Hlavní obsah

Babiš vede boj se stravenkovými firmami. „Jeho“ podprsenky s nimi ale spolupracují

Foto: Jakub Čaja, Seznam.cz

V obálce se stravenkami mohou často zaměstnanci objevit i kupón se slevou. V únoru tuto možnost propagace využila společnost Astratex.

16. 2. 17:40

Premiérova pravá ruka Alena Schillerová poslední měsíce bojuje se „stravenkovou lobby“. Firma z jeho svěřenského fondu přitom neváhá využít jejich atraktivní reklamní prostor, kterým osloví až 250 tisíc pracovníků.

Článek

Zaměstnanci, kteří si vyzvedli tento měsíc papírové stravenky od společnosti Sodexo, kromě nich našli v obálce i kupón s desetiprocentní slevou na nákup spodního prádla u společnosti Astratex.

Různé kupony se objevují v balíčku papírových poukázek na jídlo bezmála každý měsíc. Poukaz, z kterého se usmívá modelka Iva Kubelková v bílé krajkové podprsence, je pikantní v tom, že díky byznysu stravenkových firem chce profitovat společnost ze stáje svěřenských fondů Andreje Babiše.

Premiér a především jeho pravá ruka, vicepremiérka Alena Schillerová, přitom vyhlásili boj se stravenkovými firmami a prosazují stravenkový paušál, který by zaměstnanci dostávali přímo na účet.

Internetový obchod se spodním prádlem Astratex v dubnu 2018 koupila investiční společnost Hartenberg Capital, která spadá pod holding Synbiol ze svěřenského fondu českého premiéra. A kupón se slevou v obálce se stravenkami je inzertní prostor, za který firmy platí.

„Jedná se o standardní inzertní spolupráci s námi. Tento reklamní formát je velmi efektivní a inzerenti ho rádi využívají,“ popisuje mluvčí společnosti Sodexo Tereza Knířová.

Na webové stránce pak stravenková společnost vyzdvihuje i výhody této formy reklamy. Lze takto oslovit až 250 tisíc zaměstnanců, u kterých je zaručené, že si obálku vyzvednou. Přitom cena za jeden kupón se může pohybovat už od 50 haléřů.

Podle Jozefa Janova, šéfa fondu Hartenberg, jde o zcela marginální věc, kterou si rozhoduje samotná firma, bez toho, aby své kroky ladila s majitelem.

„Podobných akcí dělají stovky,“ dodává Janov.

Podobně reagoval i marketingový ředitel Astratexu Karol Guláš. „Sodexo využíváme jako jednu z mnohých marketingových aktivit už delší dobu,“ uvedl Guláš.

Barevné poukázky, za které se platí

Na jedné straně tak firma, která spadá do svěřenských fondů Andreje Babiše, neváhá využít lukrativní a účinný reklamní prostor, na druhé straně pak samotný premiér proti samotným stravenkám bojuje.

Například v srpnu loňského roku se na facebookovém profilu Andreje Babiše objevilo toto zamyšlení: „Jo, je to super pocit dostat k výplatě ještě každý měsíc barevné poukázky. Ale člověk si u toho neuvědomuje, že vlastně dostává o trochu míň, než by mohl. Jeho zaměstnavatel totiž musí platit provizi stravenkovým firmám. A tak naše ministryně financí položila jednoduchou otázku: PROČ?“

A v půlce ledna se vláda Andreje Babiše shodla, že sice stravenky zůstanou, ale zaměstnavatelé si budou moci vybrat. Druhou možností pak bude do budoucna takzvaný stravenkový paušál, který by měl fungovat na podobném principu, jen se obejde bez stravenek. Tedy zaměstnavatelé budou mít daňově zvýhodněné, pokud budou přispívat pracovníkům na obědy.

V daleko známějším Agrofertu, který také patří do premiérova svěřenského fondu, ke stravenkám přistupují opatrněji.

„Nezlobte se, jsme soukromá společnost a je to ryze naše věc. Pro vyloučení pochybností můžeme uvést, že v naprosté většině našich dceřiných společností nabízíme zaměstnancům závodní stravování bez stravenek,“ uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka a zdůraznil, že Astratex není součástí tohoto konglomerátu firem.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené