Hlavní obsah

Konec automobilového mága. Z Renaultu přestupuje do říše luxusu

Foto: Profimedia.cz

Luca de Meo končí v Renaultu.

Manažer, který vytáhl automobilku Renault z řady potíží, nově povede podle deníku Le Figaro francouzského výrobce luxusního zboží Kering.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

De Meo převzal vedení Renaultu před pěti lety ve stavu, který nebyl daleko od chaosu. Předcházející šéf automobilky Carlos Ghosn byl v roce 2018 zatčen v Japonsku a obviněn z daňových úniků a ze zpronevěry majetku automobilky Nissan, aliančního partnera Renaultu. Ghosnovo zatčení vyvolalo značnou míru nedůvěry mezi partnerskými automobilkami Renault, Nissan a Mitsubishi, situace ještě vyeskalovala tím, že Ghosn navzdory soudnímu příkazu na konci roku 2019 uprchl z Japonska a od té doby se ukrývá v Libanonu.

Zároveň se De Meo ujímal Renaultu jako ztrátové automobilky. Toto klubko problému se mu za uplynulých pět let podařilo úspěšně rozplést. Pustil se do rozsáhlého snižování nákladů, které zahrnovalo propouštění i osekávání nadbytečných výrobních kapacit. V roce 2023 byla aliance Renault-Nissan-Mitsubishi de facto ukončena, přestože spolupráce automobilek na některých společných projektech pokračuje. Loni Renault dosáhl rekordního provozního zisku 4,3 miliardy eur.

Přispěla k tomu vlna nových modelů, kterou automobilka spustila v loňském roce a stále v ní pokračuje. Elektromobil Renault 5 se v lednu stal evropským autem roku, tržby automobilky i díky němu v prvním čtvrtletí pokračovaly v růstu. Na úspěchu tohoto modelu se hodlá svézt i o něco větší Renault 4 a příští rok automobilka opráší další z úspěšných jmen své historie, malý městský automobil Twingo. Dlouhodobě se daří i značce dostupnějších automobilů Dacia.

De Meo také po několik let zastával post prezidenta asociace evropských automobilek ACEA a ze své pozice lobboval za zmírnění emisních pravidel pro automobilky. A prosazoval také to, aby se evropské automobilky zaměřily na dostupnější elektromobily, jinak jim hrozí, že si tuto část trhu pro sebe uzme čínská konkurence.

Hotová práce

Renault nyní na svého docházejícího šéfa pěje chválu. „Luca de Meo se pět let snažil vrátit skupině Renault její právoplatné místo. Pod jeho vedením se naše společnost vrátila ke zdravým základům, může se pochlubit působivou nabídkou produktů a obnovila růst,“ prohlásil předseda představenstva Jean-Dominique Senard.

„V životě člověka nastane chvíle, kdy ví, že je jeho práce hotová. Ve skupině Renault jsme za necelých pět let čelili obrovským výzvám! Dosáhli jsme toho, co mnozí považovali za nemožné,“ komentoval své rozhodnutí de Meo.

Okolnosti jeho odchodu ale vyvolávají pochyby, stejně jako to, že odchází mimo automobilový sektor. Když totiž na konci loňského roku odešel Carlos Tavares z vedení automobilky Stellantis, byl de Meo považován za favorita na jeho nástupce. Italský manažer ale v prosinci veřejně tyto spekulace utnul, když prohlásil, že ještě musí dokončit svou misi v Renaultu a že se rozhodně nerozhlíží po novém zaměstnání.

Přesto se nyní de Meo podle zpráv deníků Le Figaro a Financial Times ujme vedení francouzské módní skupiny Kering, která zastřešuje značky jako Yves Saint Laurent, Gucci nebo Balenciaga. V čele společnosti nahradí Francoise-Henriho Pinaulta, který firmu řídí už 20 let. Na nové působiště opět přichází v situaci, kdy bude muset hned řešit potíže. Tržby celého Keringu v letošním prvním čtvrtletí spadly o 14 procent, dolů skupinu táhne především značka Gucci s propadem prodejů o 25 procent. Módní značka doplácí na propad poptávky ve Spojených státech a v Číně. Kering naznačil, že pokud se situace nezlepší, hrozí propouštění.

Akcie Keringu reagují na zprávu o příchodu nového šéfa skokem až o devět procent. Naopak Renault na burze o sedm procent přišel.

Související témata:
Luca de Meo

Doporučované