Hlavní obsah

ČSA jsou v platební neschopnosti, soudu posílají plán, jak udržet letadla ve vzduchu

Foto: Profimedia.cz

Pátá nejstarší letecká společnost na světě se ocitla v insolvenci.

Reklama

Zadlužená letecká společnost podala na sebe insolvenční návrh, žádá reorganizaci. Ze svých potíží viní Babišovu vládu, která jí odmítla poskytnout pomoc.

Článek

Zadlužené České aerolinie (ČSA) podaly u Městského soudu v Praze insolvenční návrh spojený s návrhem na povolení reorganizace. Stalo se tak přesně to, co avizovaly Seznam Zprávy už ve čtvrtek. Má to být poslední pokus, jak udržet tradiční domácí firmu při životě. Pokud soud reorganizaci povolí, mohla by i nadále podnikat, byť v okleštěné podobě.

Návrh na reorganizaci aerolinek, které spadají do koncernu Smartwings, byl podán z důvodu ukončení mimořádného moratoria, které půl roku chránilo firmu před věřiteli. Moratorium vyprší v sobotu 27. února.

Cílem reorganizace je podle koncernu Smartwings záchrana společnosti a volba co nejvýhodnějšího řešení pro věřitele. Mateřská firma jedná o své záchraně odděleně. Vyjednává o státem garantovaném úvěru ve výši dvě miliardy korun.

Firma zdůrazňuje, že ČSA byly do koronakrize ziskovou společností a do platební neschopnosti se dostaly v důsledku pandemie covidu-19 a souvisejících mimořádných opatření přijatých vládou ČR a vládami ostatních států.

„Přes doporučení Evropské komise a sdružení leteckých dopravců IATA jsou vystaveny nerovné hospodářské soutěži se svými přímými konkurenty, kteří na rozdíl od ČSA a v souladu s doporučeními Evropské komise obdrželi od svých vlád finanční pomoc,“ uvedla firma v prohlášení.

Český stát se podle vedení odmítl na záchraně ČSA, páté nejstarší letecké společnosti na světě, podílet i přesto, že akcionáři projevili ochotu finančně na jejich záchraně participovat.

České aerolinie a jejich mateřská společnost Smartwings neúspěšně žádaly vládu o zřízení kompenzačního programu COVID–letectví (sedačkovné) a poskytnutí podpory za zrušené lety v období loňského jarního nouzového stavu, kdy nemohly létat. Dceřiná firma ČSA žádala i o přímou finanční pomoc ve výši 1,1 miliardy korun.

Reklama

Doporučované