Hlavní obsah

Za slavné pražské hotely dala skupina PPF téměř jedenáct miliard korun

Foto: Four Seasons

Nejluxusnější hotel v Česku - pražský Four Seasons - vlastní skupina PPF společně se zbrojařem Michalem Strnadem.

Během jednoho roku koupila skupina PPF tři pražské hotely. Podle expertů sází na konzervativní investice, zároveň ale zpestřuje své realitní portfolio, které se skládá zejména z kanceláří.

Článek

Největší tuzemská investiční skupina PPF se při investicích do pražských hotelů v letošním roce skutečně rozjela. Nákupy největšího tuzemského hotelu Hilton, nejluxusnějšího Four Seasons a dejvického Diplomatu ji vyšly na téměř jedenáct miliard korun. Vyplývá to z pololetní zprávy skupiny PPF a oznámení dřívějšího majitele hotelu Diplomat – thajské firmy Rabbit Holdings - na thajské burze. PPF již dříve vlastnila hotel Stages u O2 areny.

Nejvyšší částku zaplatila skupina PPF Renáty Kellnerové za hotel Hilton. Celkem šlo o částku ve výši 269 milionů eur, z čehož čtyřicet milionů eur představuje hotovost a zbytek refinancování úvěrů samotného hotelu Hilton Prague. Prodávajícím byla společnost Quinn Group Luxembourg Hotels, zastoupená Irish Bank Resolution Corporation. To je irská obdoba České konsolidační agentury, která spravovala problémové pohledávky irských bank po finanční krizi 2008.

Spolupráce se zbrojařským magnátem

Luxusní hotel Four Seasons (v reálu tedy stoprocentní podíl ve společnosti FSHP), který se nachází v blízkosti pražského Karlova mostu s výhledem na Pražský hrad, přišel na 103 milionů eur. Z toho 42 milionů je platba za akcie v hotovosti a 61 milionů eur představuje refinancování dluhu včetně akcionářské půjčky ve výši osmnácti milionů eur. Třicet procent v FSHP ale skupina PPF vzápětí prodala společnosti Noble Hospitality zbrojařského magnáta Michala Strnada.

Hotelový klenot koupila PPF od americké investiční skupiny Northwood Investors. Úspěšnou licitací srazila cenu výrazně pod požadavky amerických investorů, o čemž SZ Byznys informoval již dříve.

Hotel Diplomat pak přišel na 73 milionů eur. Tyto peníze doputovaly thajské společnosti Rabbit Holdings.

Celkem tak zaplatila skupina PPF za tři hotely částku ve výši 445 milionů eur. V korunách jde o 10,8 miliardy. Od Strnada pak dostala zpět šestnáct milionů eur (téměř 389 milionů korun) za podíl v hotelu Four Seasons. „Hotely koupili velice dobře,“ komentuje investice skupiny PPF Jan Adámek, majitel společnosti Jan Hospitality.

Investice do hotelů souvisí se změnou realitního portfolia skupiny PPF, kdy opustila ruský trh. „PPF Real Estate Holding zastřešuje jeden ze základních investičních pilířů skupiny PPF. Historicky byla velká část investic do realit v Rusku, ze kterého se skupina stáhla. Nyní tak PPF Real Estate posiluje na stabilních a předvídatelných trzích,“ uvádí ředitel korporátní komunikace skupiny PPF Leoš Rousek a pokračuje: „Transakce v odvětví hospitality umožňují geograficky a oborově diverzifikovat portfolio holdingu zahrnující komerční, rezidenční a developerské projekty v Evropě a USA.“ Cenu za hotely Hilton a Four Seasons nekomentoval. Ani k převzetí hotelu Diplomat se skupina PPF již dříve nevyjadřovala. Skupina PPF má ve svém realitním portfoliu zejména kancelářské budovy v řadě evropských zemí i USA.

Podle expertů skupina PPF, kterou vlastní Kellnerová se svými třemi dcerami, vsadila na konzervativnější investice. „Skupina PPF se aktuálně orientuje na konzervativnější investice do kvalitních aktiv. Zmíněné tři hotely patří díky své lokalitě, kapacitě i kvalitě ke špičce pražského hotelového trhu. Jde o promyšlenou, dlouhodobou investiční strategii zaměřenou na stabilní hodnotu a výnosy z nemovitostí na domácím trhu,“ dodává jednatelka poradenské společnosti Knight Frank Zdenka Klapalová.

Hotel Hilton je největším v Česku, když má téměř osm stovek pokojů a zhruba pět tisíc metrů čtverečních pro pořádání konferencí. „Hotel má své kongresové centrum,“ dodává Adámek s tím, že může lákat turistickou i byznysovou klientelu.

Služeb hotelu Hilton v minulosti využili američtí prezidenti Bill Clinton, George W. Bush a Barack Obama, ale rovněž světové celebrity, jako je hollywoodská hvězda Arnold Schwarzenegger, legendární herec Sean Connery, zpěvačka Alanis Morissette nebo skupina Metallica. Pobýval v něm i zakladatel softwarového kolosu Microsoft Bill Gates.

Zatímco Hilton je největším, tak Four Seasons je zase nejluxusnějším hotelem v Česku. Služeb hotelu využili v minulosti popová diva Madonna, americký herec Bruce Willis, fotbalisté Liverpoolu, řada světových státníků či italská herečka Sofia Lorenová.

Nižší cenu hotelu ovlivnily očekávané a nutné investice. „Musí tam hodně investovat do vybavení pokojů a veřejných prostor,“ upozorňuje Adámek.

I třetí hotel Diplomat je zajímavý a to zejména pro skupinu PPF, protože sousedí s její centrálou PPF Gate. „Nákupem hotelu scelily území s PPF Gate, což je výhodné,“ říká Adámek s tím, že tuzemská investiční jednička bude muset do hotelu také investovat. K hotelu ovšem podle něj patří také rozsáhlé pozemky, které lze využít. V boji o hotel přeplatila skupina PPF hotelovou skupinu Czech Inn Hotels, vlastnící několik desítek tuzemských hotelů.

Investice skupiny PPF vytáhly nahoru celý trh s pražskými hotely. Za pololetí se totiž prodaly podle údajů poradenské společnosti Cushman & Wakefield hotelové nemovitosti za 488 milionů eur, což je více než 24násobek oproti stejnému období loňského roku. Drtivá většina této částky jde na vrub investicím PPF do Hiltonu a Four Seasons, které se realizovaly během prvních šesti měsíců.

Oživení trhu po covidu

Hotelový sektor v minulých letech tvrdě zasáhla koronavirová pandemie a také energetická krize. Nyní však ožívá. „Výkonnost hotelů i jejich obsazenost v posledních letech stabilně rostou. Zájem o cestování se po pandemii výrazně zvýšil a segment hospitality tak znovu nabývá na atraktivitě i pro institucionální investory,“ popisuje Klapalová. V hotelech, penzionech a dalších zařízeních se ubytovalo za prvních šest měsíců letošního roku téměř 10,5 milionu cestujících, což představuje meziroční nárůst o 3,9 procenta.

Pražský hotelový trh tak zůstává atraktivní pro zahraniční investory, ale čelí nedostatku hotelů k prodeji. Panuje zde rovněž silná konkurence od českých hráčů. I v druhém pololetí by měla investiční aktivita na trhu pokračovat. „Očekáváme, že v následujících čtvrtletích dojde k dalším transakcím s kvalitními nemovitostmi,“ odhadl Nicolas Horky, vedoucí týmu hotelových transakcí v Cushman & Wakefield. Již delší dobu je na prodej například hotel Marriott v centru Prahy.

Žebříček nejhodnotnějších firem Česka

Česká elita 2024. Klikněte na banner níže a projděte si pořadí nejhodnotnějších firem Česka. Dalším kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku můžete zjistit podrobnosti o firmě.

Odborným garantem žebříčku TOP 100 České elity je společnost Deloitte.

Doporučované