Hlavní obsah

Češi se vrhli do obchodů. Ale tržby ukázaly, že jen do některých

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Pět procent malých a středně velkých obchodů už po covidovém lockdownu znovu neotevřelo. Jinak však tito prodejci hlásí tržby o desítky procent vyšší než před pandemií, velká centra a velké obchody naopak zaznamenaly pokles.

Článek

Několikaměsíční omezení maloobchodu pozměnilo nákupní zvyklosti Čechů. Vyplývá to z dat společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá víc než 3000 tuzemských obchodů – zejména menších a středních. U nich tržby uplynulých týdnů překonávají hodnoty z doby před pandemií o desítky procent. A to i při nižším počtu otevřených provozoven.

Článek si můžete poslechnout i v audioverzi.

Nejvyšší nárůst tržeb logicky nastal hned po rozvolnění. V prvním týdnu po otevření maloobchodů se podle údajů Dotykačky tržby vyšvihly o 44 procent nad předcovidový standard. V navazujících dvou týdnech nákupní šílenství přeci jen o něco opadlo, ale i tak se hodnoty celkových tržeb malých a středních maloobchodů (bez velkých řetězců) drží zhruba 35 procent nad hodnotami z února 2020. Situace se však pochopitelně liší v jednotlivých segmentech.

„Skokový nárůst tržeb v souvislosti s rozvolněním byl vidět především v obchodech s textilem a módními doplňky. Tržby, které se ve srovnání s předcovidovým ‚normálem‘ po celé jaro držely v rozmezí pouhých 10 až 25 procent, vystřelily v prvním rozvolněném týdnu na 152 procent. V druhém týdnu už to bylo jen 129 procent a v tomto týdnu mírný pokles dál pokračuje. Odhadujeme, že tento týden se uzavře na hodnotách kolem 120 procent,“ vypočítává šéf Dotykačky Petr Menclík.

Prodejny skončily

Neotevřely však všechny provozovny. To potvrzuje i Ruslan Skopal, spolumajitel české značky spodního prádla Styx a sítě obchodů Trenýrkárna.

„Některé kamenné prodejny jsme během posledního roku zavřeli – zejména v kamenných centrech,“ říká Skopal s tím, že po prvním týdnu, kdy se do obchodů vrátili natěšení zákazníci po dlouhé odmlce a druhém úspěšném týdnu, na který firma naplánovala marketingovou akci, byl ten třetí květnový týden nejslabší.

Podle dat Dotykačky dnes v segmentu módy zůstává i nyní zavřeno 29 procent obchodů. Před měsícem jich bylo zavřených 70 procent.

Velký zájem zákazníků teď hlásí prodejci v oblasti cyklo, sport, bytové doplňky rybářské spotřeby a specializované obchody. „V porovnání s minulými roky jsme zaznamenali dvouciferný nárůst tržeb,“ potvrzuje i Milada Skutilová, ředitelka Kärcher ČR, který vyrábí a prodává čisticí a úklidové stroje a technologie.

Výrazně pak rostly tržby prodejců chovatelských a zahradnických potřeb. „Z tržeb v obchodech zaměřených na chovatelské nebo zahradnické potřeby je jasně vidět, že jakmile pandemie Čechy zavřela doma, pořídili si nejrůznější mazlíčky, nebo alespoň začali zvelebovat své záhony a zahrady. V posledních týdnech jsou tržby v tomto segmentu oproti únoru 2020 až trojnásobné,“ upřesňuje Menclík.

Sami obchodníci se však bojí dalšího poklesu. „Bohužel se obáváme, že nárůsty prvních dvou týdnů určitě nejsou trendem pro další týdny. Naopak si myslíme, že se tržby po prvotním nadšení zákazníků, že mohou do prodejen, zase uklidní a spadnou na loňský rok,“ říká Jana Krčková z hračkářství Bambule a Sparkys. Podle ní k nárůstům v prvním týdnu pomohly i Dny Marianne, které letos vyšly hned na první víkend po rozvolnění.

Propad velkých center

Vyšší tržby navíc rozhodně netěší všechny obchodníky. Zatímco k menším a středním prodejcům, kteří využívají systémy Dotykačky, se zákazníci vrátili a utrácejí, ve velkých obchodních centrech jsou tržby proti předcovidové době nižší.

„Na počet lidí je to plus minus stejné jako v roce 2019. Tržby jsou však nižší – o patnáct procent. Spousta lidí stále šetří a zůstávají v nich obavy,“ říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza s tím, že dobře je to vidět v řetězcích s nábytkem.

„Jsou tam sice velké fronty, ale útraty jsou malé. Lidé kupují spíš drobnosti,“ dodává Prouza. „Je to znát i na věrnostních programech obchodníků. Lidé, kteří si v minulosti za určité období koupili třeba troje šaty, si teď koupí jedny,“ dodává Prouza a odkazuje i na data České národní banky. Podle nich dosahují vynucené úspory domácností v době pandemických omezení kolem 260 miliard korun. Z této částky by však české domácnosti mohly na útraty uvolnit kolem padesáti miliard korun.

Doporučované