Hlavní obsah

Upadající ikona. Neúspěch Converse brzdí celou značku Nike

Foto: emka74, Shutterstock.com

Tržby Nike rostou, ale všem jejím značkám se nedaří stejně.

Výsledky hospodaření společnosti Nike ve čtvrtletí překonaly očekávání analytiků. Akcie přesto výrazně poklesly v reakci na slabé prodeje v Číně.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Výrobce sportovního oblečení a obuvi Nike svými kvartálními výsledky překvapil a překonal odhady Wall Street. K pozitivnímu výsledku přispěla silná poptávka v Severní Americe, která pomohla vykompenzovat prudký propad prodejů v Číně.

Akcie společnosti se však během obchodování po uzavření trhu propadly o zhruba 10 %. Investoři tak reagovali na slabá čísla z čínského trhu a na přetrvávající negativní dopady vyšších cel, které hospodaření Nike zatěžují.

Nike oznámila, že za druhé fiskální čtvrtletí roku 2026 dosáhla zisku na akcii 53 centů, zatímco trh v průměru očekával 38 centů. Tržby činily 12,43 miliardy dolarů, zhruba o 200 milionů dolarů více, než předpokládali burzovní analytici.

Tržby v Severní Americe vzrostly o 9 % na 5,63 miliardy dolarů. Naproti tomu tržby na trhu takzvané Velké Číny, zahrnující i Hongkong, Macao nebo Tchaj-wan, klesly o 17 % na 1,42 miliardy dolarů.

Menší sklady, větší růst

Výrobce sportovní obuvi má za sebou něco málo přes rok pod vedením generálního ředitele Elliotta Hilla. Ten prosazuje strategii zaměřenou na obnovení růstu a tržního podílu, výprodej starých skladových zásob a investice do vztahů s velkoobchodními partnery.

„Fiskální rok 2026 je i nadále rokem konkrétních kroků: optimalizujeme náš segment klasické obuvi, vracíme digitálnímu prostředí Nike punc prémiovosti, diverzifikujeme produktové portfolio, prohlubujeme vztahy se spotřebiteli, posilujeme partnerství a reorganizujeme naše týmy i vedení,“ uvedl Hill během hovoru s analytiky. „Řekl bych, že v našem návratu na vrchol jsme zhruba v polovině zápasu.“

„Ani zdaleka jsme ještě nedosáhli svého potenciálu,“ dodal.

Hill přiznal, že zlepšení na čínském trhu „neprobíhá na takové úrovni ani takovým tempem, jaké bychom potřebovali k vyvolání širší změny“, ačkoliv zdůraznil, že tamní trh zůstává pro společnost jednou z nejsilnějších dlouhodobých příležitostí.

Společnost uvedla, že velkoobchodní tržby během čtvrtletí vzrostly o 8 % na 7,5 miliardy dolarů. Naopak přímý prodej – na který se Nike soustředil v letech před Hillovým nástupem a následným odklonem od této strategie – klesl o 8 % na 4,6 miliardy dolarů.

Nike také pociťuje dopady zvyšování cel. Ve čtvrtek firma oznámila, že její hrubá marže klesla o 3 procentní body a zásoby se snížily o 3 %, především v důsledku vyšších celních poplatků.

Converse padá

Výrobce tenisek hlásí výrazně slabší výsledky u své značky Converse. V prvním fiskálním čtvrtletí Nike oznámil pokles prodejů Converse o 27 % a ve čtvrtek reportoval propad tržeb této značky o dalších 30 %.

Nike hovoří o potřebě resetovat tuto značku. Prodeje Converse stále závisí na jejích klasických plátěnkách Chuck Taylor, jiným modelům se nedaří získat přízeň zákazníků.

Navzdory slabším výsledkům v některých segmentech společnost vyzdvihla i silné stránky a nové iniciativy. Finanční ředitel Matt Friend během hovoru uvedl, že web Nike.com zaznamenal letos svůj historicky nejúspěšnější Black Friday, částečně díky uvedení modelu Air Jordan „Black Cat“.

Pod Hillovým vedením prochází Nike i rozsáhlými interními změnami. Odchází například obchodní ředitel Craig Williams. „Souhrnně tyto změny znamenají, že eliminujeme nadbytečné úrovně řízení a lépe nastavujeme Nike tak, aby mohl mít i nadále takový dopad, jaký dokáže mít jen Nike,“ uvedl Hill v prohlášení ze začátku prosince.

Pro třetí fiskální čtvrtletí Nike očekává pokles tržeb v řádu nízkých jednotek procent, přičemž v Severní Americe počítá s mírným růstem. Společnost rovněž předpokládá pokles hrubých marží o 1,75 až 2,25 procentního bodu, což zahrnuje i negativní dopad cel ve výši 3,15 procentního bodu.

Související témata:
Sportovní oblečení

Doporučované