. Stejně tak objevujeme příležitost vstoupit do těžebního průmyslu nebo petrochemické oblasti. Už máme hotový radar pro firmu British Petroleum, který budeme teď instalovat v Senegalu. Nikdy by mě nenapadlo, že naše firma se dostane k instalování radarové technologie na benzinkách, ale děje se to,“ dodává.

Na celý rozhovor se můžete podívat v úvodním videu.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované