Hlavní obsah

Proč pilot mlčel? Na odborném leteckém webu se vede debata o boeingu Smartwings s poruchou motoru

27. 8. 2019
Foto: Profimedia.cz

Dopravce bezpečnostní pochybení odmítá s tím, že posádka postupovala v souladu s bezpečnostními i provozními předpisy.

Posádka letadla Smartwings, kterému minulý týden vysadil motor a ona s ním doletěla z Řecka až do Prahy, se patrně chovala nestandardně. Při vysazení motoru je v tomto případě výrobcem letounu přímo požadováno, aby stroj přistál na nejbližším vhodném letišti, stojí v prohlášení ředitele Úřadu pro civilní letectví. Navíc piloti neohlásili poruchu motoru ani jedné kontrole řízení provozu během cesty, popisuje člověk, který tvrdí, že pracuje na řízení letového provozu v Budapešti.

Článek

Let Boeingu 737 letecké společnosti Smartwings, který ve čtvrtek absolvoval většinu cesty z Řecka do Prahy s jedním funkčním motorem, šetří Úřad pro civilní letectví i Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Podle Úřadu pro civilní letectví je postup, kdy letadlo doletělo i přes závadu do cíle, nestandardní. Obvykle letadla v případě výpadku motoru nouzově přistávají na nejbližším letišti. Společnost Smartwings porušení bezpečnostních předpisů odmítla.

Letoun společnosti Smartwings letěl ve čtvrtek z řeckého ostrova Samos do Prahy. Podle serveru zdopravy.cz přestal během letu nad Egejským mořem fungovat levý motor, který se posádce nepodařilo znovu nastartovat. Letadlo pak pokračovalo v nižší letové hladině až do Prahy. Na palubě mělo být 170 lidí.

„V současnosti analyzujeme dostupné informace a řešíme s provozovatelem jeho postup. V tuto chvíli se nám ovšem jeví jako nestandardní,“ řekl ČTK mluvčí úřadu Vítězslav Hezký. Podle něj letadla s podobnými závadami obvykle volí nouzové přistání na nejbližším letišti. Je to především z důvodu prevence pro případ, že by měl technické problémy i druhý motor. Výsledek šetření nechtěl předjímat. Mezi možná řešení patří například správní řízení, v krajním případě trestní oznámení.

Příčinu výpadku jednoho z motorů řeší také Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. „Vytvořili jsme komisi, vyžádali si podklady od firmy (Smartwings) a záležitost prošetřujeme,“ potvrdil zástupce ředitele Jiří Dvořák.

Hlásil pilot po cestě, že běží jen jeden motor?

V diskusi pod článkem na serveru The Aviation Herald, který o incidentu informoval, uvedl čtenář podepsaný jako Marc, že pilot nenahlásil problémy s motorem kontrolám žádné ze zemí, přes něž přelétával.

„Pracuji v budapešťském středisku řízení letového provozu a byl jsem v kontaktu s tímto letadlem, když přelétalo Maďarsko. Nepadlo ani slovo o selhání motoru, byli jsme (pouze) informováni o ‚technickém problému,“ napsal Marc.

„Když překročili rakouskou hranici, předali jsme je Vídni. Za deset minut nám volali zpět, proč jsme je neinformovali o selhání motoru. Ukázalo se, že selhání nahlásili do Prahy, ale ve Vídni ani u nás jsme o něm nevěděli. Ani Srbové o tom nevěděli. A ptal jsem se také kosovských kolegů a ani oni o tom nevěděli,“ dodal.

Smartwings: Je to obvyklý postup

Dopravce bezpečnostní pochybení odmítá s tím, že posádka postupovala v souladu s bezpečnostními i provozními předpisy. Podle mluvčí společnosti Vladimíry Dufkové je velitel letadla zkušeným pilotem a posádka měla situaci po celou dobu pod kontrolou. „V souladu s platnými předpisy probíhá vyhodnocení průběhu letu, což je v těchto případech obvyklý postup,“ dodala.

Jako nezvyklé řešení hodnotí postup posádky i letecký publicista Martin Velek. Podle něj se v podobných případech piloti řídí několika provozními a bezpečnostními předpisy. Patří sem zásady s obecnou platností, pokyny od výrobce, pravidla pro vzdušný prostor dané země a také pravidla samotného dopravce. Zda let porušil některý z těchto předpisů, Velek hodnotit nechtěl.

Smartwings čelí nepříjemné situaci s odstavenými Boeingy 737 MAX 8. Ty byly na jaře celosvětově uzemněny po dvou nehodách, při nichž zahynulo více než 300 lidí. Společnost Smartwings tehdy vlastnila sedm těchto strojů, dalších devět měla převzít v létě. Americký výrobce v současnosti připravuje aktualizaci problémového softwaru, termín jeho zavedení je však nejasný.

Doporučujeme