Hlavní obsah

České sklo soupeří s Asií. Když chce Američan vázu, nechá si ji dovézt z Číny – za poloviční cenu

Rozhovor s Luborem Cervou, zachráncem českého sklářství.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Před deseti lety investoval Lubor Cerva 160 milionů korun do koupě skláren ve Světlé nad Sázavou. Do podniku, který byl součástí zkrachovalého sklářského holdingu Bohemia Crystalex Trading, nasypal další stamiliony korun. Zkrachovalou a fakticky mrtvou továrnu zachránil a pod jménem Crystalite Bohemia vrátil na trh. Přesto rychle zjistil, že se jeho sklářský příběh bude vyvíjet jinak, než si představoval.

Článek

Perspektiva českého sklářství se s globalizací a změnou životního stylu i vkusu zákazníků zhoršuje. „Že obor míří jinam, bylo patrné ihned poté, co jsem se světelské sklárny ujal. Země, které byly před krizí tradičními zákazníky českých skláren, najednou nereagovaly a prakticky jsme je ztratili. Typicky to byla Amerika,“ vypráví Cerva v ekonomickém magazínu Špičky byznysu.

„V Americe, když dnes někdo potřebuje dekorativní vázu, nechá si ji dovézt z Číny. Dostane ji ve stejné kvalitě a za poloviční cenu. To je nevratný proces,“ popisuje.

Přesto zůstávají země, kde má české sklo stále dobrý zvuk a je symbolem kvality. „Patří k nim Vietnam, Libanon, Řecko, stále ještě Egypt. A pak je druhá půlka zemí, nebo spíš dvě třetiny, kde se o naše sklo bohužel už nikdo nezajímá,“ říká podnikatel, který od počátku své sklářské kariéry bojuje o kolísající trhy.

Když v loňském roce přišli čeští skláři v důsledku amerických sankcí a devalvace rijálu o významné odbytiště v Íránu, musel Cerva odpískat plánovaný prodej Crystalite, který mu měl vynést až miliardu korun. A nedávno dokonce oznámil zrušení stovky pracovních míst.

Nepovažuje to ale za tragédii. Ke sklářství během posledních deseti let získal vztah. Kromě Světlé koupil před časem i menší sklárnu v Květné na Zlínsku, která se specializuje na ruční výrobu luxusního zboží. Ve sklárnách pracují oba jeho synové. A jak Cerva přiznává, plánovaný prodej Crystalite jeho potomky nepotěšil, takže vlastně berou s povděkem, že otec jako investor v oboru zůstane.

Proti poklesu zájmu o zdobené dárkové sklo a křišťál Cerva ve Světlé bojuje hlavně nasazením moderní techniky. Investuje do moderních strojů na nápojové sklo, o něž je na trhu stále zájem. Sice v tom evropským výrobcům zdatně konkuruje Čína, zatím má ale Česko náskok. Sklářské technologie jsou náročné, takže je Číňané zatím nedokážou stoprocentně napodobit. Cerva ale přiznává, že jde o souboj s nejistým výsledkem.

Na druhou stranu zachránce Crystalite přiznává, že ho krizový management baví. Zkušenost s ním měl, už když do Světlé vstupoval. Patří k byznysmenům, kteří první kapitál vydělali dovozem zahraničního zboží na vyhladovělý český trh po pádu socialismu.

Cerva, tehdy ještě pod svým původním jménem Červa (příjmení si nechal změnit z podnětu otce, který vyčetl v historických dokumentech, že jejich rod má italské kořeny a původní rodové jméno bylo bez háčku), obchodoval i s textilem, od něj se dostal k pracovním oděvům. V 90. letech vybudoval středoevropského lídra na trhu s pracovním oblečením a ochrannými pomůckami – Červa Export Import.

V roce 2006 firmu prodal ruské skupině Vostok Service, která ji vlastní dodnes jako Cerva Group. Součástí skupiny byla i továrna na rukavice v Klatovech, pohrobek někdejšího socialistického podniku Kozak. Rusům nevydělávala, a tak se ji rozhodli zavřít. Cerva ji od nich koupil, aby tomu zabránil. Výrobu udržel, podnik ozdravil a teprve před vstupem do Crystalite ho prodal.

„Dodnes funguje, vede ji můj kamarád a vede ji dobře,“ říká Cerva. A je připraven zasadit se o to, aby podobně vyústil i jeho příběh ve Světlé.

Reklama

Doporučované