Hlavní obsah

Automobilce Škoda Auto chybí čipy, může to zkomplikovat výrobu

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Reklama

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto se potýká s nedostatkem čipů, které jsou součástí mnoha zařízení v automobilech.

Článek

Může to vést až k přerušení či omezení výroby některých modelů, uvedla dnes na dotaz ČTK mluvčí Škoda Auto Martina Gillichová. Potvrdila tak informaci týdeníku Škodovácký odborář, podle kterého nedostatek čipů způsobila pandemie koronaviru i růst poptávky.

„Kvůli výpadku dodávek polovodičů v dodavatelském řetězci celého koncernu Volkswagen bude i společnost Škoda Auto v nadcházejících měsících čelit nedostatku tohoto komponentu,“ řekla ČTK Gillichová. Podle ní tak nelze vyloučit změny v produkčních objemech.

„Z těchto důvodů bude automobilka usilovně pracovat na protiopatřeních, například optimalizaci poměru vyrobených modelů, a pokud to bude možné, využije uvolněnou kapacitu na výrobu jiných modelů,“ uvedla Gillichová. Jako příklad uvedla zvýšení výrobní kapacity pro nové elektrické SUV Enyaq iV.

„Kvůli pandemii koronaviru, růstu poptávky a dalším důvodům se chybějící čipy stávají úzkým místem výroby. Může to vést až k přerušení či omezení výroby některých modelů, což v konečném důsledku znamená odstavování vozů, repase a dodělávky,“ řekl týdeníku odborový předák Jaroslav Povšík.

Chybějící čipy mohou mít podle odborů dopad v podobě zvýšených nákladů na výrobu a tím dosažení nižších zisků. Povšík vedení firmy navrhl, aby v této souvislosti stáhla výrobu modelu Karoq z Bratislavy. „Důvod je jednoduchý - musíme zajistit pracovní místa a vytížení všech lokalit v České republice. Ostatně každý Karoq vyrobený v Bratislavě je nákladnější o cca 2000 eur (asi 52 000 Kč),“ uvedly odbory.

Nedostatek čipů se může podle odborů nejvýrazněji ukázat například při výrobě modelů Superb. Pokud by se kvůli tomu musela jeho výroba omezit řádově o tisíce kusů, bude to mít podle odborů výrazný dopad na hospodářský výsledek firmy. Jde totiž o model s nejvyšší marží.

Škoda Auto dodala v roce 2019 celosvětově 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39 000 lidí, z toho v ČR skoro 34 000.

Reklama

Doporučované