Hlavní obsah

Ceny Nejlepší herec a herečka jsou genderově nevyvážené a končí

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Reklama

Nejen genderově neutrální hračky, oslovení či povolání. V rámci zachování rovnosti se mění i filmový svět. Festival Berlinale oznámil, že ruší kategorie Nejlepší herec a Nejlepší herečka. Nejlepší teď může být opravdu jen jeden.

Článek

Koronavirová opatření sice konání festivalů v letošním roce značně poznamenala, éra genderové vyváženosti koronavirové trable nadčasově překonává.

Šest měsíců před zahájením filmového festivalu Berlinale oznámilo jeho šéfovské duo Mariette Rissenbeek a Carlo Chatrian změny na notě genderové vyváženosti. Příští ročník se tak diváci a příznivci filmového světa nedozví, kdo si zaslouží ocenění za nejlepší herečku a nejlepšího herce. Udílení cen bude dle slov pořadatele „genderově neutrální“.

Poprvé v historii tak tradiční festivalové kategorie Hlavní role, Vedlejší role, cena za Nejlepšího herce a Nejlepší herečku nebudou rozdělené na ženské a mužské. Zástupci obou pohlaví se utkají o cenu společnou - Stříbrný medvěd za nejlepší výkon v hlavní, popřípadě vedlejší roli.

Reorganizace tradičně zavedených ocenění následuje zrušení cen Stříbrný medvěd Alfreda Bauera. Dávný ředitel festivalu, jehož jméno cena nesla, se ukázal být aktivním spolupracovníkem nacistických skupin a součást propagandistického oddělení Josepha Goebbelse.

„Věříme, že rozdělení cen v herecké oblasti podle pohlaví je signálem pro genderově citlivější povědomí ve filmovém průmyslu,“ okomentovalo oznámené změny režijní duo Berlinale.

Ceny Stříbrného medvěda pro nejlepšího herce a herečku udílel festival od roku 1956. Posledními, kdo si ceny odnesl, byli loni Elio Germano za snímek Hidden Away a Paula Beer za Undine. Berlinale si tak vybudovalo prvenství mezinárodního filmového festivalu, který nerozlišuje ceny na základě pohlaví. Cena Nejlepší herec a Nejlepší herečka se stále uděluje například na festivalu v Cannes nebo na filmovém festivalu v Benátkách.

Jak být genderově korektní: Začněte u dětí

Přesah genderové korektnosti do filmu je jen další z oblastí, jejíž šéfové zbystřili a začali se přizpůsobovat trendům současné společnosti. Některé firmy začaly s výchovou těch nejmenších. Například výrobce hraček Mattel v loňském roce představil novou kolekci s názvem Creatable World. Je tak jen na dětech, zda si z „panenky“ díky pestrým doplňkům vytvoří muže, ženu, či obojí. Éře Barbie a Kena tak zřejmě zvoní hrana.

Páru vyumělkovaných krasavců navíc svět vyčítal, že podporují sexismus a zejména v dívkách posiluje stereotypy o ženské kráse. „Cítili jsme, že je čas vytvořit panenku bez jakýchkoliv sociálních nálepek,“ napsal tehdy Mattel v prohlášení představující kolekci. „Prostřednictvím průzkumu jsme se dozvěděli, že děti nechtějí hračky, které by splňovaly genderové normy. Tato kolekce umožňuje všem dětem, aby se svobodně vyjádřily.“

Stejně tak započaly snahy narušovat tradici, že k holčičkám patří růžová a chlapcům modrá. Hitem ve Spojených státech jsou genderově neutrální hračky, mnohé tipy na nejlepší z nich kolují po amerických serverech. Ne panenky pro holčičky a vojáčky pro kluky. Stejně tak přestal hračky do dvou skupin dle pohlaví rozlišovat například Amazon. Ve stejném duchu před pěti lety odstranil nálepky „pro kluky“ a „pro holky“ ze svých produktů i Disney.

Oblíbená desková hra Monopoly zase přišla s upgradovanou verzí nazvanou Ms. Monopoly. Výrobce hraček Hasbro v ní myslí na platovou diskriminaci žen a vynahrazuje ji alespoň v rámci hry. Hráčky každé kolo vydělávají více než jejich mužští kolegové. Že je unisex jedno z nejžhavějších témat roku 2020, dokazuje i trendový report Pinterestu. Zájem o „unisex školky“ podle něj vzrostl o 527 procent.

Naučte se nový jazyk

Do boje o rovnoprávný svět pro všechna pohlaví se zapojilo i OSN. Na konci května vydalo výzvu k užívání genderově neutrálního jazyka. „Na tom, co říkáte, záleží. Pomozte vytvořit rovnoprávnější svět tím, že budete užívat genderově neutrální jazyk, když si nejste jistí pohlavím jiné osoby nebo když mluvíte o skupině,“ napsalo OSN na svém Twitteru. Na to konto uvedlo příklady použití anglických výrazů, které by ve jménu genderové rovnosti bylo vhodné nahrazovat.

Co třeba namísto „boyfriend“ (přítel) či „girlfriend“ (přítelkyně) jednoduše použít „partner“, „manžela“ či „manželku“ nahrazovat „chotí“, anebo pozměnit slova používající kořen slova „man“ (muž). Lidstvo už by tedy nemělo být genderově nerovné „mankind“ (man – muž, kind – druh), ale humankind. Lidský druh, který v nikom nevyvolá pocit, že pojem lidstvo nemyslí na ženy.

Loni v říjnu aerolinky Air Canada nahradily klasické vítání „dobrý den, dámy a pánové“ přáním dobrého dne „všem“. Společnost se tím prý snaží zajistit respekt všem pasažérům i zaměstnancům. Návod na užívání genderově korektního jazyka vydal například i Forbes.

Oblíbenost nálepky „genderově neutrální“ pronikla i do rétoriky řešení současné covidové krize. Poukazování na fakt, že „koronavirus není genderově neutrální“ si ve svých článcích, mnohdy nikoli v nadsázce, neodpustila velká světová média ani vrcholní politici, včetně těch českých.

Reklama

Doporučované