Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ruská ekonomika se soustředí na válku. A přestože železnice patří i v tomto ohledu ke strategickým prioritám, státní společnost Ruské dráhy má problémy.
Kvůli propadu poptávky po přepravě zboží, například uhlí, jí neustále klesají příjmy a loňský rok byl nejhorší od globální finanční krize v roce 2009. Kvůli chybějícím náhradním dílům společnost vyřazuje lokomotivy a začíná pociťovat i nedostatek pracovní síly, protože část zaměstnanců šla buď rovnou do armády, nebo do výroby pro armádu a válku.
Lístky pro osobní dopravu na konci roku zdražily o jedenáct procent. V západní části země jsou stále větším problémem sabotáže a ukrajinské operace. Před týdnem se zřítily po explozích dva železniční mosty a ve čtvrtek exploze zastavila vlaky na trase u Voroněže.
„Před válkou fungovalo vše dobře, ale situace se změnila. Trasy nákladních vlaků se kvůli omezení exportu do Evropy složitě přeorientovávají na východ do Asie, vše se podřizuje zájmům armády a nemáme ani dost strojvůdců,“ řekl moskevskému zpravodaji agentury Reuters pracovník vedení Ruských drah, který si z obav před postihem nepřál být jmenován.
Přitom železnice a státní železniční dopravce jsou bez přehánění páteří ruské ekonomiky.
O stavu ruské ekonomiky
Inflace roste, dluhy podniků se zvyšují, špatných úvěrů v bankách přibývá. Přesto ruská ekonomika přežila v zásadě v dobré kondici nejen třetí rok války, ale také všechny sankce Západu.
„Strategický význam železnice pro Rusko a ruskou ekonomiku je naprosto klíčový a základní. Rusko nemá žádné jiné dopravní tepny ze západu na východ. Řeky tečou ze severu na jih a silniční síť není hustá. Výstavba železnice byl obrovský strategický projekt propojení celé země a je jím dodneška,“ řekl Seznam Zprávám znalec Ruska Ondřej Soukup, který studoval ještě v Sovětském svazu a nyní působí v Českém rozhlase.
„A co se týká letectví, tak třeba z Irkutsku do Novosibirsku se musí letět přes Moskvu,“ ilustruje nevýhodu dalšího druhu dopravy a zmiňuje města ležící téměř 2900 a 1500 kilometrů východně od Uralu.
Podle Soukupa Rusko bez železnice vlastně nemůže existovat. „Třeba i těch osm milionů dělostřeleckých nábojů, které Rusku dodala Severní Korea, se na Ukrajinu dostalo samozřejmě ve vlacích. I v dobách Sovětského svazu železniční doprava v zemi vcelku dobře fungovala, protože byla pod přísným dohledem státu a bezpečnostních složek. Tehdy existovaly i speciální železniční armáda a železniční policie,“ uvádí Soukup.
V roce 2024 výrazně poklesl objem přepravy téměř všech surovin a produktů ve srovnání s předcházejícím rokem. Ocelářské a hutní výrobky o více než devět procent, stavební materiály o více než čtrnáct procent.
Ruské státní dráhy (RŽD) před válkou zaměstnávaly tři čtvrtě milionu lidí a délka veškerých tratí v Rusku činila přes 85 tisíc kilometrů. Do roku 2015 vedl společnost Vladimir Jakunin, blízký přítel Vladimira Putina ještě z dob, kdy Putin nebyl prezidentem. Několik let byl Jakunin zároveň předsedou Mezinárodní železniční unie. Není jasné, zda z pozice šéfa Ruských drah odstoupil, nebo jej Putin odvolal.
V Česku je Jakunin známý také jako člověk, kterého označoval za přítele bývalý český prezident Miloš Zeman. Jakunin založil takzvané Světové fórum pro dialog civilizací a pořádal pravidelné každoroční konference na řeckém ostrově Rhodos, kam jezdili Miloš Zeman a Václav Klaus.
Momentálně je ředitelem RŽD rodák z Lotyšska Oleg Belozjorov, který vyhlásil jako své priority osekání nepotřebných nákladů, investice do modernizace tratí a rozvoj vysokorychlostní železnice. Časopis Forbes ho v roce 2018 zařadil na deváté místo v žebříčku nejvlivnějších Rusů.