Hlavní obsah

Cestovní kanceláře zavírají provozovny. Klienti se nedovolají

Cestovní kanceláře zažívají krizi. Sezóna letních dovolených u moře je v ohrožení.

Reklama

28. 3. 9:32
aktualizováno • 28. 3. 11:46

Bez pomoci státu nemůžeme fungovat, říkají některé české cestovní kanceláře a začínají zavírat své pobočky. Přestaly vyřizovat storna a reklamace klientů.

Článek

Jen během pátku zavřelo své provozovny dalších třicet cestovních kanceláří. Podle informací agentury Invia, která s kancelářemi úzce spolupracuje, přišly stovky lidí o práci, ale dopady pocítí i klienti.

Vláda zatím přijala první kroky, které mají pomoci například OSVČ, ale přímou finanční pomoc turistickému průmyslu nechystá.

Nátlak na stát: Zavřeme

Asociace českých cestovních kanceláří a agentur zvažuje, že by se od 30. března zcela uzavřely veškeré cestovky, a to zřejmě až do 12. dubna. „Chápeme, že toho je k řešení hodně, ale naše situace je natolik špatná, že pomoc státu dle našeho názoru nesnese dalšího odkladu. Vláda stále nebere v potaz, že cestovní kanceláře nemohou nést finanční břímě takto plošné mimořádné situace za své zákazníky,“ řekl prezident asociace Roman Škrabánek.

V praxi by to znamenalo, že zavře všech 850 cestovních kanceláří a 2000 agentur, v nichž pracují desetitisíce zaměstnanců. Cestovky by tak zároveň přestaly vyřizovat dotazy klientů, zvedat telefony nebo reagovat na e-maily. Tak tu už fungují desítky uzavřených kanceláří.

„Pokud počítáme, že na léto mělo k březnu koupenou dovolenou asi 35 procent klientů, mohlo by se toto omezení dotknout téměř milionu lidí,“ uvádí mluvčí Invie Andrea Řezníčková.

Zatímco v jiných členských státech Evropské unie, jako je Itálie, Belgie nebo Německo, se vlády za místní cestovní kanceláře a agentury postavily a finančně jim pomáhají, Ministerstvo pro místní rozvoj zatím tento scénář nenásleduje. Asociace už dříve navrhla zavedení mechanismu vydávání poukazů na odložené čerpání služeb.

„Už teď je zřejmé, že koronavirus ovlivní celou sezonu 2020 a možná i ty další. Cestovní ruch v České republice zaměstnává téměř 300 tisíc lidí a všichni si uvědomujeme, že bez podpory státu to nikdo z nás nezvládne,“ upozorňuje Řezníčková.

„Zájezdy sice v této situaci neprodáváme, ale každý den se na nás obrací stovky lidí, kteří potřebují poradit, mají dotazy k zakoupeným zájezdům a podobně. Je proto důležité, aby i nyní cestovky fungovaly a mohly pomáhat svým klientům. Některé si to však bohužel už teď nemohou dovolit či z důvodu chybějící legislativy nevědí, jak postupovat,“ popisuje mluvčí.

K aktuální situaci se vyjádřil také místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež, která v Česku, současně s Asociací českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) pod vedením Romana Škrabánka, působí.

„Asociace cestovních kanceláří ČR, která zastupuje přes 80 % trhu se zájezdy a jejími členy jsou všechny významné cestovní kanceláře, se musí velmi důrazně ohradit proti akci, kterou vyhlásila AČCKA. Pokládáme ji za neetickou a nevhodnou. Brát si klienty jako rukojmí je něco, s čím nemůžeme souhlasit a co pokládáme za něco, co rozhodně není v souladu s posláním našeho podnikání,“ prohlásil Jan Papež.

Současně však uznává, že oblast cestovního ruchu v současné situaci potřebuje pomocnou ruku MMR. „Náš obor je ve velmi těžké situaci a cítíme, že nám naše ministerstvo nevěnuje pozornost, jakou bychom si zasloužili. Je nutné, aby se konečně někdo kompetentní naší situací vážně zabýval a podal našemu oboru a celému cestovnímu ruchu pomocnou ruku,“ vysvětluje Papež.

„Ovšem odmítnutí komunikace s klienty a odmítnutí služeb klientům je způsob nátlaku na stát, se kterým se nemůžeme ztotožnit. Naše asociace podniká rázné legální kroky k tomu, abychom dosáhli jednání se státem a abychom vyjednali pomoc,“ dodává.

Stejně na to pohlíží například cestovní kancelář Exim Tours. Ta prohlašuje, že své pobočky „určitě nezavře, a nadále pokračuje v nouzovém režimu“. Seznam Zprávy o tom informoval mluvčí Petr Kostka.

„Aktivní role státu při pomoci celému oboru cestovního ruchu bude určitě potřeba, stejně jako to už teď vidíme v řadě dalších evropských zemí. Rozhodně ale v této těžké době nebudeme nijak omezovat náš kontakt s klienty. Jsme tu pro ně dál a aktivně s nimi řešíme aktuální situaci,“ souhlasí tiskový mluvčí CK Fischer Jan Bezděk.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené