Článek
Jiří Svoboda přišel v pondělí o místo generálního ředitele Správy železnic. Stalo se to tři dny poté, co u něj policie našla při domovní prohlídce v přepočtu 80 milionů v hotovosti. A poté, co v rozhovoru pro Seznam Zprávy vysvětloval, že si u něj koruny, dolary a eura uložil jeho otec.
Ale to není úplný konec Svobodova spojení s vlivnou státní organizací, která se stará o provoz na českých tratích. Správa železnic teď analyzuje manažerskou smlouvu: jestli Svoboda, jenž strávil v ředitelském křesle sedm let, má nárok na odstupné. Nechce ale potvrdit, že smlouva zlatý padák obsahuje.
„Detaily této manažerské smlouvy bohužel není možné poskytovat třetím stranám,“ uvedla Nela Eberl Friebová, mluvčí Správy železnic. Ani Svoboda na tuto otázku neodpověděl.
U vysoce postavených státních manažerů ale bývá zlatý padák obvyklý. Většinou v rozsahu několika měsíčních platů. „Předpokládám, že v manažerské smlouvě odstupné nějak ošetřeno bude,“ řekl i ministr dopravy Martin Kupka pro Seznam Zprávy.
Statisíce měsíčně. A padák?
Pětapadesátiletý Svoboda měl loni průměrný měsíční plat zhruba 341 tisíc korun, k tomu je potřeba připočíst průměrnou měsíční odměnu 236 tisíc. Jenže ani správní rada zatím neví, jak přesně je Svobodova smlouva vystavěná. Posuzuje ji teď právní a personální oddělení. Smlouva vznikla už v roce 2018, kdy Svobodu do čela Správy železnic dosadila tehdejší vláda hnutí ANO.
„Vzhledem k nastalé situaci si správní rada na posledním jednání vyžádala podklady k manažerské smlouvě Jiřího Svobody,“ uvedl šéf rady Martin Červíček, senátor za ODS.
Správní rada by se měla Svobodovým odstupným zabývat ještě v prosinci. „Budeme to řešit na mimořádném zasedání správní rady,“ potvrdil člen rady, poslanec Martin Kolovratník (ANO).
Svoboda je sice odvolaný z pozice ředitele, protože podle prohlášení správní rady by jeho setrvání mohlo ohrozit důvěryhodnost organizace. Ovšem stále zůstává zaměstnancem Správy železnic. I tím by se měla zabývat právní analýza určená správní radě.
O milionech v trezoru nemluvil
Detektivové udělali minulé úterý u Svobody domovní prohlídku. V pátek zasedala správní rada Správy železnic, které však Svoboda podle zjištění Seznam Zpráv nesdělil, že u něj kriminalisté byli a že nalezli 80 milionů. Radní se to dozvěděli až následně z médií.
„Okomentoval jsem, k čemu z pohledu Správy železnic došlo. Informoval jsem, že jsme součinní. Napsali jsme také panu státnímu zástupci, jak k tomu organizace přistoupila. Všechny podklady požadované policejními orgány byly předány,“ vyprávěl Svoboda minulý pátek v rozhovoru pro Seznam Zprávy - ve stejném rozhovoru poprvé prohlásil, že 80 milionů nalezených policií v jeho trezoru byly tatínkovy úspory.
Svobodu prověřují policisté kvůli některým konkrétním zakázkám Správy železnic. Například kvůli sedmimiliardové modernizaci železničního uzlu v Pardubicích nebo tendrům na vybavení nástupišť.
Důkazy ve druhé části kauzy hledali minulé úterý vyšetřovatelé také například u Radka Mátla, šéfa Ředitelství silnic a dálnic, kde je zajímá mimo jiné dvoumiliardové prodražení dálničního obchvatu Českých Budějovic.
Celkem detektivové pátrají po pozadí zakázek v hodnotě zhruba 20 miliard.

















