Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ze skupiny Twistcafe Group se stala fabrika na franšízy. Mezi její nejznámější značky patří prodejny trdelníků Trdlokafe, stánky s ochucenými nápoji Bubblify nebo od letoška květinářství Kytky od Pepy. Jedna licence stojí miliony korun. Skupina jich ročně prodá stovky. Slibuje rychlou návratnost zpravidla do dvou až tří let. S vidinou výhodné investice si franšízanti často na licence půjčují.
Na redakci SZ Byznys se však začali obracet někteří franšízanti s tím, že v jejich případě z výhledů na výnosný byznys nezůstalo nic. Začali psát po vydání článku, v němž redakce popsala, jak Twistcafe brzdí plány na zahraniční expanzi. Redakce následně vydala další zprávu o problémech části franšízantů. Kladné ohlasy franšízantů redakce do té doby k dispozici neměla.
Po vydání článku o potížích některých prodejen obdržela redakce soubor s pozitivními zkušenostmi franšízantů. Dokument poslala skupina Twistcafe.
Stejně jako u dalších vyjádření se tak stalo prostřednictvím mediální agentury Antenna Group. Její služby pro udržování dobrého mediálního obrazu si Twistcafe platí. Hlasy těchto franšízantů se zčásti překrývají s pochvalnými výpověďmi franšízantů, které má Twistcafe na internetových stránkách.
Franšízanti se špatnými zkušenostmi se značkami z Twistcafe Group si stěžují na podobné věci. Uvádějí například, že jejich prodejny místo slibovaných výdělků spíše prodělávají, náklady jsou vyšší, než měly být, a přístup Twistcafe k řešení problémů dosud pokulhával. Situace je pro ně palčivá kvůli tomu, že si miliony na stánky často půjčili. Úvěry nyní musejí splácet, zisky z prodejen ale nemají.
Identitu těchto franšízantů redakce zná. Kvůli dosud nevyřešeným finančním vztahům mezi nimi a skupinou Twistcafe stejně jako kvůli uzavřeným dohodám o mlčenlivosti si však nepřejí vystupovat pod svými jmény. Jména franšízantů proto redakce změnila.
Nespokojení franšízanti se shodují, že první varovné signály se objevily ještě před otevřením prodejen. Předání se často zpozdilo, od firmy dostávali málo informací, co se děje. Podle některých svědectví navíc v jejich případu neplatil příslib, že mají dostat zaběhnutou prodejnu i s proškoleným personálem.
„Na co jsem netlačila, jsem se nedozvěděla. Když prodejnu po dlouhých průtazích konečně předali, personál nebyl, pobočka fungovala jen napůl,“ popsala Alice P.
Tím však trápení franšízantů neskončilo. Ani když se jim nakonec podařilo prodejny rozběhnout, vydělávat nezačaly.
„Před podpisem smlouvy na prodejnu Trdlokafe jsem dostal do ruky predikce tržeb. Pan Radek Klein (spolumajitel skupiny Twistcafe, pozn. red.) z Trdlokafe tvrdil, že predikce jsou konzervativní, že skutečnost bývá lepší. Byl jsem realista, nepočítal jsem s tím, že tržby budou takové, jaké slibovali. Realita ale byla mnohem horší, než jsem čekal,“ řekl franšízant Petr A.
„Na začátku nám představili plán tržeb na tři roky dopředu, návratnost zhruba tři roky. Ani jsem tomu moc nevěřil, ale říkal jsem si, že i kdyby to bylo o třetinu méně, tak by to pořád bylo dobré. Provoz je od začátku silně ztrátový, dodneška ho dotuju,“ uvedl další majitel franšízy Karel Z.
„Zhruba 70 procent našich poboček dosahuje v průměru takového zhodnocení, kdy se počáteční investice klientovi do deklarovaných tří let vrátí. Zbylé pobočky jsou však i tak vždy ziskové. V opačném případě vždy aktivujeme náš garantovaný zasmluvněný mechanismus o nabídce jiné lokality pobočky,“ ujišťuje šéf Twistcafe Group Radek Klein.
Podle svědectví franšízantů ale řešení takovýchto situací nebylo v jejich případě jednoduché.
„Protože moje původní provozovna nefungovala, dostal jsem nabídku na jinou značku v jiném místě. Zároveň si ale řekli o další peníze, protože prý stánky mezitím zdražily,“ sdělil Stanislav B.

Skupina Twistcafe Group
„Nabídli mi přesun pod zcela jinou značku z Twistcafe Group do zcela jiného města. Říkali, že je to perfektní místo. Problém ale byl, že ani tato nová prodejna se nakonec nikdy neotevřela. Opět jsem dostala nabídku na prodejnu, znovu ve zcela jiném městě. Jeden ze zástupců Twistcafe mi ale dopředu řekl, že tam nemám počítat s tak dobrými výsledky, jaké původně slibovali,“ poznamenala Alice P.
Redakce SZ Byznys požádala Twistcafe Group o vyjádření ke stížnostem franšízantů.
