Hlavní obsah

Česká pošta hlásí strop. Zásilky třídí už i úředníci

O poště před Vánoci i v době covidu. Rozhovor s Romanem Knapem, generálním ředitelem České pošty. (Video: Seznam Zprávy)

 

Reklama

4. 12. 2020 10:41
aktualizováno • 4. 12. 2020 17:52

S kapacitami jsme na limitu už teď, tři týdny před Štědrým dnem, říká šéf České pošty Roman Knap. „Já jenom doufám, že nám pomůže rozvolnění. Moc si přeji, aby už počet nakažených nerostl,“ řekl v pořadu Byznys.

Článek

Díky Black Friday bylo v pondělí v síti České pošty 1 087 000 zásilek v jednu chvíli. Loňský rekord byl přitom „pouhých“ 400 000. Další nápor do svátků ještě přijde, a to hned dvakrát. „Další vlna bude, když lidé dostanou na své účty výplaty začátkem prosince. A pak tradičně těsně před Vánoci, kdy to ještě zkusí a budou doufat, že na poslední chvíli něco objednají a dostanou,“ říká Roman Knap v rozhovoru v úvodním videu.

Datum, dokdy musí klient zásilku podat, aby do Štědrého dne dorazila, oznámí pošta začátkem příštího týdne. Pokud to bude potřeba, má v záloze ještě 1000 brigádníků. „Jestli se to ještě navýší, plánujeme do konce roku nabrat zhruba tisícovku dalších brigádníků. Teď nám stojí ve frontách na lékařská vyšetření. Naší povinností je zajistit občanům veselé Vánoce, aby dostali svoje dárky,“ tvrdí ředitel.

Soukromníci hlásí rekordní zisky. Česká pošta je zatím ve ztrátě. Děláte něco špatně?

My jsme plánovali, že budeme ve ztrátě. Procházíme reorganizací a její efekty se projeví až se zpožděním. Změna nastane až v příštím roce. Už teď měsíc před koncem roku víme, že skončíme o zhruba 300, 400 milionů korun lépe, než jsme plánovali. A ztráta byla plánovaná na zhruba 1,7 miliardy.

Takže za letošek čekáte ztrátu nějakých 1,4 miliardy?

Zhruba 1,3 až 1,4 miliardy. Do toho máme negativní dopady covidu. Na rozdíl od čistě doručovacích společností nás covid velmi výrazně zasáhl i po negativní stránce. Česká pošta zdaleka nevozí pouze balíky. Ano, ta část balíkového byznysu je výrazně rostoucí. Ale jsou tady činnosti, jež vykonává, třeba i pro stát, které jsou dlouhodobě na sestupné tendenci a ten trend nelze zastavit.

Co vás tedy konkrétně negativně zasáhlo v souvislosti s covidem?

Řeknu příklad jednoho jarního měsíce. Vydělali jsme na balících o 50 milionů korun více, což je samozřejmě dobře, ale když nakoupíte za 70 milionů ochranné prostředky, zastaví se vám mezinárodní zásilky, zastaví se letadla, zastaví se kamiony, tak propad této části byznysu byl natolik výrazný, že celkové saldo je záporné. Dalším příkladem můžou být zastavené úřady. Ve chvíli, kdy stojí úřady, posílá se podstatně méně korespondence, úřady posílají méně doporučených dopisů, to má opět negativní dopad do celkové bilance.

Chceme po státu 750 milionů za covid

Vy jste chtěl po ministru vnitra Janu Hamáčkovi kompenzaci za 750 milionů, které pošta podle vás musela vynaložit navíc kvůli covidu. Nemohl by to chtít vlastně takhle každý? Každý měl přece nějaké náklady navíc.

On to každý chce.

A ty peníze vám tedy Jan Hamáček dá?

Já vůbec netuším.

Zatím jste se nedomluvili?

Ne, já se nemůžu domlouvat s panem ministrem. Já jsem byl požádán, abych účetně doložil, kolik nás covid stál, kolik jsou dodatečné náklady anebo ztráty způsobené právě covidovou situací.

Tomu rozumím, ale vás přece zajímá, jestli ty peníze dostanete, tak neříkejte, že jste se pana ministra neptal?

Já jsem ještě nedostal ani peníze za veřejnou službu z roku 2018, 2019, 2020, takže tlačím a předkládám…

Takže moc nevěříte, že by kompenzace přišly?

Nemůžu na to spoléhat. Nemůžu postavit hospodaření firmy pro další roky na předpokladech, že dostanu nějaké kompenzace. Mojí povinností je prokázat, jaký byl finální účet, předložit ho zakladateli a říct: Toto nás to stálo, prosím, postavte se k tomu.

Když soukromníci nestíhají, zaskočí Česká pošta

Podle vyjádření zakladatelky konkurenční Zásilkovny Simony Kijonkové by měl celkový počet zásilek, které skupina Packeta přepraví v roce 2020, dosáhnout 42 milionů a obrat 2,5 miliardy korun. Nemáte pocit, že vás konkurence pomalu vytlačuje z trhu?

Tu přepravu zajišťují smluvní společnosti, ať už je to PPL, DPD, GLS a další. Stejně tak pro Zásilkovnu vozíme zásilky my. Naše největší třídící centrum v Praze máme zavaleno krabicemi, kde jsou zásilky společnosti Zásilkovna přelepeny štítky České pošty, a my jim to rozvážíme. Takže je to pro nás významný zákazník a já si té spolupráce vážím.

Takže nemáte obavu, že by vás jednou mohli nahradit?

S velkým respektem, naučili trh a zákazníky, jak se dá v těchto podmínkách moderně fungovat. Je vidět, že zákazníci na to slyší. My na to samozřejmě musíme reagovat.

A proč jste to zákazníky nenaučili vy?

Já jsem nastoupil v době, kdy Zásilkovna už dávno frčela. Zavedli jsme Balíkovnu a máme nových 2 tisíce výdejních míst, kde si zákazníci, mimo České pošty, mohou teď vybírat svoje balíky. Je to trend, který jsme následovali, rychle jsme na něj naskočili a teď je to velmi rychle rostoucí část našeho byznysu. Tím dalším krokem samozřejmě můžou být automatické výdejní boxy. Nechci si tady hrát na to, že jsme něco vynalezli, sledujeme trendy a snažíme se na ně reagovat co nejrychleji.

Zmíněná skupina Packeta, kam Zásilkovna patří, roste meziročně o více než 100 procent. V předvánočním období dokonce o 120 procent. Nemyslíte si, že by mohla Českou poštu prostě nahradit?

No a kdo jim to bude vozit?

Je to takový problém, aby si zásilky vozili sami?

Nemají kapacity, nemají depa a nemají páteřní síť. Tyto moderní společnosti jsou dobré ve velkých aglomeracích a ve městech. Česká pošta má povinnost vozit i do poslední vesnice. Ale neporovnávejme malou část byznysu České pošty, která nám hodně a výrazně roste, což je balíkový trh, s celkovým hospodařením. Česká pošta dělá spoustu dalších činností, které jsou už ze své podstaty ztrátové. Součástí naší restrukturalizace je transparentně oddělit tu část byznysovou, balíky a logistiku, od části „Česká pošta - úřad“.

Milion balíků za jediný den

A jak jste tedy díky této krizi vyrostli v balíkové části byznysu?

Ty nárůsty jsou enormní. Zásilkovna uvedla, že za minulý týden přepravila 1 200 000 zásilek, to bylo u nás za jediný den v pondělí, to byl absolutní rekord. Rekord v loňském roce byl půl milionu zásilek za den. Letos jsme očekávali, že rekord samozřejmě pokoříme a že se velice brzy dostaneme na 600 tisíc. A ono to bylo 1,1 milionu, konkrétně 1 087 000 zásilek v jediném dni v síti, což byl absolutní extrém, bylo to po Black Friday. A mimochodem, bylo to právě ten víkend, kdy velcí podavatelé e-shopů dostávali od naší konkurence dopisy: omezujeme kapacity, už nepřijímáme, nepodávejte nám balíky a něco podobného. Toto Česká pošta neudělala a my ten nápor zvládáme.

Česká pošta ani nemůže zásilku nepřijmout, ne?

Jedna věc je, že nemůže. My musíme mít síť otevřenou. Na druhou stranu je to fyzická síť, kterou musím protlačit nějakou hmotu, to znamená, má své kapacity. Nejde to neomezeně. Nejde jen o to vzít víc lidí a víc aut.

Takže teď je zákazníkům Česká pošta dobrá, když konkurence nestíhá?

Já si myslím, že Česká pošta je dobrá i pro konkurenci, protože konkurence to posílá k nám. A já jsem rád. My si přejeme, aby to konkurence zvládala, stejně tak jako konkurence si přeje, abychom to zvládli my. Já ty požadavky a signály mám naprosto jasné: Pomozte nám. Jsme všichni na jedné lodi. Naší povinností je zajistit občanům veselé Vánoce, aby dostali svoje dárky. Nikdo si nepřeje být zahlcen, protože jeden z těch hráčů na trhu zkolaboval.

Když si zákazník vybírá, kdo jeho zboží z e-shopu přepraví, kolikrát je tou první volbou Česká pošta?

Nejpokročilejší e-shopy už ani zákazníkům tuhletu možnost nedávají. Mají svůj algoritmus a robota, který podle smluvních podmínek, podle volné kapacity těm zákazníkům zkrátka určí, kdo jim to doveze. Mají na to přísné algoritmy a naší povinností je snažit se, abychom se v tom jejich algoritmu s našimi podmínkami dostali pro ten daný den co nejvýše.

No a víte, jak na tom tedy ve srovnání s konkurencí jste?

Ono se to lepší. Balíkovna nám v tom výrazně pomohla.

S kapacitou jsme na stropě

Pojďme k předvánočnímu doručování. Jak moc jste teď, tři týdny před Vánoci, vytížení?

Jsme extrémně vytížení. Máme 3 200 poboček, na jaře v první vlně covidové krize jsme měli zavřeno maximálně 140 pošt. Teď na podzim, kdy pandemie vrcholila, jsme jich měli zavřeno nejvíc 24. Nejsou omezeny otevírací dobou, jako to bylo na jaře, ráno pro důchodce a ve čtyři všechny zavřeny.

Takže žádná omezení otevírací doby nejsou?

My jsme upravili a sjednotili otevírací dobu na všech poštách, posunuli jsme některé dny více ráno, některé více odpoledne, podle toho, jestli se chcete stavit na poště před prací anebo až se vracíte z práce. Pošta v roce 2017 kolabovala a nebyla schopná doručovat. Každý rok děláme opatření, posilujeme kapacity, optimalizujeme, prostě všechno vymýšlíme, abychom vánoční zátěž zvládli, zvládli jsme 500 tisíc, připravili jsme se na 600 a teďka prostě máme milion balíků v síti a Česká pošta funguje.

Funguje i služba Balík do ruky? Je to služba, na kterou si klienti nejčastěji stěžují. Není čas ji zrušit, když nezvládáte do ruky doručovat?

Já bych ji zrušil, kdyby po ní nebyla poptávka. A poptávka po Balíku do ruky je obrovská.

Lidé jsou skutečně ochotní ještě platit za Balík do ruky, když ho drtivá většina z nich, alespoň podle reakcí na sociálních sítích, do ruky nedostane?

Ona jich ho drtivá většina do ruky dostane.

Kolik procent doručíte přímo do ruky?

Je to region od regionu. Když se koukneme na celé Česko, tak se opravdu přiblížíme k těm 87 procentům úspěšnosti doručení.

Za to asi mohou menší města a vesnice, tam to, předpokládám, funguje dobře. Kde je největší problém?

Je to tak. Problémy se tradičně objevují v Praze. Tam je velká konkurence, problém je zastihnout lidi doma, sehnat řidiče a doručovatele. Kvalita se postupně zlepšuje. Na druhou stranu, covid nám v tom trochu i pomáhá, protože lidé jsou více doma. Já sám jsem doručoval. Vím, že když máte na korbě spoustu balíků a nestačíte to doručit, tak vám opravdu nezbývá nic jiného než se vrátit a zkusit to doručit celý den. Rozumím zákazníkům, že jsou naštvaní. Na druhou stranu, ani v době covidové, kdy zásilky rostou, nám počet reklamací neroste.

