Hlavní obsah

Dopravce: Drahý benzin? Teď hrajeme o to, jestli se zboží dostane do regálů

Rozhovor s Josefem Melzerem z M+L Logistic.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Ceny pohonných hmot rychle rostou a jsou na dohled 50 korunám za litr. Dopravci varují, že to bez zásahu vlády neustojí.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Dopravci volají o pomoc. Bojí se, že při současném růstu cen jim dojdou peníze na nákup nafty. Ceny na totemech čerpacích stanic se totiž mění ze dne na den a oni tak rychle nestačí navyšovat ceny zákazníkům. Jen firma M+L logistik měsíčně přichází o pět až šest milionů korun.

„Zvýšený náklad za pohonné hmoty už teď činí na každém kilometru tři až čtyři koruny. Jen od začátku ledna do včerejšího dne,“ říká v rozhovoru pro Agendu SZ Byznys Josef Melzer prezident sdružení Česmad Bohemia a jednatel firmy M+L Logistik.

Takové zdražení dopravní firmy ze svých marží neutáhnou a na to, aby ho promítly do cen svých zákazníků, nemají příliš času. Chtějí proto od vlády pomoc – ať už formou zastropování cen nebo snížení daní.

Ceny pohonných hmot dnes rostou o korunu denně. Jako dopravce a šéf firmy, která funguje od roku ’92, zažil jste někdy složitější období pro podnikání?

Musel bych hodně vzpomínat. Takovým rokem, ale podstatně jednodušším byl rok 2008, kdy začínala finanční krize. Tehdy se cena ropy pohybovala kolem 130 dolarů za barel, ale na stojanech byla cena 35 korun. Tedy podstatně nižší.

Jak rychle vy ty zmiňované denní nárůsty dokážete promítnout do cen zákazníkům?

Na to je složitá odpověď, vždy totiž záleží na typu přeprav a smluvních vztahů. Mohou tu totiž být i roční opční doložky. Samozřejmě jsou však i kratší, a když se budeme bavit o přepravě, kterou nazýváme spotovou a která se sjednává ze dne na den, tak tam se ty ceny snažíme i ze dne na den propisovat. Jedna věc však je tu cenu znát, po trhu ji chtít a také ji dostat.

Ta dnešní turbulentní doba a strmý nárůst ceny enormně zatěžuje cashflow firem a jejich ekonomiky. Je to navíc o to těžší, že se nacházíme v době po covidu, kdy je doprava velmi oslabena.

Když říkáte, že se některé ceny se sjednávají na rok, o kolik jste před rokem nabízeli kilometr levněji?

Nedá se říct přímo cena za kilometr, vždy záleží na typu přepravy a služby. Nemusíme se ale dívat rok zpět. Ceny se totiž většinou sjednávají v posledním kvartále, takže se můžeme bavit o čtvrtém kvartále roku 2021. To, co můžeme říct, je, že nárůst ceny za jeden kilometr, tedy ten zvýšený náklad za pohonné hmoty, už teď činí na každém kilometru tři až čtyři koruny za kilometr. Od začátku ledna do včerejšího dne. A dnes odpoledne dostaneme ceny na zítra a opravdu tam ta cena roste i o více než korunu.

Tratíme a výrazně

Znamená to tedy, že teď tratíte?

Ano – a výrazně. Toto zdražení dopravní firmy ze svých marží pokrýt nemohou, protože doprava jako taková je velmi nízkomaržová.

Jak je tam velká marže?

Když je zdravá ekonomika a nefouká protivítr, pohybují se mezi dvěma až třemi procenty. Jestliže pohonné hmoty tvoří 35 procent složky nákladu pro dopravce, tak je to jednoduchá matematika. Tohle dopravce nemůže dlouhodobě ustát. Ani krátkodobě.

Jak to konkrétně dopadá na vás? Máte 230 zaměstnanců, ročně 45 tisíc přeprav…

Měsíční ztráty budeme vyčíslovat na konci měsíce. Ve flotile máme 200 vlastních vozidel a 150 smluvních dopravců, kteří s námi jezdí. Ta ztráta je jasná, tři až čtyři koruny na kilometr a jestliže měsíčně ujedeme milion a půl kilometrů, ta ztráta vychází na pět až šest milionů měsíčně.

Jak dlouho se dá takto fungovat?

Záleží firma od firmy. My máme naštěstí rozložené portfolio, ale i tam už dopadá ta krize. Intenzivně jednáme s bankami. Jsme totiž vázáni povinnostmi k našim zákazníkům. Když ale odhlédnu od naší firmy, jsou tu i autobusoví dopravci, kteří jezdí v závazku měst, státu a obcí. Právě tam přitom hovoříme o těch ročních cenách, a tam je teď velmi problematické vůbec tu službu nabídnout.

Fyzicky nám hrozí, že dojdou peníze, abychom nakoupili pohonné hmoty. Ta plechová kavalerie se může velmi rychle zastavit.

Zásoby na 72 hodin

Zeptám se možná laicky, ale máte třeba i vlastní nouzové zásoby pohonných hmot? Případně jak velké?

Naše zásoba v pohonných hmotách se pohybuje v rozmezí 72 hodin, maximálně pěti dnů. Žádný dopravce nemá tak velkou zásobu, aby se starou zásobou přečkal týden nebo měsíc. My jsme navíc spíš ta větší firma, ale 80 procent jsou malí dopravci a ti rozhodně takové zásoby nemají.

Foto: Seznam Zprávy

Proč se vám nedaří promítnout nárůst cen nafty do cen zákazníků?

Přepravujeme veškeré zboží, které potřebujeme k běžnému životu. Začíná to zbožím pro průmysl a jeho výrobu, ať už je to automobil, nebo elektrotechniku. Přepravujeme i čerstvé potraviny, zásobujeme obchodní domy, vozíme léky i chemii pro výrobu pitné vody.

Doprava udržuje náš životní standard, prolíná se čímkoliv. Bude muset zdražit všechno. My jsme k tomu jako firma přistoupili, ceny navyšujeme, ta situace je vážná a my si nemůžeme říct, že nevyjedeme. Samozřejmě ta ochota k jednání o navýšení cen je přímo úměrná tomu, co je to za společnost, jestli je to česká firma, jak daleko má vedení, které toto může schválit.

Vyjednávání o cenách bylo vždy složité, ale teď je to ještě složitější, ale o to více akutní. Nemůžeme čekat týdny. Musíme dospět k nějaké dohodě, která umožní udržet mobilitu. Tímto krokem musí dnes projít každý dopravce, musí vyjednávat s každým zákazníkem.

Jak velký problém jsou nižší ceny benzinu a nafty v zahraničí, zejména v Polsku a Maďarsku. Přicházíte tak o přeshraniční zakázky?

To je problém, se kterým se potýkáme dlouhodobě, teď se však ještě prohloubil. Polsko a Maďarsko ceny zastropovalo, a to dopravce přímo existenčně ohrožuje.

Potřebujeme si koupit čas

Vyzýváte vládu k reakci, která se této problematice bude věnovat ve středu. Jakou čekáte odpověď?

Doprava je strategickým oborem a součástí klíčové infrastruktury. Je to otázka, jaké má stát nástroje a jak intenzivně je chce využít. Prostor je ve snížení spotřební daně, ať už o to zákonné minimum, které určuje EU, nebo i jeho prolomení, protože tohle je výjimečná situace.

Samozřejmě by pomohlo i snížení či odpuštění DPH, to nám pomůže doplnit cashflow. Samozřejmě se dá hovořit o vypuštění biosložky, která má určitý podíl v ceně. Existuje i institut zastupování cen.

Se stanovením cenového stropu nesouhlasí ministr průmyslu Jozef Síkela. Řekl: „Než začneme přemýšlet o zastropování cen pohonných hmot, měli bychom si uvědomit, že ropy je na světových trzích dostatek a vliv na růst cen pohonných hmot v České republice má kromě ruské agrese také oslabování koruny a snaha předzásobit se ze strany spotřebitelů.“

Rozumím tomu, víme, že je to bezprecedentní zásah. Otázkou je, na jak dlouho by to bylo a v jaké úrovni by to bylo. To, co my teď jako dopravci potřebujeme, abychom obstáli a byli schopni plnit své závazky, je čas. Potřebujeme si koupit čas.

Nevedly by ale kroky vlády právě k dalšímu nakupování zásob a tedy dalšímu tlaku na růst cen?

Nedokážu odpovědět. Asi tam určité riziko je, ale Polsko a Maďarsko nám ukazuje, že jsou určité nástroje na to, jak to eliminovat. My si potřebujeme koupit čas. Doufáme, že vláda k tomu přistoupí, jednáme s našimi zákazníky a potřebujeme i podporu, aby zákazníci pochopili, že se hraje o to, jestli to zboží dostaneme do regálu, nebo ne.

Proč by vláda měla pomáhat dopravcům. Zrovna tak se mohou se ozvat pekaři, protože pšenice je na rekordech kvůli válce… Není to prostě riziko podnikání?

My potřebujeme pomoci s jednou věcí. Aby se zastabilizovala ta situace tak, abychom měli čas pro obchodní jednání a pro opatření i na naší straně. Když se doprava zastaví, každý to pocítí okamžitě. U potravin to pocítíte během 24 hodin, za 48 hodin už budete velmi limitovaní a za 72 hodin už budete koukat na prázdné regály. Ta dynamika dopadu je velmi rychlá a s tím bychom si neměli zahrávat.

Zatím není potřeba panikařit. Pokud se udělají tyto kroky, pokud vláda bude rychlá a nám se podaří prosadit zvýšení cen, tak jsem přesvědčen, že tu situaci jsme schopni zvládnout.

Proč ta cena roste, když je ropy dostatek? A kolik budeme platit za týden?

Já tu odpověď nevím. Můžeme si říct, že za týden bude cena 60 až 70 korun za litr. Možná to ale nenastane – my to nevíme. Jsme závislí na tom, abychom naftu měli a byli schopni ji koupit. To, jak se bude vyvíjet cena, neumíme odhadnout.

Posledních pět až deset dní nám ukazuje, že každý den s každým nakoupeným litrem nakupujeme výrazně dráž a dráž. To, že je ropy dostatek, je jeden díl skládanky. Ta míra nejistoty z toho vývoje, je díl druhý. Věřím tomu, že to nebude mít další nějaký extra nepředvídatelný vývoj. Je ale pravda, že když se bavíme s našimi dodavateli, tak oni nevědí. Řeknou nám cenu teď, ale nevědí, za kolik budeme kupovat zítra.

Reklama

Doporučované