„Můžete nám identifikovat, v čem jsou nespokojeni? Protože předáváme funkční pobočku, pokud místo či koncept neplní naše očekávání, řešíme náhradu. Nenajdeme-li řešení, diskutujeme odkoupení zpět. Na základě přání franšízantů jsme výrazně posílili tým, který o ně pečuje. Pokud po předání pobočka nefunguje, identifikujeme, v čem je problém,“ reagoval spolumajitel skupiny Radek Klein.
Problémy části poboček skupiny Twistcafe Group potvrzují pod podmínkou anonymity i zdroje, které mají do situace ve skupině vhled. Identitu těchto zdrojů redakce zná.
„Když je franšízant s něčím nespokojený, tak se to neřeší, řešení se odkládá. Navíc například u Trdlokafe většina poboček rozhodně nemá takovou obvyklou návratnost, kterou uvádějí v marketingových prezentacích (33 procent, pozn. red.). Dobře je na tom tak patnáct dvacet prodejen, zbytek je na tom výrazně hůře,“ popsal člověk obeznámený s děním ve firmě.
Jeden z nespokojených franšízantů, který se redakci původně sám ozval se svým příběhem, s odstupem poslal e-mailem prohlášení. V něm se omluvil za „zavádějící informace“. Všechny potíže si prý způsobil sám, nebyla to podle něj chyba Twistcafe. V kopii prohlášení byl šéf Twistcafe Radek Klein a jeho právníci.
„Identifikovali jsme dotyčného franšízanta. Zajímal nás jeho názor. Sdělil nám, že informace jsou od něj a že jsou dezinterpretovány,“ odpověděl šéf Twistcafe Radek Klein na otázku redakce, zda s tímto franšízantem byli zástupci firmy před zasláním prohlášení v kontaktu a zda ze strany Twistcafe čelil nějakému nátlaku.
Mlčenlivost
Smlouvy franšízantů Twistcafe Group obsahují ustanovení o mlčenlivosti. Omezující podmínka mimo jiné franšízantovi nařizuje, že se „nesmí mediálně ani jinak vyjadřovat k obchodním vztahům či jakýmkoliv aspektům spolupráce se skupinou Twistcafe“.
Povinnost mlčenlivosti trvá nejen po celou dobu platnosti smlouvy, ale ještě deset let po jejím ukončení. V případě porušení mlčenlivosti hrozí franšízantovi velká pokuta.
Podle šéfa Twistcafe Group Radka Kleina obsahuje ustanovení o mlčenlivosti každá smlouva. Redakce SZ Byznys měla možnost nahlédnout do dříve uzavřených smluv Twistcafe s franšízanty. Dokumenty mlčenlivost neobsahovaly.
Kladné zkušenosti
Skupina Twistcafe zaslala redakci textový soubor s reakcemi čtrnácti franšízantů, kteří si výkon prodejen i spolupráci s Twistcafe Group pochvalují. Část z těchto reakcí pochází ze sociální sítě LinkedIn, kde se objevily pod příspěvkem redaktora SZ Byznys odkazujícím na článek o návratnosti prodejen ze skupiny.
„K Twistcafe mám už nějakou dobu celkem blízko, a tak jsem si letos koupil svoji vlastní franšízu a podnikám i jako franšízant, provozuji květinářství Kytky od Pepy v Plzni. Takže mám možnost vidět věci z obou stran. Upřímně, návratnost 30 až 40 procent se opravdu dá dosáhnout, ale není to automat. Záleží na lokalitě, přístupu a nasazení,“ uvedl Martin Zápotočný.
Prodejnu má přímo v centru Plzně na náměstí Republiky. Současně se v Twistcafe Group zabývá prodejem franšíz.
„Svoji pobočku provozuji druhým rokem a z podnikání mám nejen radost, ale i reálný ekonomický přínos. Investice ve výši 3,5 milionu korun se mi v porovnání s jinými investičními možnostmi, například nákupem bytu, jednoznačně vyplácí,“ uvedla podnikatelka Lucie Ston.
Stánek značky Bubblify má Lucie Ston v obchodním centru Nový Smíchov. Tedy v jednom z oblíbených obchodních center v Praze. Manžel podnikatelky Václav Ston je v Twistcafe předním prodejcem franšíz.
„My pobočku máme i s plným managementem a od prvního dne dělá hezká čísla. Vybrat to správné místo nějaký čas trvalo, ale v Trdlokafe se k tomu stavěli po celou dobu čelem a komunikace byla vždy přímá a sympatická,“ uvedl podnikatel Milan Polák.

Šéf skupiny Twistcafe Group a její spolumajitel Radek Klein
Provozovnu má v obchodním centru Olympia Brno. To patří v Brně mezi prestižní retailové adresy.
