Hlavní obsah

Babiš vyřadil Kremlíka z jednání. Chce zrušit zakázku na dálniční známky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Profimedia.cz

Vladimír Kremlík v nelibost Andreje Babiše upadl v minulosti už několikrát.

Premiér Babiš domlouvá změnu zakázky na dálniční známky bez svého ministra dopravy. Ačkoliv ji Kremlík minulý týden odmítl zrušit, premiér nařídil opak. Stát ji chystá rozdělit, zlevnit a přepracovat.

Článek

Problémová zakázka na vytvoření e-shopu pro nákup dálničních známek se komplikuje. Stát ji chce rozdělit a zlevnit, do vytvoření e-shopu se zapojí i programátoři, kteří jeho sestavení vládě navrhli zdarma. Vyplynulo to z dopolední schůzky mezi premiérem Babišem a programátorem Tomášem Vondráčkem.

„Stát se pokusí zakázku zrušit, případně výrazným způsobem zredukovat a rozdělit takovým způsobem, aby se stát věnoval jen tomu, co je kriticky důležité z hlediska bezpečnosti a provozu kamerového systému, který sleduje automobily, jestli mají zaplaceno nebo ne,“ řekl Vondráček na tiskové konferenci.

Jinými slovy: zakázka by měla být rozdělena do několika menších. A ty by měly vypadnout z režimu utajené, tak, aby se daly vysoutěžit za nižší cenu. „Veškeré další servisy směřující k občanům přenechá třetím stranám,“ doplnil odborník na IT, který k sestavení e-shopu zadarmo veřejně vyzval programátory.

Ačkoliv věc patří do gesce ministra dopravy, sám Vladimír Kremlík k Babišově schůzce přizván nebyl.

Kremlík: O návrhu nevím, nemám o tom informace

Konkrétní návrh představí Státní fond dopravní infrastruktury vládě na odpolední schůzce. Ministr dopravy Vladimír Kremlík, který původní předražený tendr posvětil, na ni ovšem v pondělí přišel bez informací.

„Zatím informace o té schůzce nemám, na vládě o tom bude informovat Státní fond dopravní infrastruktury,“ řekl novinářům v reakci na dopolední jednání premiéra.

Ministr nevěděl ani to, o kolik SFDI navrhuje tendr zlevnit, nebo jak konkrétně by jej stát mohl rozdělit. „Já účasten těch jednání nejsem. O návrhu nevím, to je otázka na SFDI,“ doplnil.

Podnikatel v informačních technologiích Tomáš Vondráček navrhl e-shop sestavit zdarma, do projektu se mu hlásí stovky programátorů. Ačkoliv premiér s jeho iniciativou souhlasil, s Kremlíkem se muž zatím nesetkal.

„Nemám o tom zatím informace, budu chtít dnes s panem premiérem hovořit,“ uvedl nejdříve s tím, že schůzku s Vondráčkem musí domluvit. Na upozornění, že setkání s ním už Vondráček na brífinku sám avizoval, reagoval překvapeně: ‚„Aha, to je jiná informace. To se s ním rád sejdu. Děkuju.“

Není to přitom první prohřešek, kvůli kterému se Kremlík Babišovi znelíbil. Seznam Zprávy už loni v říjnu přinesly informaci, že ministr dopravy musí snášet ostrou kritiku premiéra kvůli budoucímu výběru mýta.

Tentokrát ale lidé v okolí Babiše tvrdí, že může jít o Kremlíkovu derniéru na Úřadě vlády.

„Jestli byla původní cena za čtyřletý provoz až čtyřikrát nižší, je to pro ministra skutečně velký problém. Tak velké zakázky by navíc už z principu měl oznamovat vládě,“ sdělil jeden z blízkých vládních spolupracovníků.

Právě manažerské dovednosti a schopnost šetřit náklady jsou přitom vlastnosti, které Babiš od svých ministrů vyžaduje nejvíce.

„Je absurdní, že vláda řeší haléřové záležitosti a podobnou zakázku nikoli. Někdo si měl pohlídat, aby to fungovalo,“ řekl už minulý týden na adresu ministra dopravy Kremlíka.

Babiš hasí vzniklé požáry

Andrej Babiš minulý týden – po zjištění, že se cena za informační systém a e-shop na dálniční známky vyhoupla na 400 milionů – neskrýval svoje rozhořčení.

„Celé od počátku je to špatně, mně se to hrubě nelíbí a bude se o tom jednat. Myslím, že to bylo tak zorganizované a vypsané, že by to mělo být zrušeno,“ řekl.

Podobné kroky k uhašení požáru na jednom z ministerstev ale nezvolil poprvé. Stejně postupoval třeba vloni v únoru při řešení problému exministryně průmyslu Marty Novákové – když v rozhovoru pro ČT prohlásila, že za drahá mobilní data si Češi můžou sami, tím, že je nevyužívají dostatečně.

Nejednalo se o jediný prohřešek tehdejší ministryně. Po bouřlivé reakci veřejnosti se Andrej Babiš od jejího vyjádření nejdříve distancoval, levnější data i možný vstup čtvrtého operátora na trh od té doby vyjednával sám, bez její účasti.

„Tahle problematika na úrovni Ministerstva průmyslu nebyla řešena ani v minulosti a nyní se mi jejich přístup také nelíbí, proto jsem do toho vstoupil a vyzval operátory k jednání,“ vysvětlil tehdy Babiš.

O konci Marty Novákové ve funkci ještě v únoru mlžil. O několik týdnů později – 10. dubna – premiér oznámil její konec, jako náhradu za ni vybral podnikatele Karla Havlíčka.

Zakázku na informační systém a e-shop pro elektronické dálniční známky za 401 milionů korun získala od Státního fondu dopravní infrastruktury bez soutěže společnost Asseco Central Europe.

Způsob přidělení a cenu zakázky kritizuje opozice, nelíbí se ani Babišovi. Někteří lidé z oboru uvedli, že podobný projekt by mohl stát kolem 40 milionů korun.

Vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD) před jednáním vlády řekl, že o zakázce už jednala Bezpečnostní rada státu. „Můj názor je, že pokud je to možné, tak bychom měli začít znovu a lépe. To, že je to nezvládnuto, je evidentní, je tam celá řada otazníků, na které by zadavatelé měli odpovědět,“ uvedl.

Systém elektronických vinět má začít fungovat od příštího roku, nahradí dosavadní papírové kupony. Zakázka na informační systém a e-shop pro elektronické dálniční známky byla vedena v utajovaném režimu a nebyla pro ni vyhlášena klasická veřejná soutěž. Podle šéfa Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňka Hořelici byl tento postup zvolen kvůli požadavkům zpravodajských a bezpečnostních služeb.

Doporučované