Hlavní obsah

„Babiš se mohl zbláznit.“ Získá druhou zakázku na e-viněty síť trafik?

Foto: Profimedia.cz

Premiéra měl podle informací Seznam Zpráv rozčílit fakt, že by lukrativní zakázku měla získat firma napojená na miliardáře Ulčáka.

Reklama

Nový ministr dopravy Karel Havlíček bude muset řešit i druhou zakázku ohledně chystaného systému elektronických dálničních známek. Soutěž na fyzický prodej v kamenných obchodech má údajně jediného účastníka, síť trafik Geco.

Článek

Premiér Andrej Babiš s vicepremiérem Karlem Havlíčkem chtějí „překopat“ celý projekt na zavedení elektronických dálničních známek. Ani jeden z nich ale zatím neřekl, zda se změny mají týkat pouze hlavní a nejvíce kritizované zakázky na vytvoření informačního systému s e-shopem, nebo minimálně třech dalších, které jsou také v běhu.

Rychlé rozhodnutí bude nutné udělat primárně u zakázky, která zahrnuje vytvoření celorepublikové sítě kamenných obchodů. Tendr je právě ve finále. V této prodejní síti si mají e-viněty kupovat ti, kteří nemohou nebo nechtějí známky nakupovat z domova elektronicky. Například senioři bez počítačů a chytrých telefonů.

Možná ještě dražší

Jde o zakázku, která přitom může být ještě dražší než ta tvrdě kritizovaná na informační systém, jejíž hodnota byla vyčíslena na 401 milionů za 5 let služeb. A zlomila vaz ministru dopravy Vladimíru Kremlíkovi, jehož odvolání ve středu definitivně posvětil i prezident Miloš Zeman. U zakázky na kamenné obchody je předpokládaná hodnota vyčíslena na 477 milionů, a pokud by byla prodloužena na 10 let, tak 926 milionů.

Zásadním problémem je, že je o ni jen minimální zájem. Podle informací redakce Seznam Zpráv se do tendru přihlásila jediná firma. A to síť trafik Geco.

Vedení Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), které má celý projekt na starosti, zatím nehodlá nic sdělovat. „Dokud nebude soutěž uzavřena a podepsána smlouva, nemůžeme to bohužel komentovat,“ reagoval na dotaz ředitel SFDI Zbyněk Hořelica.

Firma Geco informace o účasti nepotvrdila ani nevyvrátila, ač ji o to redakce žádala. Komentáře se zdržel i miliardář Martin Ulčák, jenž patří k zakladatelům Geca a nadále má být společně se svými přáteli i jedním z konečných vlastníků společnosti (přes nizozemskou firmu). „Bohužel nemůžu sloužit,“ reagoval přední český byznysmen úsečně.

Pošta se nepřihlásila

Překvapivé je, že se o zakázku s největší pravděpodobností nepřihlásila žádná z firem, které nyní zajišťují pro SFDI distribuci papírových dálničních známek. Jde o konsorcium vedené státní Českou poštou, jež na prodeji spolupracuje ještě s pražskou firmou MTX a s Autoklubem Bohemia Assistance.

„Česká pošta se nepřihlásila do veřejné zakázky SFDI na distribuční služby elektronických dálničních kuponů z toho důvodu, že podmínky veřejné zakázky převyšovaly její současné možnosti. Nebyla schopna garantovat řádné plnění za ekonomických, časových a technických podmínek zadávacího řízení. SFDI jsme o tom písemně informovali,“ reagoval mluvčí pošty Matyáš Vitík.

O jaké konkrétní důvody jde, mluvčí nesdělil. Podle informací z kuloárů pošta nabídku nepodala, protože na přípravu měla málo času (zadávací řízení bylo zahájeno loni 31. října, lhůta pro podání nabídek byla stanovena na 18. prosince).

Dalším důvodem mělo být to, že SFDI měl „přemrštěné“ požadavky ohledně poskytovaných garancí (v propozicích k soutěži státní fond požaduje bankovní záruku ve výši půl miliardy korun).

I na dálničních pumpách

Tato státní zakázka mohla řadu firem odradit také z jiných důvodů. SFDI totiž i pro digitální známku žádá vytvoření relativně velmi husté celorepublikové prodejní sítě. A to například i přímo na dálnicích, kam bez známky není povoleno vjíždět.

V podmínkách soutěže, které redakce prostudovala, se píše, že požadovaná obchodní síť musí zahrnovat „alespoň 80 % všech čerpacích stanic umístěných na zpoplatněné komunikaci“. K tomu musí být známka v prodeji i ve všech obcích nad 10 tisíc obyvatel a v blízkosti každého dálničního nájezdu. A také na všech hraničních přechodech.

Prodejní síť by tak podle představ SFDI měla být jen o málo řidší než v éře papírových známek. A to přirozeně zvyšuje náklady.

Na vypracování zadávací dokumentace se podílely dvě pražské poradenské firmy, najaté SFDI. Jde o společnosti Inoxive a Sapphire.

Kde musí být kamenné obchody s e-vinětami

Ve všech obcích nad 10 tisíc obyvatel: SFDI žádá, aby ve městech od 10 do 25 tisíc obyvatel bylo minimálně jedno prodejní místo, do 50 tisíc dvě, do 100 tisíc pět, do 250 tisíc deset, do milionu dvacet a nad milion (Praha) minimálně čtyřicet míst.

Na zpoplatněné pozemní komunikaci (dálnici): Obchodní síť musí také zahrnovat minimálně 80 procent všech čerpacích stanic umístěných na dálnici. Minimální počet je 80 takových stanic.

Před nájezdem na zpoplatněnou dálnici: A to v okruhu 5 kilometrů od komunikace. Minimální počet těchto prodejních míst je stanoven na 225.

Na všech hraničních přechodech: Prodejní místo musí mít nonstop provoz každý den.

Rozčílený Babiš

I o této zakázce se v minulých dnech mělo bouřlivě diskutovat na nejvyšší politické úrovni, když se do záležitostí kolem „předražených“ e-vinět vložil premiér Babiš s vicepremiérem a ministrem průmyslu Havlíčkem, jenž má teď převzít i funkci ministra dopravy po potrestaném Vladimíru Kremlíkovi.

„Babiš se mohl zbláznit, když se dozvěděl, že by zakázku měl získat Ulčák,“ říká zdroj obeznámený s průběhem jednání. Vedení resortu dopravy měl premiér prý také vyčíst, proč zakázku neuzavřelo s Českou poštou.

O roztrpčení premiéra nad celým projektem včetně zmíněné zakázaky svědčí to, že pro Lidové noviny už připustil možnost podání trestního oznámení.

Vláda je vázána mezním termínem spuštění e-vinět. Dle zákona o pozemních komunikacích musí být digitální systém odstartován k 1. lednu příštího roku. Ideálně ale s několikatýdenním předstihem, aby si motoristé mohli známky kupovat už v prosinci, jak jsou zvyklí z papírové éry.

Neefektivní ale nutné

Jak to bude s rozdělanou soutěží na fyzický prodej e-vinět dále, zda bude též zrušena a vypsána znovu, bude už záležet na Karlu Havlíčkovi, který se má další vládní funkce ujmout v pátek.

Objevují se přitom názory, že by nejlepší bylo prodej známek v obchodní síti ponechat volnému trhu nebo dokonce fyzickou distribuci e-vinět vůbec neřešit, jelikož poměr nákladů a výnosů bude v tomto prodejním kanále pro stát stejně velmi nepříznivý.

Ale takový přístup by s vysokou mírou pravděpodobnosti způsobil jediné – dramaticky by narostl počet neplatičů. Mohli by argumentovat, že v jejich bydlišti neměli možnost známku zakoupit. Žádná povinnost nakupovat přes e-shop v zákoně stanovena není, stejně tak povinnost občanů vlastnit počítač nebo smartphone.

Reklama

Doporučované