Hlavní obsah

Budoucnost je pouze v onlinu. Mediální vizionář Thompson odchází z NYT

Foto: Profimedia.cz

Mark Thompson končí ve vedení NYT.

Reklama

Ve vedení amerického deníku New York Times končí Mark Thompson. Mediální vizionář, který v minulosti šéfoval i BBC, dokazuje, že budoucnost médií je v onlinu. A také v placeném obsahu.

Článek

„Pokud chtějí média přežít, musí se do nich pořádně investovat,“ řekl britskému Guardianu Mark Thompson, který odchází z vedení jednoho ze světově nejvlivnějších plátků - The New York Times. Na jeho místo 8. září nastupuje Meridith Kopit Levienová, Thompsonova dlouhodobá spolupracovnice. Podle Thompsona bude mít na starosti zase další těžké výzvy - například kulturní války, které se dotkly i samotných NYT.

Mark Thompson z amerického deníku udělal mocné online médium. Internetu dal přednost před tradičním tiskem. Navíc zavedl kulturu placeného obsahu online, která v jeho podání nalákala více než 5 milionů pravidelných předplatitelů. Pod jeho vedením se v NYT nabíraly stovky nových novinářů, navzdory světovému trendu propadajícího se mediálního byznysu.

V exkluzivním rozhovoru pro Guardian při příležitosti jeho odchodu z NYT přirovnal Thompson média a jejich tištěné podoby k Titanicu, který míří na ledovec. „Pořád čekám, že NYT budou jedni z posledních s tištěnou verzí, ale i oni směřují k čistě online médiu“.

Před tím, než vzal práci ve vedení amerického deníku v roce 2012, pracoval Thompson osm let jako generální ředitel britské veřejnoprávní stanice BBC. I britské médium podle analytiků zanechal ve velmi dobrém stavu.

„Je Mark Thompson nejšťastnější CEO na světě?“ ptal se řečnicky v roce 2013 britský Independent. Jeho počínání v obou médiích popsal jako kouzelný „Thommo touch“ (neboli Thompsonův dotyk). Pod jeho vedením NYT má každý rok o něco větší celkový zisk než rok předešlý.

Jak to Thompson dokázal? Částečně právě svým přesvědčením, že se mediální svět s rozvojem internetu zákonitě musí od základů změnit. Kde si ostatní zoufali nad klesajícím ziskem z prodeje, on vymýšlel, jak zpeněžit online obsah, který byl doteď dostupný všem a zadarmo. Vsadil na čtenáře, který si mimořádně kvalitní obsah chce zaplatit.

Dnes mají systém tzv. paywallu, tedy placeného obsahu, zavedená téměř všechna vlivná anglofonní média - například The Washington Post, The Financial Times nebo The Wall Street Journal.

Česká diskuse teprve začíná

V českém prostředí média s placeným obsahem stále spíše experimentuje. Jedním z průkopníků je Deník N, česká verze slovenského Denníku N, který má od začátku svého působení svůj online obsah zcela placený.

„V Česku jsme ale stále na začátku té otázky - zda se má na internetu platit, nebo ne,“ vysvětluje Seznam Zprávám Ján Simkanič, ředitel Deníku N. Podle něj je ale mentální nastavení uživatelů daleko rychlejší, než původně očekával: „Lidé nám tak dost pomáhají v diskusi, proč má být obsah, který byl 20 let zadarmo, najednou placený,“ dodává.

Placený obsah na internetu mají v českém prostředí částečně také Hospodářské noviny a většina základně tištěných periodik - jako týdeník Respekt nebo měsíčník Reportér. Deník N je ale zatím unikátním solitérem, který vydává jak tištěné noviny, tak provozuje i zcela placenou online platformu.

„Zásadním způsobem se prodeje printu nehýbají ani nahoru, ani dolu. Během krize to samozřejmě kleslo, ale už nyní jsme zpět na původních číslech,“ komentuje stav tištěného Deníku N Simkanič.

Podle něj je ale trend i v českém prostředí naprosto jasný směrem ke konci printu a k placenému online obsahu. „Kromě třeba Seznamu, který má trochu jinou tržní pozici, už koketují s paywallem i Blesk, Economie, VLM nebo Mafra,“ hodnotí situaci na trhu ředitel Deníku N.

Vyvstává však i další otázka - nenapomáhá placená překážka k ještě rozevřenějším názorovým nůžkám ve společnosti? Podle Simkaniče tomu tak není, informace, kterou zjistí médium, které má svoje články za paywallem, se dostanou k širokému publiku jeho dalším citováním. „Naopak my máme šanci do trhu dostat informace ,které by bez toho nevznikly, někdo si nemůže dovolit věnovat se třeba jednomu tématu týden v takovém rozsahu, jako my,“ dodává.

Reklama

Související témata:

Doporučované