Hlavní obsah

I přes válku se Češi vrhli na cestování. Úbytek Rusů jim může zájezd zlevnit

Rozhovor s ředitelem CK Blue Style Ondřejem Rušikvasem o cestování v čase války na Ukrajině.Video: Zuzana Hodková

 

Reklama

15. 3. 15:00

Chuť vycestovat na dovolenou nesebrala Čechům ani válka na Ukrajině. Ta sice zdražila ceny paliv, na druhou stranu se některé resorty budou muset obejít bez ruských turistů, a to by mohlo naopak ceny tlačit dolů.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Strach z covidu opadl a lidé se už nebojí cestovat. Zájem o zájezdy k moři tak nyní stále roste a letošní rok by se měl – co se týče obratu – vrátit na předpandemickou úroveň. V pořadu Agenda to řekl provozní ředitel cestovní kanceláře Blue Style Ondřej Rušikvas.

Podle něj zájem Čechů vycestovat nijak neovlivnila ani válka mezi Ruskem a Ukrajinou. Ta by navíc paradoxně mohla dokonce ceny některých destinací snížit. Například do Egypta či Turecka totiž každoročně mířily miliony turistů právě z Ruska a Ukrajiny a tamní hoteliéři teď budou muset nabídnout své ubytovací kapacity i jiným státům za atraktivnějších podmínek. Velkou neznámou ale i nadále zůstává cena paliva, která by mohla prodražit zejména ceny letů do vzdálených destinací.

Pozná česká cestovní kancelář, že jen pár stovek kilometrů od našich hranic je válka?

Zatím to není příliš cítit. V prvopočátku bylo vidět jakési vyčkávání – jsme uprostřed období, kdy si lidé rezervují svoji dovolenou na léto, ale velmi záhy se to vrátilo do normálního stavu. Jak z hlediska čísel, tak i z hlediska zájmu lidí. V tuto chvíli necítíme významný dopad.

Češi se cestovat nebojí, ale museli jste nabídku nějak měnit vy? Omezit Rusko a destinace, do kterých se přes něj létá?

Naše cestovní kancelář do těchto destinací nelétá. Pokud letové koridory vedly skrz ruské území, dnes už všechny letecké společnosti létají mimo. Z hlediska našich destinací se to ale klientů ani délky letů netýká.

Cestovní kancelář Blue Style

  • Jedna z největších cestovních kanceláří v Česku.
  • Funguje více než 20 let.
  • Specializuje se na pobytové zájezdy u moře.
  • Pořádá zájezdy do 19 zemí a 40 destinací
  • Aktuálně nabízí výběr z 883 884 zájezdů

Kam teď na Velikonoce chtějí Češi nejčastěji?

Je to bezesporu Egypt, kam jsme teď od podzimu konstantně přidávali lety. Poptávka je opravdu sílící a my na ni musíme pružně reagovat, na což jsme si ale zvykli už v covidu, kdy jsme přidávali a ubírali lety. Egypt je nejžádanější z mnoha důvodů – je za atraktivní cenu, hotely jsou kvalitní a sezona tam běží celý rok.

Jestliže se Češi nebojí války, nebojí se už ani covidu?

Covid z hlediska cestování odezněl už v loňském roce. Ten byl průlomový a v létě nastal masivní návrat klientů. V rámci last momentů jsme přidávali kapacity a od té doby ta čísla neustále rostou. V mnoha destinacích musíme přidávat lety.

Vloni kousek od rekordu

Jak vlastně dopadla loňská sezona?

Nákupy začaly později, ale ta čísla se velmi přiblížila roku 2019, což byl pro naši cestovní kancelář rekordní rok. Způsob nakupování se ale lišil. Lidé přišli později a kupovali last momenty. Očekávám, že ta odložená spotřeba a hlad po cestování se projeví i v letošním roce. Pokud se tedy situace nevyvine nějakým neočekávatelným způsobem.

Jaká tedy byla konkrétní čísla?

V roce 2019 jsme měli obrat 3,7 miliardy. Loni jsme byli na 90 procentech této částky.

Jaké je teď chování zákazníků. Nakupuje se first moment stejně jako před pandemií?

Rozhodně se nakupuje více než minulý rok, na druhou stranu se celý trh změnil. Je určitá část lidí, která logicky bude vyčkávat. Z mnoha důvodů. Očekáváme tedy, že bude větší část zájezdů v last momentu. Na druhou stranu ta pobídka pro first moment – jako slevy, změna destinace 10 dní před odjezdem a podobně je velmi atraktivní. Navíc samotná nabídka je ve first moment nejširší.

