Hlavní obsah

Každé deko má smysl. Automobilky ordinují výrobcům „odtučňovací kúru“

Miroslav Záhorec, místopředseda představenstva MTX Group a výkonný ředitel společnosti Strojmetal Aluminium Forging v Agendě SZ Byznys.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

 

Reklama

„Jsme třetím rokem v krizi a krizovém řízení. Uděláme vše pro to, abychom neskončili v inflační spirále,“ říká v Agendě SZ Byznys Miroslav Záhorec, místopředseda představenstva MTX Group a výkonný ředitel Strojmetalu.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Strojmetal ze skupiny MTX Group 23. nejbohatšího Čecha Petra Otavy je na trhu podvozkových dílů z hliníkových slitin 3. největší dodavatel na planetě. Takové změny, které se dějí dnes, prý ve firmě dodávající největším automobilkám světa v životě nezažili.

„V automobilovém průmyslu jsou na sebe všechny články navázány a sebemenší klopýtnutí v dodavatelském řetězci vede k mimořádným situacím,“ říká ve své kanceláři Strojmetalu v Kamenici u Prahy Miroslav Záhorec, místopředseda představenstva MTX Group a výkonný ředitel společnosti Strojmetal Aluminium Forging.

MTX Group

Majitel a generální ředitel: Petr Otava, podle Forbesu 23. nejbohatší Čech.

Tvoří ji 16 společností a téměř tři tisíce lidí.

Strojmetal v rámci skupiny je 3. největším dodavatelem ve svém oboru pro automobilky na světě.

Metalimex v rámci skupiny je jedním z největších evropských obchodníků s komoditami, mimo jiné s hliníkem.

Stále podle něj nelze pořádně plánovat, potvrzení zakázek ze strany automobilek přichází na poslední chvíli. Stává se, že komponenty z hliníku musí dočasně skladovat v provizorně postavených stanech v areálu továrny.

„Pořád jsme krátcí na informace od zákazníků, vycházíme z úzkého časového výhledu. Naši zákazníci z důvodu omezení polovodičů řídili naše kapacity. Když jsme se snažili dostatečně vyrábět, tak nám zase chyběly obaly, takže jsme nemohli expedovat. Když jsme konečně sehnali obaly, tak zas nebyli přepravci. Museli jsme létat předraženou leteckou dopravou. Takovéto změny jsme nikdy v životě nezažili,“ říká šéf Strojmetalu.

Je to podle něj velký tlak na přeplánování výrobních směn, tlak na jejich subdodavatele, protože výpadek si jako globální trojka na trhu nemohou dovolit.

„Od půlky roku se budou věci vracet do normálu“

Loni se podařilo vyrábět bez přestávek, provoz zastavit nemuseli.

„Pevně věřím, že od poloviny letošního roku bude polovodičová krize na ústupu a dostaneme se do stabilnějšího prostředí pro plánování a pro výrobu. Situace se po dvou letech uklidní. Cítíme, že letos důvěra v trh obecně roste, vnímám to i u svých kolegů v byznysu. Cena energií sice bude s velkým otazníkem, ale je tady zadržená poptávka, která bude chtít být uspokojena,“ je přesvědčen místopředseda představenstva skupiny, která loni dosáhla na historicky rekordní obrat 53 miliard korun.

„Otázkou jen je, jak se bude dařit bojovat s koronavirem v jednotlivých zemích,“ obává se.

Hliník, materiál budoucnosti

Firma z Kamenice dováží hliník pro výrobu komponentů do aut z Ruska a Afriky. Podle Miroslava Záhorce je materiálem budoucnosti, protože ho lze „donekonečna“ recyklovat. Inflace je pro skupinu miliardáře Otavy velkou výzvou právě v oblasti materiálu.

I kdyby výrobci automobilů ušetřili několik desítek gramů na jednom díle, tak to má smysl.
Miroslav Záhorec, místopředseda představenstva MTX Group

„Snažíme se každé kilo ušetřit a zlepšit výrobní procesy, abychom zůstali konkurenceschopní. V automotive se sleduje i váha, ta také dokáže snížit uhlíkovou stopu, to je zase výzva pro naše vývojáře a techniky. I kdyby výrobci automobilů ušetřili několik desítek gramů na jednom díle, tak to má smysl,“ říká v rozhovoru pro Agendu SZ Byznys Miroslav Záhorec.

Zákazníci, tedy přední světové automobilky, chtějí stále častěji materiál, u kterého je výrobce schopen prokázat nižší uhlíkovou stopu. Jde o takzvaný zelený hliník, pro jehož výrobu se použil zdroj energie z obnovitelných zdrojů, z vody nebo slunce.

„Snažíme se zařadit i zelený hliník, s nímž někteří dodavatelé přicházejí. Požadavky na zelený hliník přicházejí hlavně z automobilového sektoru. O kolik bude nakonec dražší, ještě nevíme, ale až o desítky procent. Myslím si, že ve finále dražší materiál zaplatí konečný zákazník, který si auto kupuje,“ dodává s tím, že už dnes se produkce ze „zeleného“ hliníku pohybuje v jejich skupině kolem 20 až 30 procent.

Celý rozhovor s Miroslavem Záhorcem si můžete poslechnout v podcastu Agendy nebo v úvodním videu.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované