Hlavní obsah

Bez očkovacích pasů to nepůjde, říká šéf nejrušnějšího letiště na světě

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační fotografie.

Reklama

Země začínají otevírat své hranice turistům a ve vzduchu visí otázka, jakou podobu vlastně cestování bude mít. Podle šéfa dubajského letiště cesta k obnově mezinárodního turismu vede pouze prostřednictvím očkovacích pasů.

Článek

„Nemyslím si, že tu existuje nějaká alternativa,“ řekl na téma certifikátů o očkování pro web BBC News Paul Griffiths, výkonný ředitel dubajského mezinárodního letiště, které je jedním z těch vůbec nejrušnějších ve světě. Očkovací pasy jsou podle něj nevyhnutelné a mají jeho plnou podporu.

Nejrušnějším letištěm pro mezinárodní cestující bylo to dubajské v roce 2020 již sedmým rokem v řadě, v roce 2014 totiž předstihlo londýnské letiště Heathrow. Stejně jako jiná letiště - i celá odvětví - ale utrpělo koronavirovou pandemií a oproti roku 2019 se počet cestovatelů, kteří jeho branou prošli, snížil o 70 % na necelých 26 milionů.

Letecký průmysl se nyní snaží najít způsoby, jak napravit škody způsobené vládními opatřeními a obnovit důvěru cestujících. Podle Air Transport Action Group, koalice odborníků z leteckého průmyslu zaměřených na otázky udržitelného rozvoje, právě toto odvětví dosud každoročně přispívalo ke globální ekonomice sumou větší než tři biliony dolarů.

„Prostě si nemyslím, že by svět bez této mobility dokázal ještě nějakou dobu přežít, obzvláště sociálně a ekonomicky. Ale také chápete, proč jsou země po celém světě tolik konzervativní. Poslední věc, kterou politik chce, je nával infekcí na svém území,“ říká Griffiths.

S návratem k bezpečnému cestování by tak měly pomoci již zmiňované očkovací pasy, ty se ale setkávají s kritikou kvůli možné diskriminaci těch, již se například očkovat nemohou. Světová rada cestování a cestovního ruchu i Světová zdravotnická organizace (WHO) už vyjádřily strach ohledně „dvoustupňové společnosti“, kterou by zavedení pasů mohlo vytvořit.

O svých obavách týkajících se etiky a spravedlivosti promluvil například Michael Ryan, výkonný ředitel programu naléhavých případů zdravotnické nouze v rámci WHO. Podle toho je důležité pasy ještě promyslet, zejména ve spojení s těmi částmi světa, kde je vakcína distribuována nerovnoměrně.

Podobou takzvaných covid pasů se zabývá Evropská unie, skupina G20 i nevládní mezinárodní organizace sdružující letecké dopravce. Ten evropský by měl začít platit od 1. července a bude v elektronické i tištěné podobě, jak na páteční tiskové konferenci informoval český ministr zahraničí Jakub Kulhánek. Zopakoval také, že Česko jeho vznik plně podporuje.

Plánovaný celoevropský „zelený certifikát“ podle britského listu The Guardian není očkovacím pasem nazýván záměrně, aby nedocházelo k diskriminaci neočkovaných. Brusel již zdůraznil, že ačkoliv by dokument měl usnadnit cestování, nesmí se stát předpokladem volného pohybu. Digitální podoba certifikátu by měla lidem umožnit vložení důkazů o očkování, negativním testu či protilátkách po zotavení se z covidu-19.

Cestující, kteří momentálně využívají dubajské letiště, mezi sebou musí dodržovat rozestupy a používat zakrytí úst a nosu. Vedení také pomocí technologií zrychlilo bezkontaktní odbavení a vyřízení imigračních opatření. Podle ředitele letiště návštěvníci pravidla dodržují „mimořádně dobře“, a to hlavně proto, že pracovníci na jejich dodržování opravdu dbají.

Griffiths také připomíná, že rozhodnutí o podobě požadavků na vstup do země mají v rukou jednotlivé státy. Dále pak podle něj bude záležet na aerolinkách a letištích, jak budou nastavená pravidla prosazovat. „Pokud to všechno bude fungovat a všichni spojí síly, očkovací pasy budou velmi jednoduchým způsobem, jehož prostřednictvím budeme cestovat po celém světě bez dokladů.“

Reklama

Doporučované