Hlavní obsah

Británie týden po rozvolnění: zákazníci jsou hladoví a natěšení

Foto: Richard M. Lee, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Po více než třech měsících mohli někteří britští podnikatelé znovu přivítat zákazníky. Důkladně se na to připravili: své prostory třeba vymalovali nebo vybavili novým nábytkem. Zákazníci jsou natěšení.

Článek

Afolabi Akinola, Emeka Obanye a Joshua Oladimeji v Londýně provozují fitko Elite Evolution. Během jeho nuceného uzavření vylepšili rezervační systém, důkladně vyčistili všechno vybavení a zavedli nová pravidla, podle kterých se nesmí mezi více lidmi sdílet boxerské rukavice. Od pondělního otevření u nich může cvičit zároveň šest lidí, každý ve svém vymezeném prostoru.

„Znovu otevřít pro nás bylo skoro jako znovu začít. Byli jsme fakt nervózní,“ přiznal Joshua Oladimeji serveru BBC. Posilovna od pondělí registruje o třetinu vyšší zájem o služby osobního trenéra a o rezervaci cvičebního „slotu“.

V Anglii se v pondělí 12. dubna znovu otevřely obchody, které neprodávají jen nezbytné zboží, některé služby jako kadeřnictví, zahrádky restaurací a hospod. Lidé si mohou jít znovu třeba i zaplavat do vnitřních bazénů nebo zacvičit do posiloven. Otvírají se také mimo jiné zoo, knihovny a komunitní centra. A v rámci Anglie a Walesu mohou Britové vycestovat na dovolenou. Země tak pokračuje v pozvolném uvolňování protiepidemických opatření čtyři týdny po prvním rozvolňovacím kroku, jímž bylo znovuotevření škol.

Aby vyhověli poptávce a umožnili lidem cvičit i v klidnějších časech, nechávají provozovatelé podniku Elite Evolution otevřeno nonstop. Podle Joshuy Oladimeji si jeden klient rezervuje cvičení každý den na pátou ráno, jiní pak cvičí večer po ukončení půstu během ramadánu.

Zákazníci si návrat do posilovny pochvalují s tím, že jim pomáhá vylepšit si nejen fyzickou, ale i mentální kondici.

„Tento týden byl velmi chaotický, ale krásný. Je moc fajn znovu vidět kolegy a zákazníky,“ říká kadeřnice Stacey Manningová. Tým jejích kadeřnic byl po otevření na nohách často od 8 ráno do 8 do večera. Salon může kvůli zachování potřebných odstupů fungovat jen na polovinu své kapacity. Diář rezervací je naplněný až do konce května.

Zákazníci si v jejím salónu krásy objednávali služby celkové proměny. Chtějí třeba zcela změnit barvu vlasů nebo aplikovat botox. „Lidé odsud odcházejí šťastní, po roce, co museli na své vady na kráse zírat na obrazovce počítače.“

Manningová si také všimla, jak se někteří starší klienti díky očkování uklidnili. Jedna z našich zákaznic, která už dostala obě dávky vakcíny, přišla na gelové nehty zcela bez obav. „Dřív jste z jejího hlasu slyšeli, jak je z možné nákazy nervózní,“ popisuje podnikatelka. „Je opravdu pěkné vidět, jak jsou lidé s uvolněním opatření víc v pohodě. Každý vypadá tak šťastně a nadšeně,“ dodala.

Když manažerka zábavního parku Gulliver's Valley v yorkshirském Rotherhamu Julie Daltonová v pondělí ráno při finální kontrole před vpuštěním napětí chtivých zákazníků uslyšela z amplionů hudbu, ucítila velkou úlevu. „Znamenalo to, že znovu otevíráme,“ vysvětluje.

Daltonová věří, že po měsících restrikcí zákazníci baží po změně. „Trochu modrého nebe a slunečního svitu celý národ beznadějně potřebuje. Lidé prostě potřebují být venku, aby si uchovali duševní zdraví,“ míní.

Od Vánoc si park nevydělal ani penny. Teď bude mít otevřeno každý víkend, zákazníci se musí předem objednat. Nebudou se tu ale pořádat různé show, vnitřní prostory restaurací budou uzavřené a zaměstnanci i zákazníci budou muset dodržovat odstup.

Loni v létě museli provozovatelé řešit porušování disciplíny, kdy si někteří návštěvníci na atrakcích sundávali roušky. „Je třeba se s tím popasovat, ukázat lidem cedule s pravidly a vysvětlit, že nošení roušek má svůj důvod. Musím chránit svůj tým. Když kontrolujete zapnutí bezpečnostních pásů, dostanete se k zákazníkům blízko,“ vysvětluje.

„Je ale neuvěřitelně nabíjející vědět, že za těmi maskami jsou usmívající se obličeje,“ dodala.

V restauraci Nostimo v centrálním Londýně začalo minulé pondělí pomalu. To trvalo ale jen do oběda, pak jakoby zájem hostů explodoval. „Byli jsme neustále plní, tvořily se fronty,“ popisuje Michael Petsalakis. Od té doby je podnik každý den mimořádně vytížený. Tržby vzrostly v porovnání s dobou, kdy mohla řecká restaurace jídla jen rozvážet, o 270 procent.

Firma se na znovuotevření důkladně nachystala, přišlo jí to na 130 tisíc liber (3,9 milionu korun). Převzala totiž sousední prostory po mexické restauraci, která skončila. Restaurační zahrádka kompletně vybavená novým nábytkem a nedávno položenou dřevěnou podlahou je plně rezervovaná až do středy.

Petsalakis popisuje, že zákazníci se chovali jako děti, které si můžou jít hrát ven. Nejvíc si objednávali tradiční řecké pokrmy jako musaka nebo souvlaki. Moc rád také vidí své čtyři zaměstnance, kteří strávili rok na nucené dovolené.

Reklama

Doporučované