Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Získal čtyři tituly v řadě. V některých sezonách formule 1 v podstatě neměl soupeře. S tím je ale konec, pátý triumf letos Max Verstappen téměř jistě nepřidá. V polovině sezony je jeho ztráta na první místo téměř sedmdesát bodů. A co je možná důležitější, zatímco mclareny na trati dominují, on ze svého red bullu vymačkává maximum možného.
„Takové výkony nás nutí na titul úplně zapomenout,“ vyjádřil se poradce rakouského týmu Helmut Marko po domácí velké ceně, v níž si Piastri s Norrisem pohodlně dojeli pro double, tedy první dvě příčky. Sám Verstappen se už dříve nechal slyšet, že letos do boje o vítězství v šampionátu ani nezasáhne.
Pokud se tedy nestane něco absolutně šokujícího a neočekávaného, mistrem světa za rok 2025 bude pilot McLarenu. Oscar Piastri má nyní 234 bodů, Lando Norris o osm méně. Na první pohled pro britský tým skvělá zpráva. Týmoví šéfové ovšem budou mít co dělat, aby se jim soupeření dvou ambiciózních jezdců nevymklo z rukou.
„McLaren čeká ten nejlepší a zároveň nejhorší problém ze všech – dva jezdci schopní bojovat o pole position a o výhry, oba v silném autě. Je jen otázkou času, kdy budou tvrdě bojovat i mezi sebou na trati,“ odhadla správně další vývoj redaktorka The Athletic Madelaine Coleman už po březnové Velké ceně Číny, druhém závodu sezony.
„Máme svobodu závodit. Takže nás určitě někdy čekají těsné souboje. Ale těšíme se na to. Možná jsme nervózní a natěšení zároveň. A určitě se těší i tým,“ usmíval se tehdy ještě Norris, služebně starší z dvojice. Čím víc ale sezona postupuje a rozdíly mezi McLarenem a ostatními stájemi se prohlubují, tím je jasnější, že vyhrát bude moci jenom jeden. A druhému na konci ročníku úsměv na tváři nezůstane.
„Byla to jen moje chyba“
V květnové Grand Prix Španělska spolu oba týmoví kolegové sváděli boj o vítězství v kvalifikaci. Při prvních pokusech nejprve nejrychlejší kolo zajel Piastri, Norris se ale za ním v poslední zatáčce ve finiši vyvezl a i díky aerodynamické výhodě jeho čas překonal. „Drzé,“ procedil Nizozemec do týmové vysílačky.
Když dostal šéf stáje Andrea Stella po závodě od novinářů otázku, zda tento moment z kvalifikace neukázal potenciální trable, jímž můžou kvůli interní rivalitě jezdců v týmu po zbytek sezony čelit, nepřikládal tomu velkou váhu. „Byla to drobnost. Vždycky našim pilotům říkáme: Nenechávej si nic pro sebe, vyklop to ze sebe, řekni, co si myslíš,“ vysvětloval médiím.
DRIVER STANDINGS (12/24 races)
— Formula 1 (@F1) July 6, 2025
Piastri's lead is cut to eight points 👀#F1 #BritishGP pic.twitter.com/hXuMhyUOmP
Vinu pak vzal na sebe, protože tým podle něj s jezdci podobné situace dopředu nediskutoval. O čtrnáct dnů později v Kanadě už ale přišla o poznání kontroverznější situace. McLareny v závodě nestačily a kroužily jen na čtvrtém, respektive pátém místě. A ačkoliv jde jen o rozdíl dvou bodů, Norris se rozhodl Piastriho na čtvrtém místě předjet.
Předjížděl ale ukvapeně a v prostoru, kde nebylo místo. Skončilo to nárazem do vozu kolegy, ulomeným předním křídlem a odstoupením ze závodu, kde přitom zbývalo jen pár kol do konce. „Omlouvám se. Je to jen a jen moje chyba. Bylo to hloupé,“ kál se Brit okamžitě v týmovém rádiu.
Piastri byl pak v hodnocení shovívavý a uvedl, že si nemyslí, že by Norris zamýšlel něco špatného. Prostě šlo jen o smůlu. „Bojujeme o titul mistra světa a já jsem týmu velmi vděčný, že nás nechává závodit,“ říkal australský pilot. „A nemyslím si, že se na tom kvůli tomuto něco změní.“ V Kanadě se tak potvrdila slova CEO McLarenu Zaka Browna z jarní části sezony, že otázka není jestli, ale kdy se oba vozy na trati potkají.
Šéf týmu Stella ale situaci okomentoval jednoznačně. „Nikdy si nepřejeme, aby byl mclaren součástí nějaké nehody. Natož aby spolu střetly oba mclareny! Taková situace je nepřijatelná. Oceňujeme ale, že Lando okamžitě přiznal chybu a omluvil se, takže můžeme vše zresetovat. Určitě si z toho vzal lekci, cenu v šampionátu za to už zaplatil,“ zmínil fakt, že Norris kvůli hloupému manévru přišel o potenciálně cenných deset bodů do pořadí.
Na papaya rules, tedy interních pravidlech, dle kterých spolu jezdci mohou bojovat, pokud tak budou činit čistě a bez dotyků, se ale nic nemění. „Tohle bylo od Landa špatné vyhodnocení situace. Nevzepřel se týmovým principům, jen se špatně rozhodl. A způsobil problémy týmu, sobě a málem i Oscarovi,“ uzavřel Stella.
Piastriho neslušný návrh
Poslední kamínek do mozaiky rostoucí rivality přinesl nedělní závod ve Velké Británii. Nebýt zásahu komisařů, Piastri by si pravděpodobně pohodlně dojel pro první místo. Australský jezdec byl ale za prudké zabrzdění za safety carem potrestán desetivteřinovou penalizací, díky čemuž se přes něj Norris dostal. Zatímco pětadvacetiletý Angličan v slzách slavil cenné vítězství na domácí trati, nasupený Australan se s rozhodnutím vedení závodu nemohl vyrovnat ještě dlouhé minuty po dojezdu.
„Kdybych k tomu měl něco říct, dostanu roční zákaz,“ utrousil dokonce do vysílačky. I jeho pozávodní rozhovor byl strohý a nepříliš příjemný, Norrisovi v něm ani nepogratuloval k vítězství. Pořadí na prvních dvou příčkách se navíc ještě během závodu pokusil svou intervencí zvrátit.
„Myslím, že ta penalizace vůbec nebyla fér. Vím, že je to velká otázka, ale pokud si taky myslíte, že to nebylo správné, možná bychom se měli prohodit zpátky a závodit,“ zkoušel to Piastri na vedení týmu. Žádost o prohození aut, tedy výměna příček s Norrisem, ovšem byla zamítnuta.
🚨 TERKINI - LANDO NORRIS MENANG BALAPAN KANDANGNYA DI GP INGGRIS!
— F1 Speed Indonesia (@f1speed_indo) July 6, 2025
NICO HULKEEENBEEERGGGGGGGGGG AKHIRNYA PODIIUUMMMM 🔥🔥😭😭 pic.twitter.com/78EwXQTnsJ
Po závodě nakonec uznal, že by prohození pozic nebylo fér a vlastně věděl, jakou odpověď na svou prosbu uslyší. „Chtěl jsem se ale aspoň zeptat,“ vysvětloval moment, který mu u formulové veřejnosti popularitu nepřinesl. Fanoušci po celém světě se dle dostupných reakcí většinově shodli, že Piastriho žádost byla nesoudná a zcela mimo mísu.
Vedení týmu v tom ale problém nevidělo. Do filozofie otevřenosti a upřímnosti, kterou McLaren razí, to skvěle zapadá. „Oběma pilotům vždycky říkáme, ať jsou upřímní. Když máš nápad, poznámku, návrh, prostě to řekni. Pak to na boxové zídce probereme, uděláme rozhodnutí a řekneme ti ho,“ líčil Stella. „Oscar udělal přesně to, k čemu jezdce nabádáme. Komunikoval, vyjádřil svůj názor a my ho zvážili.“
Největší týmové rivality | Sport SZ
Alain Prost – Ayrton Senna, McLaren 1988-1989
Nigell Mansell – Nelson Piquet, Williams 1986-1987
Gilles Villeneuve – Didier Pironi, Ferrari 1981–1982
Lewis Hamilton – Nico Rosberg, Mercedes 2013-2016
Fernando Alonso – Lewis Hamilton, McLaren 2007
Strategie volnosti a liberálního přístupu se zřejmě nezmění ani ve druhé polovině sezony. Týmovou režii či interní určování hierarchie nečeká ani novinář a expert na formuli 1 Adam Kotrbatý. „Nemají důvod to dělat. Pohár konstruktérů mají prakticky v kapse a jakákoliv na sílu provedená režie by jen zvyšovala napětí a mohla zhoršit vztahy do budoucna,“ říká pro Seznam Zprávy.
Zároveň si dovede představit jen dvě varianty, kdy k tomu dojde. „Ta první je jen teoretická – kdyby nastal nějaký neočekávaný výsledkový kolaps a Verstappen se na ně bodově dotahoval. A pak tým řekne, že nebude tříštit síly a postaví se za toho, kdo bude zrovna lepší. Ale to se s velkou pravděpodobností nestane.“
„Druhá varianta je, že v několika dalších závodech dojde znovu mezi jezdci ke kolizi a tým bude muset zasáhnout. Až na výjimky jako Lando v Kanadě jsou ale oba jezdci ve vzájemných soubojích docela opatrní,“ myslí si Kotrbatý.
O titulu se tak velmi pravděpodobně rozhodne jen a pouze na trati. McLaren má suverénně nejlepší auto ze všech, Verstappen či George Russell už oba piloty doženou jen těžko. Otevřený přístup managementu také napovídá, že pokud se souboj na trati bude držet v daných mantinelech, nebude se do něj zasahovat. Ať vyhraje ten lepší.
„Blíž je tomu Piastri, byť mi přijde, že na zisk titulu není úplně připravený v hlavě. Dělá zbytečné chyby jako teď v Silverstonu. To samé se dá ale říct i o Landovi, viz nehoda v Kanadě. Takže rozhodne asi to, kdo si dřív uvědomí, že zásadní je sbírat body, ne se předvádět na trati za každou cenu,“ říká novinář. „Stabilnější formu má ale letos Piastri, takže víc věřím jemu.“
Mistr světa vozů formule 1 bude letos po dlouhých sedmnácti letech pravděpodobně opět z McLarenu. S radostí a úspěchy ale do oranžové stáje přichází i ostražitost: Dynamika mezi talentovanými, ale i přirozeně egoistickými piloty nesmí vyústit v nevraživost, která by týmu vybouchla pod rukama.