Hlavní obsah

Čína vyhlásila válku celebritám. Škodí duševnímu zdraví a vyvolávají chaos

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Reklama

Žebříčky popularity, fanouškovské stránky a samotné slavné osobnosti neblaze ovlivňují duševní zdraví dětí a přispívají k „chaosu ve společnosti“. Čína v další fázi kampaně nastolování pořádku zpřísňuje.

Článek

Komunistická strana Číny vyhlásila válku „toxické kultuře celebrit“, která „tráví mysl čínské mládeže“. Čínští cenzoři už roky v tichosti umlčují disidenty, #MeToo aktivisty, liberální intelektuály, satiriky a kohokoli dalšího, kdo by potenciálně narušoval digitální mír. Nyní se hlídači internetového obsahu zaměřili na fanoušky a jejich modly.

Čínská správa kyberprostoru ve snaze „vyčistit“ společnost od kultury fanouškovství zakázala internetové žebříčky hodnotící popularitu celebrit. Úřad vyzval k větší regulaci toho, čemu říká „chaos“ fanklubů a moci, kterou mají nad hudbou, filmy a televizními programy. Žebříčky hodnotící umělecká díla a pořady tak je možné publikovat pouze v případě, že nekladou důraz na „lajky“ a komentáře, ale na „váhu ukazatelů, jako je pracovní orientace a profesionální hodnocení“.

Čínská snaha o „sociální stabilitu“ na internetu byla nejvýraznější zejména v týdnech před oslavami stého výročí založení Komunistické strany Číny. Úřad ústřední komise pro záležitosti kyberprostoru v červnu vyhlásil dvouměsíční speciální operaci zaměřenou na kulturu fanklubů známou jako fan čchüan, která podle ní negativně ovlivňuje duševní zdraví dětí. V pátek úřad oznámil, že již „částečně dosáhl výsledků“ a nyní je namístě předpisy zpřísnit.

Desetibodový seznam k „nápravě chaosu v komunitě fanoušků“ mimo jiné obsahuje příkaz „přísně regulovat“ manažery celebrit a firmy provozující fan weby a další online aktivity, které „způsobují, že se fanoušci navzájem šikanují“. Součástí jsou i zákazy aktivit s cílem získávat peníze a umožňující účast dětí.

Podle komise jsou děti na obdobných stránkách naváděny k přispívání na fundraisingové nebo hlasovací kampaně celebrit a jejich soutěžní programy. Na platformách má docházet ke slovnímu zneužívání, online šikaně, obtěžování a doxingu (zveřejnění soukromých dat na internetu). Takové prostředí pak dle vyjádření komise děti povzbuzuje k chlubení se majetkem a extravaganci. Komise rovněž uvedla, že do veřejného mínění zasahují roboti nebo trendy v sociálních médiích, které vznikají s cílem posílit popularitu celebrit.

Čínské úřady v květnu rozlítila například výzva narušující celonárodní kampaň proti plýtvání jídlem. Fanoušci jedné čínské talentové show nakoupili během pár měsíců mléčné produkty za miliony dolarů jen proto, aby naskenovali QR kód a dali tak hlas svému favoritovi. Program sponzorovala mlékárenská společnost a skupiny fanoušků sháněly peníze na hromadný nákup produktů a hromadné hlasování. V médiích pak kolovaly zprávy o mléčných výrobcích, které skončily v odpadu, či virální videa mléka stékajícího do kanalizace.

Populární talentová show se nakonec na internetové platformy nedostala vůbec. Podle jejího generálního ředitele tímto aspoň došlo k „vytyčení jasné hranice nezdravých tendencí v tomto odvětví“.

„Čistka“ je nově cílená také na jednotlivé celebrity, zvláště na jejich finanční pochybení a účast na politicky citlivých akcích. Akce jde například ruku v ruce s přibývajícími obviněními ze sexuálního obtěžování mezi celebritami. Naposledy byla za obvinění ze zneužívání a obtěžování zadržena čínská popová megastar Kris Wu. To jeho fanoušky rozlítilo natolik, že na sociálních sítích začali pořádat finanční sbírky a vymýšlet plány na jeho záchranu. „Mám v plánu zachránit svého bratra,“ napsal jeden z uživatelů Weibo . „Sledoval jsem Útěk z vězení. Vím, jak to udělat.“

Výzva k zaplacení pokuty ve výši 46 milionů dolarů za daňové úniky v pátek přistála na adrese čínské herečky Čeng Šuang. Herečka dostala také zákaz účinkování v zábavních pořadech. Čeng Šuang se na sociálních sítích omluvila, dodala, že se cítí „velmi lítostivě a provinile“ a slíbila, že pokutu zaplatí.

Z internetu a zábavních platforem z nejasných důvodů zmizelo také jméno herečky a ambasadorky značky Fendi, Čao Wej. Obdobný trest si vysloužil herec Čang Če-chan za návštěvu válečné šintoistické svatyně Jasukuni v Japonsku. Vstup do památky připomínající japonské oběti válečných konfliktů zahýbal žlučí Čínské asociaci múzických umění, a rozvířil tak veřejný bojkot herce i jeho děl. Řada významných značek, včetně Coca-Coly, Maybelline a Clinique, s ním následně přerušila styky.

Reklama

Související témata:

Doporučované