Cestovní ruch se změnil i v tom, že ubylo řádově stovky subjektů a klienti přecházejí k velkým subjektům. To i z toho důvodu, že mají obavu o stabilitu firem.

Celkově těch zájezdů bude v nabídkách víc, nebo méně než v roce 2019?

Myslím si, že trh může být v mnoha ohledech z hlediska kapacity větší. Zatímco v době covidu mnoho lidí cestovalo do okolních zemí, teď se vrátí zpět k leteckým zájezdům, což znamená, že vyrostou ty firmy, které operují v oblasti leteckého zájezdu. Očekávám, že trh bude minimálně stejně velký jako v roce 2019.

Cena zájezdů se zatím nezměnila

Když se vrátím k vašemu očekávání pro letošní rok. Nemůže naopak chuť lidí cestovat zbrzdit to, že platí víc za energie, že je inflace na rekordu? Nebudou spíš šetřit?

Naopak. Už z toho pohledu, že lidé mají předem garantovanou cenu. Ta cena se zatím nemění.

Vy jste nezdražovali?

Ne, ceny zájezdů jsou na podobné úrovni jako v minulém roce. Tady je potřeba vzít v úvahu jednu věc – s covidem byla spojena spousta nákladů ze strany cestovní kanceláře. Testování, to, jak se musely přizpůsobit hotely. Tyto náklady jsou teď nižší.

Na druhou stranu je možné, že se do cen zájezdů promítnou vyšší ceny paliva. My jsme ale z vlastních zdrojů připraveni pokrývat toto zdražení až do výše osmi procent. To je dáno podmínkami, ke kterým jsme se zavázali. Pokud by ten nárůst byl vyšší než 8 procent, včas klienty informujeme a oni se pak mohou rozhodnout sami, jestli na to přistoupí, nebo od smlouvy odstoupí bez jakéhokoliv storna.

Zatím jste tedy ale nenavýšili ani palivový příplatek?

Ne. A budeme hledat cestu, abychom ceny nechali na stejné úrovni.

Můžeme ale už teď říct, že některé destinace zkrátka zdraží?

Pokud bereme leteckou dopravu, je to samozřejmě dáno délkou letu. Na druhou stranu z hlediska marží cestovní kanceláře a schopnosti v dané destinaci nakupovat za atraktivní ceny to nemusí platit přímo úměrně. Uvedu opět jako příklad Egypt, kde jsme dokonce snížili ceny. Podařilo se nám udělat určité dohody s hotely, které nám umožňují cenu posunout.

Mluvíte o ceně paliva. Nebudou ale zdražovat i samotné hotely? Energie rostou všude.

Obchody, které děláme s našimi obchodními partnery, jsou dlouhodobé a ceny jsou zafixované.

Nemůžou se tedy změnit?

Nepředpokládám. Jsou nastavené tak, že mají pokrývat i určité výkyvy. Na druhou stranu ten, kdo uzavíral obchody na další období minulý rok, tak samozřejmě mohl anticipovat, že dojde k některým změnám.

Rusové letos nejspíš nepřiletí

Pokud se na to podívám pohledem prodejce, dá se říct, že ten, kdo nakupoval za staré ceny a má „naskladněno“, teď nezdražuje, kdo už ale bude kupovat za nové ceny, zdražit musí?

Je tu mnoho dalších faktorů. Například Egypt je tradiční destinací pro ruské a ukrajinské cestovní kanceláře. Pokud tedy budou mít hotely pokles poptávky, což lze předpokládat, budou potřebovat další trhy, aby se zaplnily. To už pro ty cestovní kanceláře bude extra další byznys, který dělat nemusí. Vyjednávací pozice cestovních kanceláří se změní, ale pro ten hotel je to ekonomická otázka – aby nemusel omezit kapacitu, nebo dokonce zavřít. V mnoha případech pak budou dojednávat obchody s dalšími zeměmi.

Které další destinace pocítí pokles ruských a ukrajinských turistů?

Turecko. To bude velmi atraktivní destinací pro letošní rok. Také tam jezdí řádově miliony ruských klientů. Je to druhá nejvýznamnější destinace pro ruskou klientelu. Paradoxně do Egypta se ruští turisté vrátili až v loňském roce, protože do té doby platil výnos prezidenta Putina, který tam zakazoval cesty. Ten se změnil a všichni hoteliéři očekávali, že se ruská klientela navrátí zpět, ale bohužel současnými událostmi se trh změní.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Každý všední den na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované