Hlavní obsah

Černý pátek byl útokem na obchody. Tržby vzrostly až o 300 procent

Ilustrační snímek.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Útraty Čechů v minulém týdnu během slevových akcí na tzv. černý pátek dosáhly rekordních 4,2 miliardy korun. V meziročním srovnání je to zhruba o 19 procent více.

Článek

Číslo je zároveň více než dvojnásobné proti běžnému týdnu v roce. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci.

„Současně lze odhadnout, že během samotného pátku atakovaly nárůsty obratů e-shopů až 300 procent oproti běžným útratám,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Podle údajů platební brány PayU se objem transakcí v pátek proti loňskému černému pátku zvýšil o 80 procent. Za celý víkend byl nárůst v objemu plateb 73 procent.

Například e-shop Alza.cz akci protáhl na 14 dní. „Jen za minulý týden se prodalo zboží výrazně přes miliardu korun. Jednoznačně nejprodávanější byla bezdrátová sluchátka AirPods a hrací konzole PlayStation,“ uvedla mluvčí obchodu Patricie Šedivá.

E-shop s elektronikou CZC.cz eviduje v porovnání s minulým rokem za celou dobu trvání slevových akcí na černý pátek růst tržeb o devět procent. Proti loňsku na e-shop přišlo o 20 procent více návštěvníků, uvedl marketingový ředitel Milan Duda. Jen v pátek e-shop zaregistroval téměř 10 000 transakcí. Návštěvnost téměř 25 000 zákazníků v jednom okamžiku na chvíli odstavila web. Nejlépe se prodávaly chytré náramky, outdoorové telefony RugGear, Apple iPhone SE nebo SSD disky Kingston.

Podle analýzy konzultační společnosti Acomware se do slevových akcí Black Friday letos zapojilo 53 procent největších kamenných řetězců a zhruba 70 procent velkých e-shopů. Žádná jiná slevová akce nemá v Česku podobný rozměr. Nejvíce mohli lidé ušetřit při nákupu elektroniky a módy. U hobby vybavení, drogerie nebo potravin se spotřebitelé naopak setkali se slevami jen výjimečně. Vůbec nejčastěji obchody uváděly slevy ve výši 50 až 80 procent, které se ale týkaly jen konkrétního vybraného zboží.

Jak počítat slevu

Pokud jde o způsob výpočtu výše slevy, prodejci zpravidla vychází z doporučené maloobchodní ceny. „Doporučenou cenu stanovuje výrobce při uvedení produktu na trh. Nevýhodou je, že pokud se zboží prodává delší dobu, bývá jeho aktuální prodejní cena nižší. To pak vytváří rozdíly, které mohou být pro zákazníka matoucí,“ uvedl Jan Penkala ze společnosti Acomware.

Black Friday je považován za začátek hlavní sezony předvánočních nákupů. Do ČR dorazil před lety z USA. Název odkazuje na pokles cen během hospodářské krize. Před téměř 90 lety přišel krach na newyorské burze, který krizi předznamenal. Vše začalo ve čtvrtek 24. října 1929, který je dodnes označován jako tzv. černý čtvrtek.

Reklama

Doporučované