Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Vojenská policie vyšetřuje dodávky několika set nákladních automobilů, které česká armáda nakoupila od automobilky Tatra Trucks z holdingu CSG miliardáře Michala Strnada.
Podle Českého rozhlasu Radiožurnálu mají policisté podezření, že armáda přebrala několik set vozů Tatra T815-7 v různých variantách, přestože je výrobce dodal v kvalitě neodpovídající českým normám a standardům NATO.
„V postupně na sebe navazujících krocích kontrolují, schvalují a zavádějí techniku do provozu, ačkoliv jsou si (tyto osoby) vědomé, že tato technika či její komponenty neodpovídají původním zadávacím podmínkám, předpisům, státním a evropským normám a normám STANAG,“ uvádí podle Radiožurnálu spis Vojenské policie s názvem Naviják.
Z kontrolních protokolů, jež cituje Radiožurnál, vyplývá, že například v roce 2017 došlo při kontrolní zkoušce vyprošťovacího vozu Tatra k přetržení lana navijáku při zátěži 24 tun, ačkoli mělo vydržet minimální zátěž 25 tun. Automobilka poté musela naviják nahradit zařízením od jiného výrobce.
V dalších případech pak armáda údajně bez připomínek převzala i vozy, které požadavkům nevyhověly. „Při kontrole, schvalování a zavádění techniky do provozu navíc (tyto osoby) záměrně zamlčují důležitá zjištění, přičemž z důvodu neplnění parametrů techniky vzniká riziko pro život a zdraví osob,“ napsala Vojenská policie.
Vojenská policie zároveň vyšetřuje i podezření z korupce. Podle Radiožurnálu se na policisty obrátil zaměstnanec armády s tím, že mu zástupce Tatra Trucks nabídl „externí poradenskou smlouvu“, pokud přestane rozporovat technický stav přejímaných vozidel.
CSG i ministerstvo podezření odmítají
Holding CSG si podle svého mluvčího Andreje Čírtka není vědom, že by dodávky pro armádu byly problematické. „Co je nám známo, šetření Vojenské policie v této věci probíhá již několik let, aniž by bylo zjištěno pochybení při přejímkách vozidel nebo důkazy korupce,“ uvedl pro SZ Byznys Čírtek.
Vozy Tatra pro armádu byly v pořádku i podle Ministerstva obrany. „Pokud pracovníci příslušného orgánu zjistí jakýkoliv nedostatek, materiál nepřevezmou. Nic z toho v případě vozidel Tatra dle našich informací nenastalo, tudíž Ministerstvo obrany nemělo žádné pochybnosti o kvalitě přebírané techniky,“ tvrdí mluvčí ministerstva David Šíma.
Mluvčí CSG navíc považuje spojování kauzy společnosti Tatra Trucks s CSG a jejím majitelem za „křečovité“. „Tatra Trucks operuje jako samostatná entita s vlastními procesy, které splňují všechny příslušné zákony a předpisy, a není součástí konsolidovaného celku firem skupiny CSG. Společnost Tatra Trucks již požádala Český rozhlas o úpravu článku a reportáže, aby tuto skutečnost reflektovaly,“ dodal Čírtek.
„Ve věci šetření armádních nákupů terénních nákladních vozů Tatra Vojenskou policií nemáme v tuto chvíli žádné oficiální informace. Nebyli jsme v této věci dotazováni ani informováni. Dozvěděli jsme se o případu dnes ráno z textu na iRozhlas.cz. Proto tento případ nyní nemůžeme komentovat,“ uvedl pro SZ Byznys Pavel Barvík, ředitel komunikace menšinového vlastníka kopřivnické automobilky – Promet Group.