Hlavní obsah

Pilčík: Tříkilovou šunku už dnes prodáte stěží a maso bude ještě dražší

Inside Talks s Karlem Pilčíkem, majitelem MP Krásno a expertem na potravinový průmysl. Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Pokud jste čekali, že maso na pultech v příštím roce zlevní, budete zklamáni. Podle majitele masokombinátu Krásno Karla Pilčíka bude naopak zdražovat. Rostou totiž náklady a už teď jsou podle něj marže potravinářů neúměrně nízké.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Rok 2026 rozhodně nebude rokem zlevňování potravin a zejména v případě masa. I když teď ceny hovězího i drůbeže lehce klesly, výhled ukazuje, že po novém roce půjdou opět nahoru. Výrobci si navíc stěžují na další rostoucí náklady.

„Rozhodně nechci plakat, to chraň bože. Jen konstatuji, co se na nás valí. Zdražení o pět až osm procent od nového roku nám teď posílá skoro každý dodavatel. Od náhradních dílů přes koření a podobně. To vždy jen přijde oznámení. Zdražuje i EKO-KOM (systém sběru a recyklace obalů, pozn. red.). Už teď jsme platili tři čtvrtě milionu čtvrtletně a bude to o pět procent více,“ popisuje v pořadu Inside Talks Karel Pilčík s tím, že další suma jsou mzdy, stroje a provoz. „Všechno od nového roku skočí nahoru. A pak tu jsou ještě evropské věci, jako je třeba odlesňování, “ dodává Pilčík.

Zdražení během roku

Veškeré zdražení ale podle něj výrobci nedokáží dostat do cen okamžitě. „Tady opravdu není důvod zlevňovat. Naopak. Myslím, že hned po novém roce to nebude, ale v sezóně ty výrobky půjdou ještě nahoru,“ dodává.

Upozorňuje přitom, že ceny, které zákazníci vidí na pultech řetězců, často ne zcela reflektují skutečnost. „Nechci to nějak moc rozvádět, ale ano, podnákupní cena se děje. Na Slovensku je to zakázané. Některé ceny tak opravdu nejsou reálné,“ dodává Pilčík. Jedná se podle něj zejména o drůbeží maso, hlavně kuřecí prsa, dále jsou to pak třeba kotlety, krkovice, kýta a plec.

Z 95 korun na 180 korun za čtyři roky

Ceny masa ale rostou výrazně nahoru už delší dobu a podle Karla Pilčíka rozhodně není zdražování u konce. „Teď máme podzim, to je vždy dobytka relativně dost, a jateční cena tak malinko poklesla. To ale nemá vůbec žádnou vypovídací schopnost o tom, co bude po Novém roce,“ říká Pilčík. Klíčové jsou totiž podle něj vývozy a nákupy ze zahraničí a ty neustávají. Naopak.

Ceny potravin a masa

Listopadová čísla o inflaci ukazují, že ceny meziročně vzrostly o 1,8 procenta. U potravin to bylo 2,2 procenta a například u vepřového maso téměř o tři procenta.

Agrární analytik Petr Havel pro ČTK řekl, že růst cen hovězího vedl ke snížení objemu výroby, protože vysoké ceny odrazují spotřebitele od nákupů. V Česku navíc chybí dostatek zpracovatelských kapacit pro zpracování hovězího.

Zatímco v roce 2021 stála hovězí půlka 95 až 97 korun, v lednu roku 2022 už byla cena 110 korun a od té doby jen stoupá. Nyní se cena za hovězí půlku pohubuje mezi 175 a 180 korunami

„Dnes stojí svíčková na pultě 1350 korun, nemůžu říct, že by se neprodávala vůbec, ale zatímco dřív se vozila i samotná svíčková, tak to se dnes neděje. Teď je jí tak akorát,“ říká Pilčík. Počítá s tím, že spotřeba masa na osobu letos spadne zhruba o dva kilogramy. „Ať jsou to žebra, nebo cokoliv jiného, všechno významně zdražilo,“ říká Pilčík.

Uzeniny v menším balení

Zdražily i uzeniny - to se pode Pilčíka už odráží i ve velikosti jejich balení. „Velikost balení se zmenšuje. Prodat tříkilovou šunku v obchodě dnes totiž trvá déle, a tak se zmenšují porce pro obchody,“ vysvětluje Karel Pilčík. Zatímco dříve bylo tříkilové balení salámu či šunky normou, dnes to může být jen polovina. „Salám může být otevřený třeba jen dva dny, tak aby se do toho obchodníci vešli.“

Inside Talks

Pořad, ve kterém Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírá zákulisí byznysu. Tito insideři popisují, jakými tématy žijí průmysl, potravinářství, reality, startupy, finance, energetika nebo automobilový průmysl, a vysvětlují klíčové momenty a souvislosti.

Insidery je tato skupina šéfů:

  • Tomáš Kolář z Linetu
  • Petr Palička z realitní divize EP Real Estate
  • Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT
  • Tomáš Spurný z Moneta Money Bank
  • Martin Durčák z ČEPS
  • Karel Pilčík z MP Krásno
  • Jan Romportl z Elin.ai
  • Michal Nýdrle ze společnosti Next Wealth

Menší jsou i jednotlivá balení. Standardní balení má sice 100 gramů, ale například do nemocnic či věznic už se objednávají balíčky o velikosti 75 gramů.

Na recepturu se podle Pilčíka zatím ale nesahá. „Na Slovensku byla jedna firma, která, když trochu méně prodávala, si myslela, že když to zhorší, a tedy zlevní, bude prodávat o to víc. Opak je pravdou a za nějakého půl roku zjistili, že se ten výrobek neprodává, tak kvalitu zase zvedli, ale stálo je to hromadu peněz, aby se dostali zpět,“ říká Pilčík.

Procento zisku. Říkají, že jsme blázni

Jedním z plánů vznikající vlády je přitom právě zajistit kvalitní a cenově dostupné české potraviny. Cest k tomuto cíli může být - podle toho, co se objevuje v prohlášení - hned několik od omezení marží přes omezení dovozů až po potravinového ombudsmana. Právě omezení marží je podle Pilčíka diskutabilní.

„Chtěl bych vidět toho, kdo se do toho pustí. To nebude jednoduché a možná, že by nám dával někdy zapravdu, že jsme blázni, že za takové peníze ještě děláme. Já už jsem si to vyslechl od několika ekonomů blízkých zemědělství. Ptají se. ‚Panebože proč to děláš? S jedním nebo dvěma procenty zisku? Prodej to a budeš mít v bance čtyři‘,“ říká Pilčík.

Jednoprocentní zisk je podle něj něco, v čem se firmy pohybují od covidových let. „Jestli měl někdo dvě procenta, tak byl trošku výjimka,“ dodává Pilčík. Jeho MP Krásno má nyní tržby lehce přes tři miliardy. Loni byl zisk 44 milionů, o rok dříve 26 milionů.

Doporučované