„S Trdlokafe spolupracuji od roku 2022 a aktuálně provozuji tři pobočky na Slovensku. Během spolupráce jsme řešili i přesuny některých provozů na vhodnější lokace, když se ukázalo, že původní místa nejsou ideální. Oceňuji, že ze strany Twistcafe vždy přišla snaha hledat řešení, a to rychle, konstruktivně a k oboustranné spokojenosti,“ sdělil prostřednictvím Twistcafe franšízant Jaroslav Jedlička s prodejnami v Košicích a Popradu.
Odpovědnost za neúspěch
V případě potíží některých poboček provozovaných samotnými franšízanty se ze strany představitelů Twistcafe Group objevuje argument, že si problémy přivodili svými chybami samotní franšízanti.
Například franšízant Karel Z. popsal, že si skupina Twistcafe po dlouhých dohadech nakonec jeho ztrátovou pobočku převzala přímo pod sebe. Ani pak se ale nic na jejích výsledcích nezměnilo.
„Než si prodejnu převzali, tak mi říkali, že jsem stánek špatně vedl. Stánek ale ani tak nevydělává. Kdo to tedy dělá špatně?“ poznamenal Karel Z.
„Problémovou provozovnu si nakonec Twistcafe převzalo pod sebe. Sami po čase uznali, že se prodejně nedaří. Zvláštní ale je, že to nevěděli v době, kdy mi pobočku prodávali,“ podotkl další franšízant Stanislav B.
Klíčovou firmou skupiny Twistcafe Group je Trdlokafe Development 1. Prodává licence na značku Trdlokafe, provozuje ale také část prodejen. A to včetně poboček franšízantů, kteří si zvolí takzvaný pasivní model. Spočívá v tom, že místo franšízanta prodejnu provozuje a řídí přímo Twistcafe.
Z prodeje licencí měla firma Trdlokafe Development 1 loni čistý zisk bezmála 49 milionů korun. Na provozu vlastních stánků prodělala téměř osm milionů. Vyplývá to z předběžných výsledků, které redakci poskytla skupina Twistcafe.
„Námi nyní vlastněné pobočky jsou převzaté od franšízantů, kteří dostali fungující provozovny s kladnými čísly a přenesli je do ztráty. Nyní je na nás dostat je zpět do původních, kladných čísel. Proto je v bilanci máme jako ztrátové. Franšízant, pokud se o koncept stará jak má, je ziskový a dosáhne na návratnost investice,“ reagoval Radek Klein.
„Námi provozované prodejny pro franšízanty, kteří je vlastní, jsou dramaticky ziskové, my jsme honorováni měsíčním poplatkem, veškerý zisk končí na účtu franšízanta. Logicky tedy plyne, že pokud zisky ziskových prodejen jdou za franšízanty a ztráty problémových prodejen za námi, že provoz takto převzatých prodejen vykázal ztrátu. Zisk franšízanta z pobočky, kterou spravujeme my, se k nám do účetnictví nezapočítává. My fungujeme z měsíčního poplatku,“ doplnil Klein.
Z hlediska provozu vlastních prodejen jsou nejvýdělečnější částí holdingu stánky s kávou Kofi Kofi. Za minulý rok jejich provoz vydělal skupině Twistcafe v čistém jedenáct milionů korun.
Největší část zisku má však holding z prodeje franšíz. Z celkového čistého zisku 141 milionů korun pocházelo z prodeje licencí 118 milionů. Dalších 15 milionů vydělala Twistcafe Group na franšízingových poplatcích. Z provozu vlastních prodejen měla skupina zisk 383 tisíc korun. Tedy 0,3 procenta z celkového zisku.
Fungování franšíz v rámci Twistcafe Group
- Franšízy ze skupiny Twistcafe fungují ve dvou základních režimech. Samotný holding je rozlišuje na aktivní a pasivní franšízy.
- „Aktivní“ franšízanti se podílejí na řízení provozovny. Ani v jejich případě však neplatí, že by si pobočku budovali sami. Konkrétní provozovnu vždy rozjíždí samotná skupina Twistcafe. Dohodne místo a nájem, zařídí provozovnu, nabere personál. „Aktivní“ franšízanti nastupují do takové pobočky až po půl roce. V prvních šesti měsících se má ukázat, že pobočka funguje a je zisková. Pokud nevydělává, nabídne skupina franšízantovi přesun jinam.
- Pasivní model spočívá v tom, že i po zmíněném půl roce po startu pobočky se o její provoz za poplatek dál stará tým z Twistcafe. Šéf skupiny Radek Klein to připodobňuje k nákupu investičního bytu, o jehož pronájem a údržbu se dál za poplatek stará specializovaná správcovská firma.
- Zájemce o franšízu na začátku složí rezervační poplatek ve výši 10 procent z celkové částky. Po zajištění lokality a zahájení výstavby provozovny složí dalších 50 procent. Po vytvoření pobočky doplatí zbytek.
- Držitel franšízy si od Twistcafe Group pořídí za miliony korun licenci a pobočku s vybavením. Společnosti dále odvádí pravidelné poplatky ve výši 5-8 procent svých tržeb.
Doplnili jsme vyjádření Twistcafe Group k hospodářskému výsledku firmy Trdlokafe Development 1.