Hlavní obsah

Trapas hned v první chvíli vysílání. „Je to moje zodpovědnost,“ říká expert na AI

O umělé inteligenci má většina lidí spíše útržkovité představy. Pojďme si společně poskládat ucelený obrázek.Video: Pavel Kasík, Jiří Marek, Seznam Zprávy

Článek

„Ale za to jsem samozřejmě zodpovědný já, ne ChatGPT,“ musel jsem se hned na začátku první epizody omlouvat za zkomolení jména. Pěkný, v podstatě učebnicový trapas. Při přípravě na rozhovor jsem populární chatbot využil ke shrnutí všech mých poznámek. A on zkomolil jméno Ivany Böhmové, která v Národním pedagogickém institutu koordinuje téma „umělá inteligence ve školách“.

(Celou epizodu podcastu si můžete poslechnout jako audio nebo video na začátku článku a kdekoli jste zvyklí poslouchat podcasty. V textu článku najdete souhrn základních myšlenek epizody.)

To, že si chatboty vymýšlí věci, které neexistují, samozřejmě není novinka. Vyplývá z toho ale řada důležitých otázek, které musí řešit nejen učitelé i studenti. Jak můžeme prakticky využít nástroje, které si vymýšlejí? A jak zabránit tomu, aby pomocí nich studenti podváděli?

Proč umělá inteligence „kecá“

Nástroje jako ChatGPT, Gemini nebo Copilot jsou založené na neuronových sítích a využívají tzv. velké jazykové modely (large language models, LLM). Tyto modely jsou natrénované na velkém množství textu a umí za sebe skládat slova a části slov tak, aby výsledek působil důvěryhodně. To ale neznamená, že jsou výsledky pravdivé.

Těmto nepravdám se obvykle říká „halucinace“ a jde o jednu z hlavních nevýhod, které brání nasazení velkých jazykových modelů do obchodní praxe.

V tomto ohledu je ten termín umělá inteligence zavádějící. Pod inteligencí si lidé často představí málem až encyklopedické znalosti nebo alespoň povědomí o vlastních schopnostech, protože to u lidí obvykle jde ruku v ruce s inteligencí. Možná by proto bylo vhodnější mluvit o umělé kreativitě.

„Často slyším obavu, že právě kreativitu to ohrožuje, že generativní modely ohrožují lidskou kreativitu,“ všímá si Böhmová. „Já mám úplně opačnou zkušenost. Nevím, co se potvrdí, nevidím do budoucnosti, ale myslím si, že je to úplně na každém z nás, jak s tím naložíme.“

Foto: NPI

Doporučení pro využívání AI na základních a středních školách, verze pro rodiče.

V doporučeních, které Národní pedagogický institut publikoval už v roce 2023, najdeme upozornění na to, že nástroje založené na umělé inteligenci si mohou vymýšlet. Je tedy potřeba jejich výstupy ověřovat a vědět, jak s nimi pracovat.

Bez experimentů to nepůjde

Ale i kdybychom se mohli na výstup chatbotu stoprocentně spolehnout, pořád to neznamená, že by bylo vhodné jej používat na všechno. Třeba takový referát ve škole. Když jsem chodil na střední školu, musel bych jít do knihovny, hledat na internetu, pak si všechno uspořádat, kriticky promyslet a sepsat referát.

Dnešní studenti mohou požádat ChatGPT o referát na jakékoli téma a dostanou jej do půl minuty. Ale co by se tím naučili? Proto je potřeba zapojit umělou inteligenci do vzdělávacího procesu komplexně. Proměnit se bude muset celý přístup. Podobně, jako se kdysi musela proměnit výuka matematiky, když přišly na scénu kalkulačky.

Současná debata kolem generativní umělé inteligence svádí k extrémním pozicím. Někteří lidé mají pocit, že umělou inteligenci budeme za chvíli používat úplně na všechno. Jiní mají za to, že je to nebezpečí, kterému je potřeba se vzepřít. V každém případě je ale důležité pochopit, jak tyto nástroje fungují. Co umí, co neumí, na co se dají využít a co jim naopak svěřit nechceme.

Právě to budeme společně objevovat v tomto i dalších dílech podcastové minisérie Mozaika. V každé epizodě si ukážeme praktické příklady – pozitivní i negativní. Těšíme se také na vaše tipy, posílejte je na adresu mozaika@sz.cz.

Doporučení Národního pedagogického panelu je zakončeno jednoduchou výzvou: Experimentujte s nástroji AI a hledejte jejich možná využití. Je to něco, kde se my dospělí můžeme hodně naučit.

„Děti přijímají ty technologie úplně automaticky, bez předsudků. Okamžitě je testují a zkoušejí, co umí,“ všímá si Böhmová. Ona osobně zjistila, že jí zkušenosti s umělou inteligencí pomohly k vyšší kreativitě. „Naučilo mne to víc zkoušet nové věci.“

Mozaika Pavla Kasíka

Osmidílná minisérie Seznam Zpráv o umělé inteligenci. Novinář Pavel Kasík s pomocí hostů popisuje současný stav technologického fenoménu AI z různých perspektiv a bez přikrášlování. Mozaika Pavla Kasíka vychází každý čtvrtek jako video na webu Seznam Zpráv a v audio podobě na Podcasty.cz, Spotify, Apple. Následující sobotu pak vydáváme bonusový materiál v podobě celého rozhovoru s hosty pořadu.

Foto: Seznam Zprávy

Mozaika Pavla Kasíka – podcastová minisérie o umělé inteligenci.

Doporučované