Hlavní obsah

Češi nechtějí na Vánoce tahat tašky, jídlo si nechají dovézt

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Reklama

Prostřednictvím internetu se letos na vánoční svátky budou nakupovat nejen dárky, ale i potraviny. Zatím se k tomu chystá zhruba desetina dotázaných. V Praze však chce tímto způsobem nakupovat více než čtvrtina respondentů. Velký zájem o on-line nákupy potravin v hlavním městě potvrzují i služby Košík.cz a Rohlík.cz.

Článek

Na internetu se budou nakupovat hlavně speciální, běžně nesehnatelné nebo váhově těžší potraviny. Jídlo on-line sice zatím podle průzkumu společnosti Seznam pravidelně pořizuje jen 12 procent lidí, v Praze, kterou mají dovážkové služby dobře pokrytou, je ale počet zákazníků dvojnásobný. Nakupovat on-line tady na vánoční svátky plánuje 26 procent obyvatel.

Ze zmíněného průzkumu vyplývá, že 95 procent lidí, kteří loni nakupovali potraviny na internetu, to plánuje i letos, protože měli dobrou zkušenost. „Přestože hodnocení loňského vánočního on-line nákupu potravin bylo pozitivní, téměř polovina lidí se setkala s nějakým nedostatkem. Pokud už se nějaké potíže vyskytly, jednalo se zpravidla o dlouhou dobu dodání nebo nedoručení všech objednaných položek,“ říká Darek Pikálek, marketingový a uživatelský výzkumník Seznam.cz.

České dovážkové služby zavážejí hlavně velká města

Největší dovážkové služby se v současné době primárně zaměřují na velká města a jejich blízká okolí. „Dlouhodobě pozorujeme, že čerstvé potraviny si na Rohlik.cz objednávají hlavně zákazníci z největších měst, zejména z Prahy. V hlavním městě a Brně si už zvykli na to, že jim čerstvé potraviny přivezeme do dvou hodin od objednání na internetu, což ocení zejména o vánočních svátcích,” říká Olin Novák, komerční ředitel Rohlik.cz.

„Zájem o službu on-line nákupy vykazuje neustále rostoucí trend. Proto jsme ji v poslední domě rozšířili o další závozové oblasti. Konkrétně se jedná o Prostějov, Přerov, Olomouc, České Budějovice, Český Krumlov a Třeboň. Předvánoční období patří z pohledu prodejů k těm nejvytíženějším,” doplňuje Věra Szabó, manažerka internetového prodeje společnosti Tesco.

Nákup doma zákazníky nestresuje

Polovina z těch, kteří minulý rok nakupovali potraviny on-line, uvedla, že si nákup užívali, případně to pro ně nebylo nic strašného. Nepříjemné zážitky měla jen čtyři procenta lidí. V kamenných obchodech si nákup vyloženě užívala jen zhruba čtvrtina respondentů. Hned 17 % dotázaných uvedlo, že nakupování pro ně bylo stresující, nic příjemného nebo dokonce hrozný zážitek. „Nejvíc jim vadilo množství lidí v obchodech, shon, tlačenice, zmatek a třeba i plná parkoviště,“ doplňuje Pikálek.

Nakupování on-line se tak pomalu ale jistě stává trendem. Lidé se také stále častěji informují na slevové akce potravin na internetu. Opět jde z velké části o zákazníky z Prahy. „Návštěvnost nákupního rádce Kupi.cz se slevovými letáky on-line roste hlavně u mladší generace, zejména u osob do 44 let věku. Třetinu uživatelů tvoří obyvatelé hlavního města Prahy,“ uvedl analytik vývoje maloobchodních cen Kupi.cz Petr Miklík.

Reklama

Doporučované