Hlavní obsah

Pacovský k povolenkám: Je to změna k lepšímu. Stabilní cenu ale negarantuje

7:33
7:33

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Martin Pacovský.

Evropská komise v úterý navrhla změny v obchodování s emisními povolenkami na vytápění a dopravu. „Myslím, že slíbila něco, co nikdo není schopen ověřit,“ říká v rozhovoru Martin Pacovský, ředitel fondu ARETE Energy Transition.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Evropská komise vyslyšela český požadavek na změnu systému obchodování s emisními povolenkami na vytápění plynem a uhlím a na dopravu, které začnou platit od roku 2027. Povolenky z tzv. systému ETS2 doprovází kritika ze strany politiků i odborníků, kteří upozorňují na jejich dopad do cen plynu, uhlí, benzinu či nafty.

Komise proto na popud České republiky, kterou podpořilo dalších 18 států Evropské unie, přinesla opatření, které má zabránit nárůstu její ceny, a tedy i významnějšímu dopadu na koncové spotřebitele. Pokud cena povolenky, neboli cena za vypuštění jedné tuny CO₂, překročí 45 eur, automaticky se na trh uvolní více povolenek. Od toho si Komise slibuje zabránění nečekaného růstu ceny.

Podle odborníka na energetiku a investičního ředitele fondu ARETE Energy Transition Martina Pacovského je krok Evropské komise pozitivní, ale klíčový problém růstu ceny povolenky vyřešit nemusí.

Evropská komise v úterý představila opatření, která by měla zabránit růstu ceny povolenky. Docílit toho chce automatickým uvolněním až 80 milionů povolenek na trh až čtyřikrát ročně, pokud by cena překročila 45 eur. Bude tento mechanismus fungovat?

To nikdo neví. Myslím, že Evropská komise slíbila něco, co nikdo není schopen ověřit. Může to být dost, ale nemusí. Evropská komise to musela udělat, ale jestli to má být 80 milionů, nebo víc či míň… Je to věc, kterou teď není schopen nikdo vyhodnotit.

Je to lepší než předchozí mechanismus, který umožňoval menší počet povolenek uvolnit jen jednou ročně?

Řekl bych, že díky většímu prostoru pro uvolňování povolenek je to změna pozitivním směrem. Opticky vypadá účinnější, ale rozhodně to není garance, že cena 45 eur za kus nebude překročena.

Když bude cena povolenky 100, 200, nebo 300 eur, tak ten mechanismus bude fungovat jinak. Problém je v tom, že padají různě velká čísla o cenách povolenek, ale nikdo si zatím nedovede představit a namodelovat, jaký bude skutečný dopad mechanismu do ceny povolenky.

Samozřejmě by bylo lepší, kdyby Evropská komise nějakým vymahatelným způsobem deklarovala, že cena bude 45 eur a co se stane v případě, že cena bude vyšší. To, že se uvolní nějaký počet povolenek podle neznámého klíče, určitě nepřináší žádnou větší jistotu.

Neměla by Evropská komise stanovit pevnou cenu, za kterou už povolenka jít nemůže, nebo by to byl už příliš velký zásah do trhu?

I dobře mířené změny už vedou k tomu, že se mění očekávání investorů i zákazníků. Tak ať ty změny jsou jen k lepšímu než k horšímu. Ale u Evropské komise je třeba dobře číst, co píše, říká a ještě víc, co neříká.

To, že tady Komise slíbí, že na trh bude pouštět víc povolenek, je fajn, ale pakliže není jasné jak, kdy a kdo bude o povolenkách rozhodovat, tak je to politické prohlášení. I to, že státy budou moct ze sociálně-klimatického fondu čerpat dřív než před rokem 2027, kdy má být spuštěno obchodování s povolenkami, spíš působí jako snaha všechny nějak uchlácholit.

Cena povolenky 45 eur se nakonec nebude měnit podle inflace, jak tomu mělo být původně. Je tohle krok k tomu, aby byl dopad na zákazníky mírnější?

Určitě je to krok správným směrem. Ale jestli je to 45 eur s inflací, nebo bez ní, vlastně nemění nic na faktu, že garance ceny není reálně vymahatelná.

Je tam vidět, že se Komise snaží s tím systémem něco dělat. Žádná fundamentální změna ale nepřišla. Přišla s vágním slibem že, se bude pouštět do objemu větší počet povolenek a můžete si sáhnout na peníze ze sociálně-klimatického fondu.

Měly tedy členské státy požadovat po Evropské komisi víc?

Posun dobrým směrem to je, ale není tam garance cenové stability. Nebo že by dnes byl schopen někdo spočítat, kolik bude cena povolenky za rok, za dva, za tři. Mělo by tam být buď jasné maximum ceny, nebo odložení povolenek v čase s nějakou lepší diskuzí o tom, jak budou fungovat.

Komise také nijak neřešila možnost nákupu povolenek předem, po kterém volají zejména dodavatelé energií. Ti kvůli neznalosti cen povolenek nyní nemohou zákazníkům nabídnout cenu plynu na dva nebo tři roky dopředu.

Když si přečtete smlouvy s fixací plynu, tak to riziko se přenáší na zákazníky. Zákazník si chcete si udělat fixaci na tři roky, protože se bojí, jak povolenky budou vypadat, ve smlouvách je klauzule, která umožňuje dodavateli tu cenu promítnout bez toho, že by nesl riziko ceny povolenky, a přenáší ho na běžné zákazníky. To zhoršuje možnost se proti těmto rizikům zajistit z pohledu běžných zákazníků. Myslím si, že i Energetický regulační úřad by se k tomu měl nějak postavit.

Energetický regulační úřad už dal některým dodavatelům najevo, že se mu tyto klauzule ve smlouvách, které umožňují navýšení fixované ceny o povolenku, nelíbí…

Měl by existovat nějaký jasný výklad o fungování povolenek v dlouhodobých smlouvách. Když máte podepsaný fixovaný kontrakt, tak máte pocit, že cena je fixní po celou dobu trvání toho kontraktu. Bohužel to není pravda a cena se může změnit poměrně zásadně a minimálně ty domácnosti, které nejsou znalé situace, by si zasloužily nějakou informovanost a jednotný výklad.

Na trhu s povolenkami ETS1 mohou působit i různé subjekty mimo energetiku a průmysl, kteří vidí povolenky jako finanční produkt a spekulují na růst, či pokles jejich ceny. Kritici často zmiňují, že tito spekulanti tlačí cenu povolenky nahoru. S povolenkami na vytápění a dopravu však budou moct obchodovat jen ti, kteří je potřebují. Je to krok správným směrem?

Nejsem trader s povolenkami, ale čím větší likvidita trhu, tím lepší. Podporoval bych, aby byla možnost si povolenky standardním způsobem nakoupit, prodat a zahedgeovat. Jakékoli omezení obchodovatelnosti podle mě zvyšuje volatilitu cen. Já bych se klonil k tomu, aby fungování ETS1 a ETS2 bylo maximálně kompatibilní.

Ve skupině Arete vedete platformu pro investice do energetiky. Uvažovali jste o tom, že byste investovali také do ETS2?

Ne. Myslím, že je to vysoce spekulativní věc. Od začátku roku proběhlo jen pět obchodů (s povolenkami se obchoduje na tzv. futures na dvou burzách v Evropě, pozn. red.). Každý měsíc je kolem toho relativně dost nových informací. Ale nemyslím si, že je špatná úvaha dívat se na to, jak to bude fungovat jako na finanční instrument.

Jaký to bude mít obecně dopad na investory?

Povolenky zvyšují složitost prostředí v energetice. V energetice budou moct dál investovat jen kvalifikovaní investoři. Vytlačuje to města, obce a menší hráče, kteří nemají možnost se v tom zorientovat. Povede to k tomu, že investice v energetice se budou koncentrovat u nějakých kvalifikovanějších investorů, jako jsme my a u nějakých větších utilit. Myslím si, že udělat nějaké kvalifikované rozhodnutí na úrovni města nebo obce je téměř nemožné.

Doporučované