Tak ne každý se chce zabývat reklamací, lidé si spíš frustraci vybíjejí na sociálních sítích. Pan Táborský nám třeba napsal: Včera polovina, která bude doručena, a polovina, která nebude. Je to pravda?

Já jsem rád, když je řidič softwarový expert. Samozřejmě, že to pravda není. Ty zásilky postupují podle jasných pravidel. Žádný losovací software tam nemáme. Máme úzkou spolupráci se Sazkou, ale takhle daleko jsme to ještě nedotáhli.

Jak to bude vypadat těsně před Vánoci? Kolik balíků denně čekáte v týdnu před Štědrým večerem?

Já jenom doufám, že nám pomůže rozvolnění a že se obchody otevřou. Já si moc přeji, aby už to nerostlo. Jestli se to ještě navýší, plánujeme do konce roku nabrat zhruba tisícovku dalších brigádníků. Teď nám stojí ve frontách na lékařská vyšetření. Já jsem předtím očekával 600 tisíc zásilek a ono se to téměř zdvojnásobilo během jednoho víkendu. Black Friday máme za sebou, myslím, že další vlna bude, když lidé dostanou na své účty výplaty začátkem prosince. A pak tradičně těsně před Vánoci, kdy to ještě zkusí a budou doufat, že na poslední chvíli něco objednají a dostanou.

Kolik je váš strop? Kolik zásilek zvládnete nejvíc?

Já si myslím, že na tom stropě už jsme. Už hledáme dodatečné prostory, zvažujeme variantu, že pro depo na Praze 1 budeme třídit tady v centrále pošty na dvoře. Lidé z administrativy pomáhají. Teď už nemáme příležitost sednout si nad bitevní mapou a začít posouvat praporky, teď už je to o absolutní operativě a bezchybnosti. Abychom provoz udrželi v provozu.

Propustíme 1500 lidí, služby to nezhorší

Jak do tohoto absolutního vytížení zapadá zpráva, kterou publikovalo Echo24, že Česká pošta plánuje k 1. březnu příštího roku zrušit 2 371 pracovních míst a propustit zhruba 1 500 lidí?

Nám se ten byznys mění pod rukama. Posílají se méně dopisy, stále více důchodců má důchody na účtech, nechtějí je fyzicky, v hotovosti.

Takže doručovatelům nabízíte práci třeba v Balíkovnách?

Je to jiný typ práce, než když ráno přijdete na čtvrtou, na pátou do práce, roztřídíte dopisy, mezi sedmou a osmou vyrazíte a celé dopoledne to roznášíte. My jsme už přestali nabírat lidi, pro tyto pozice už nebude uplatnění. Těch 1 500 lidí jde napříč celou firmou, z nich 200 lidí odchází do důchodu. Dalších 400 lidí je v centrálně řízených útvarech a v administrativě.

A kolik bude mezi propuštěnými doručovatelů?

Nevím úplně přesně z hlavy, kolik je to doručovatelů, ale je to 700 pošťáků.

Nejde to proti tomu trendu, když o službu Balík do ruky je pořád zájem? Nezhorší se teď vaše služby?

Právě toto je ten typ služeb České pošty, které posilujeme. Tam naopak přijdou noví lidé. Budeme mít projekty, kdy nebudou zásilky pod 500 korun osvobozeny od cla a od DPH, tam nabíráme dalších 300 lidí.

Ministr vnitra Jan Hamáček vám tedy propouštění posvětil?

Pan ministr se chtěl sejít se mnou i s odbory, chtěl se ujistit, že lidé budou dostatečně kompenzovaní.

A zvýšíte zaměstnancům platy o zmíněných 5 procent?

Platy se budou zvyšovat. Pět procent pro příští rok ale v žádném případě není jistých. Je to právě podmíněné tím, zaprvé, jak skončí hospodaření v tomto roce, a zadruhé, jaké peníze mohou přijít jako kompenzace, řekněme, v nějakém programu COVID Pošta. S odbory jednáme dál. Až uzavřeme hospodaření České pošty a uvidíme, jak jsme skončili a jak se nám obrovský nárůst balíků pozitivně projevil v hospodaření, tak část toho samozřejmě bude uvolněna na nárůst mezd.

V boxu České pošty si vyzvednete balík, jídlo i léky

Česká pošta chce po vzoru soukromých společností příští rok začít budovat síť automatických výdejen balíků. Všichni známe AlzaBoxy. Víte už, jak se budou jmenovat boxy České pošty?

Ještě nevíme. Tu síť chceme mít otevřenou i pro konkurenci. Myšlenka je v tom, že ne každý bude stavět svoji vlastní síť, bude přemlouvat majitele byznyscenter a kancelářských prostor, aby jim v garáži nebo ve vestibulu pronajal 6 metrů čtverečních. Česká pošta by měla hrát roli integrátora a vůdce na trhu právě v této oblasti. Nepřeji si, aby se tam vydávaly pouze balíky nebo zásilky České pošty.

Kolik těch boxů bude?

V prvním kroku kolem 300 na našich poštách. Zákazníci budou mít přístup k boxům 24 hodin denně. Myslím si, že je tady potenciál kolem 1 000, 1 500 boxů celkem. Přístup sdílení je velice moderní, logický a sympatický. A není to o egu ani o jménu, ani o logu, které na tom bude viset. Já si stále nepřeji, aby tady byly hromady dodávek na Nuselském mostě, které tvoří zácpu, v létě má každý tu dodávku z poloviny prázdnou a na zadních dveřích napsáno: Hledáme řidiče.

Chystáte se také na boxy pro doručování potravin. Jak by to mělo vypadat?

Máme spolupráci se subjekty na českém trhu, které provozují samoobsluhy. Je to společnost Coop. Coop je v podstatě Pošta Partner. A teďka přemýšlí, že do Coopů právě dají tyto boxy, kde budou vydávat potraviny, které si tam objednáte. My bychom tam vydávali naše zásilky. Tyto boxy musí být zařízeny tak, aby mohly vydávat i chlazené potraviny, abyste tam mohla mít jogurty, naopak chleba nechcete mít uchován v 7 stupních Celsia. Díváme se i po boxech, jež by dokázaly zkombinovat obyčejné zásilky, jídlo a zároveň třeba léky, které mají opět speciální režim.

Kdy byste chtěli tyto boxy spustit?

Spouštíme proces nezávazné poptávky, jaké jsou možnosti, cenové, technické, co na trhu existuje a jak bychom to řešení z toho poskládali a potom to klasicky vysoutěžili.

Zboží z čínských e-shopů bude vozit Česká pošta

Česká pošta začala spolupracovat s čínským e-shopem AliExpress, jak jste daleko?

S AliExpressem už je podepsána smlouva, teď nabíhá. Řeší se, jak doladit předání dat. Před podpisem máme spolupráci s dalším obrovským čínským e-shopem.

Se kterým?

Já ho nechci jmenovat, protože ta smlouva ještě není podepsaná, ale jeho logo všichni velice dobře znají. Od 1. července příštího roku se očekává změna podmínek pro doručování zásilek s cenou pod 22 eur, které už nebudou osvobozeny od daně a nebudou osvobozeny od cla. Tyto zásilky od AliExpressu projdou řízením už na vstupu a Česká pošta je přebere a doručí zákazníkům bez jakýchkoliv dodatečných starostí.

Doručení bude dražší, než jsou lidé u čínského e-shopu zvyklí teď?

Bude v tom započítané clo a DPH. Takže jisté zdražení přijde, ale ne tím, že by si za to Česká pošta více účtovala.

A jak to bude s rychlostí, protože některé zásilky z AliExpressu putovaly do Česka týdny?

Ten vtip byl právě byl v tom, že to bylo posíláno v režimu obyčejné listovní zásilky. A nebyla tam garantovaná jakákoliv doba dodání. To je ten důvod, proč je ta cena tak extrémně nízká. Cílem této spolupráce s AliExpressem je doručovat zásilky do 10 dnů. Ale podmínkou toho je, že dojde k předání dat a nastavení určitých technických parametrů. Ve chvíli, kdy nám přijdou zásilky, tak k tomu máme všechna data o klientech, pustíme to na třídicí stroj. Kvůli tomu přestěhujeme tu ošklivou, nepopulární poštu na Plzeňské v Praze, ten starý, příšerný barák. Budeme mít nové prostory v Hostivaři, které budou vybaveny speciálními skenery. A příští rok už pojedeme úplně naplno.

A kolik očekáváte zásilek z AliExpressu?

Teď jsme měli domluveno kolem 40 tisíců balíků za den, nakonec nám jich chodí 265 tisíc. Jsou to extrémní Vánoce, kdy lidé nemůžou nakupovat. Zajímavé bude, co se stane, až zásilky z Číny zdraží, protože všechny budou muset být proclené a mít zaplacené DPH. Uvidíme, jestli zákazníci budou mít stále zájem nakupovat touto formou, nebo ne. V některých zemích, které už to zavedly, například ve Švédsku, to hodně pokleslo. Už balík nestojí 0,5 dolaru, už nestojí ani 1 dolar, tak už ho nechci. Ale zase se ten zájem začal zvedat, toto ještě nejsme schopni úplně přesně odhadnout.

Vyjádření společnosti Zásilkovna

Po zveřejnění rozhovoru s ředitelem České pošty Romanem Knapem na SZ Byznys se společnost Zásilkovna dopisem své zakladatelky Simony Kijonkové ohradila vůči některým jeho vyjádřením týkajících se této společnosti.

- „Podle Romana Knapa nemáme kapacity, depa ani páteřní síť. Tento výrok považuji za neuvěřitelný. Je s podivem, že generální ředitel takto významného podniku nezná naprosto elementární skutečnosti z trhu, které jsou samozřejmé dokonce i pro laiky. To, že Zásilkovna má svou vlastní robustní logistickou strukturu, vlastní páteřní síť s 15 depy je nesporné. Jejich celková plocha je téměř 34 000 m2. Vždyť celou Českou republikou jezdí stovky a stovky našich červených dodávek s logem Zásilkovny, v televizních pořadech a reportážích se pravidelně objevují naše depa a na sociálních sítích průběžně zveřejňujeme informace z dění firmy. Pokud pan Knap tvrdí opak, pak je až absurdně neinformovaný, anebo záměrně neříká pravdu. Máme také největší síť výdejních míst v této zemi, je jich už 4 030. V současné chvíli doručíme vlastní logistikou 97 % zásilek do druhého dne. Toto vše jsme vybudovali na zelené louce bez jediné koruny ze státního rozpočtu.“

- „Dále Roman Knap říká, že „Naše největší třídící centrum v Praze máme zavaleno krabicemi, kde jsou zásilky společnosti Zásilkovna přelepeny štítky České pošty, a my jim to rozvážíme“. Toto tvrzení opět odhaluje základní neznalost, a to nejen o Zásilkovně, ale přímo o procesech uvnitř České pošty. Česká pošta nepomáhá Zásilkovně s rozvozem našich zásilek. Opak je pravdou, jelikož Zásilkovna pro Českou poštu poskytuje servis takzvané první míle. Což funguje tak, že na pobočkách Zásilkovny lze podat zásilky určené právě pro Českou poštu. V posledních dnech nás ČP navíc několikrát požádala o rozložení doručení zásilek na jejich depa v čase, aby aktuální zvýšený počet zásilek spojený s předvánoční sezonou zvládla. Není tedy pravdou, že bychom Českou poštu využívali pro ulevení kapacit, je to přesně naopak, Zásilkovna se snaží pomoci a ulevit procesům České pošty.“

- „Zásilkovna uvedla, že za minulý týden přepravila 1 200 000 zásilek, to bylo u nás za jediný den v pondělí, to byl absolutní rekord“. Říká Roman Knap v další části rozhovoru. Zase chyba. Toto číslo není pravdivé, za minulý týden jsme přepravili 1 843 000 zásilek, meziročně je to o 123 procent více. Pokud by navíc pan Knap chtěl porovnávat adekvátní čísla, pak by bylo dobré, aby uvedl, kolik zásilek skutečně ČP přepravila za den či týden. Počet zásilek v síti totiž zahrnuje všechny zásilky, tedy i ty, které stojí a nejsou aktuálně doručovány.“

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené