Hlavní obsah

Čí voliči vypijí nejvíc piv? Konečně statistika, která má smysl

Foto: Seznam Zprávy

Pivo, nebo malinový birell? Voliči SPD mají jasno.

Článek

„Když nevíš co by, vraz tam pivo.“ Pravda, která v Česku platí obecně, ale ve volební kampani zvlášť.

Šéf ANO Andrej Babiš pravidelně před volbami řeší cenu piva, k fotografii s oroseným půllitrem se v závěru kampaně nechá přemluvit i uhlazený profesor Petr Fiala.

Politické strany teď ale konečně mají data k tomu, jak přesně zamířit svou pivní kampaň. Agentura Nada Research vyzkoumala „pivní chování“ Čechů podle toho, kterou stranu volí.

Obzvlášť pozorně by si měla zapisovat SPD. Zatímco průměrný Čech vypije 259 piv ročně, Okamurův podporovatel to dotáhne až na úctyhodné čtyři stovky.

Vysvětlení je relativně prosté. „Nejvíce se na konzumaci piva podílejí muži ve věku 40 až 60 let bez maturitního vzdělání. Přesně v těchto sociodemografických skupinách je SPD silná,“ píše se ve zprávě Nada Research.

Už jste slyšeli Vlevo dole?

Celé týdny nikde nic a najednou se s kampaněmi roztrhl pytel. Slavnostní zahájení mají tento týden Spolu i Motoristé, STAN chystá další fázi kampaně, SPD spustí jarmark a Šlachta rozjíždí pípu.

Okamurův volič navíc není příliš vybíravý - rád pije čepované pivo v hospodě, i doma z lahve.

Srovnatelně je zastoupen mezi všemi pěti zkoumanými značkami (Plzeň, Radegast, Svijany, Kozel a Gambrinus), i když mírně tíhne spíše k těm levnějším. Naopak s nealkoholickým pivem si na pravověrného espéďáka nepřijdete.

Zkrátka ideální pivní volič. A Tomio Okamura nezaváhal a chopil se příležitosti. Resuscitoval svůj jarmark, kde je hlavním tahákem kromě nápadně levné mrkve a klobás právě laciné pivo.

Půllitr točeného za 15 korun a to vše za přítomnosti poslanců Radima Fialy nebo Jaroslava Foldyny. Jde o pivo Espéda z Nové Paky, které si hnutí nechalo uvařit už dříve. Součástí jarmarků je dokonce soutěž v pití piva na čas (a jak autorka textu vypozorovala na prvním stranickém jarmarku ve čtvrtek v Jihlavě, ne všichni pivní atleti s ní čekali na oficiální start).

Tím, že jarmark s levným pivem SPD uspořádala ve čtvrtek odpoledne v Jihlavě, lehce znervóznila koalici Spolu, která navečer jen kousek odtamtud spustila předvolební tour premiéra Petra Fialy.

Ve Spolu ale zavládly obavy, aby se příznivci SPD na jejich akci ještě neposilnili dalším alkoholem. A tak raději zakázali v jihlavské Kotvě po dobu premiérovy akce nalévat. Obavy byly nakonec zbytečné - účastníci obou akcí o sebe neprojevili přílišný zájem.

Jak by dopadly volby, kdyby k nim šli jen lidé, co zajdou týdně alespoň „na jedno“:

Snaží se také předseda Přísahy Robert Šlachta, který momentálně objíždí jihomoravské obce s pojízdným výčepem U Roberta. Vyklopit dva tři škopky u něj můžete pravidelně mezi třetí a sedmou hodinou odpoledne.

Pokud vám to tedy nezkazí nějaká „woke“ městská vyhláška, která zakazuje pití alkoholu přes den na veřejnosti. Jako se to Šlachtovi stalo tento týden ve Znojmě, když musel nabízet jen nealko.

Bohužel Přísaha je příliš malou stranou na to, aby její voliče průzkum podrobněji rozebral. Z pivního hlediska o nich víme jen to, že mají rádi minipivovary a u nealkoholických piv si raději dají citrusovou příchuť než malinu. Na malinové radlery či birelly se dají nalákat hlavně pirátští voliči. A právě tady to Šlachta trochu nevychytal, protože řidičům nabízí malinovku.

Turek s příchutí

Srovnatelné množství piv (mezi 280 až 290 ročně) vypijí voliči tří stran - Motoristů, koalice Spolu a hnutí ANO. Tam ale podobnost končí - zatímco nejvíc voličů ANO je mezi konzumenty levnějšího Kozla, podporovatelé Spolu si dopřávají drahou Plzeň.

Motoristé vedou v poněkud nečekané statistice - drsní piráti silnici mají víc než jiní voliči v oblibě nealkoholická piva. To by nebylo nic překvapivého vzhledem k tomu, že asi často řídí. Nebýt ovšem dvou věcí.

Za prvé Filip Turek tvrdí, že dodržování silničních pravidel je pro blbce. A za druhé, příznivci hranaté macho legendy nemají rádi neochucený, hořký, chlapský birell, ale raději smočí jazýček v ochuceném nealku - konkrétně mají nejradši pomelo & grep.

Kdo je naopak v soutěži o pivního voliče absolutně ztracený? Starostové, jejichž podporovatelé ročně vypijí jen „umrněných“ 195 kousků.

A teď zpátky na zem - jak upozorňuje průzkum, ve světovém srovnání by i voliči STAN byli ve spotřebě piva na hlavu „na špici“. V překladu: v Česku prostě pijeme tak moc, že už nám ani nepřijde divné, když nám alkohol cpe politik na odpolední předvolební akci.

Doporučované