Hlavní obsah

Čeští kamioňáci uvěznění v Británii: Výtěr z nosu si musíme dělat sami

Foto: Vlasta Šnajberg

Řidiči na letišti se dopoledne střetli s policií.

Reklama

Spojení z Velké Británie do Francie je opět obnoveno, cesta domů se ale pro tisícovky řidičů uvězněných na letišti v Kentu stále komplikuje.

Článek

Naděje na Vánoce doma u svých rodin už se pomalu řidiči nákladních aut vzdávají, oficiálně je totiž sice cesta z Velké Británie do Francie možná, prakticky to ale potrvá ještě řadu hodin či spíš dnů.

Z Británie mohou opět přijet občané EU, Britové žijící trvale ve Francii i řidiči nákladní dopravy, podmínkou je však negativní test na koronavirus.

Kdo by ale čekal odběrové místo na letišti v Kentu, kam během úterý Britové odkláněli veškerou nákladní dopravu mířící ze země, mýlil by se. Řidiči si antigenní testy provádějí a vyhodnocují sami.

Každý řidič si dělá výtěr z nosu nebo krku sám

„Testy si dělá každý řidič sám, je tady pár pomocníků, kteří nám jen radí, musíme se totiž zaregistrovat do anglické aplikace, které nikdo moc nerozumí. Zatím, co jsem koukal, byli všichni negativní, ale je to hodně padělatelné. Měla by se postupně otestovat všechna auta, zatím to ale nejsou ani jednotky procent,“ popisuje aktuální situaci Vlasta Šnajberg, řidič společnosti AK Trans.

Že si testy na covid-19 musí řidiči provádět sami, potvrzuje i druhý český řidič firmy Pecha Transport & Spedition Karel Tichavský, který stojí v koloně o poznání dál: „Testování si dělají řidiči opravdu sami, stěry buď z nosu, nebo z pusy.“

Na letišti v Kentu, které bylo na stání nákladních vozidel připraveno, kvůli blížícímu se brexitu došlo v dopoledních hodinách ke konfliktu mezi řidiči a policisty.

Foto: Vlasta Šnajberg

Řidiči povalili plot a zablokovali silnici na letišti v Kentu.

„Dopoledne jsme zablokovali silnici A299 vedle letiště. Polští bratři udělali díru v plotě a zablokovali jsme to tam. Přijeli policisté, abychom se rozešli, my jsme to ale odmítli, dokud se nezačne něco dít. Pak nám řekli, že za hodinu a půl přivezou první testy a s negativním testem nás pustí do přístavu,“ popisuje dramatickou situaci řidič Vlasta Šnajberg.

Na místě je málo testů, jídla i vody

Jenže množství doposud přivezených testů jsou pouze jednotky procent. Na provizorním parkovišti totiž stojí čtyři až šest tisíc nákladních aut, do přístavu odjelo zatím jen pár jednotlivců.

Problém se na letišti vyskytl i v úterý večer, kdy se do přístavu pokoušela dostat česká ambasáda s darem v podobě potravin a vody. V místě je totiž stále velmi omezená možnost jídla, vody a toalet.

„Českou ambasádu s potravinami a vodou nechtěli pustit dovnitř a nás zase ven. Byl tu takový cirkus. Nějaké jídlo a vodu jsme ale pronesli a rozdali to klukům, co stojí okolo nás. To nám dost pomohlo. Až dnes ráno vpředu areálu zajistili vodu. Jsou tady čtyři stánky s hamburgery na celé parkoviště, fronty jsou tak na dvě až tři hodiny,“ dodává pan Šnajberg, jak vypadá stravování na místě.

Foto: Vlasta Šnajberg

Jídlo od české ambasády v Londýně, které se podařilo propašovat do areálu.

Řidič Pecha Transport & Spedition stojí v koloně dál, o stánku s hamburgery ani neví, kromě jídla má ale mnohem větší problém - nedostatek léků.

„V brožuře, co nám tady dali, psali, že budou rozvážet jídlo uličkami k autům, zatím ale jedeme jen z vlastních zdrojů. Potajmu tady někdo chodí do obchodu pro zásoby. Já jsem cukrovkář a horší je, že léky mi dochází, mám je už jen na tři dny,“ dodává Karel Tichavský.

Foto: Vlasta Šnajberg

Fronta na jídlo je na několik hodin.

Po cestě z přístavu přichází další problémy

O tom, zda se dostanou řidiči na svátky domů, tak nyní rozhoduje místo v koloně, někteří řidiči se obávají, že budou sílit rozepře, když se i další budou chtít dostat dříve na řadu. Pokud by se z přístavu dostali čeští řidiči v následujících hodinách, mají další problém - zákaz jízdy o svátku v Německu a také povinné přestávky.

Řidiči se svými dispečery řeší případnou možnost odstavení vozu, aby se domů dostali alespoň osobními auty. Mezi kamioňáky se také zvedla velká vlna podpory, někteří svým kolegům nabízejí možnost dovozu autem či autobusem nebo vystřídání namísto povinné přestávky tak, aby mohli být co nejdříve doma.

„Kolegové mi slíbili, že jakmile dojedu do Německa, tak pro mě dojedou, ale nechci nikoho tahat od štědrovečerní večeře, zvlášť mladé kluky od rodin. Doufám, že test budu mít do večera za sebou a pojedu do přístavu. Pak by byla šance, že bych byl večer doma, ale jakmile to nestihnu, tak budou platit zákazy jízdy kamionů po Německu a to už se domů nedostanu,“ popisuje svou situaci Vlasta Šnajberg, řidič společnosti AK Trans.

Celý problém vznikl, když Francie o půlnoci z neděle na pondělí uzavřela hranici s Británií poté, co se v Anglii rozšířila nová mutace viru SARS-CoV-2. V úterý Paříž souhlasila s podmíněným znovuotevřením hranice. Řidiči byli odkloněni na staré letiště v Kentu, které bylo určené pro případné problémy v dopravě spojené s brexitem.

Reklama

Doporučované