Hlavní obsah

Čínské aerolinky se dožadují kompenzace za problémy s boeingy

Další aerolinky se dožadují po Boeingu kompenzace, přidává se Čína. (Video: Daniela Kučerová, Reuters)

Po dvou tragických nehodách letounů Boeing 737 Max vyžadují aerolinky od americké strojírenské firmy kompenzace za ztráty, které jim přineslo zastavení provozu a dodávek letounů. Po leteckých společnostech z Evropy a Středního východu se k žadatelům o odškodnění přidaly i tři největší čínské aerolinky. Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na čínskou státní televizi.

Článek

Odškodnění požadují aerolinky Air China, China Southern Airlines a China Eastern Airlines. „Čína zastavila provoz 96 strojů, což odpovídá zhruba čtyřem procentům celkového počtu jejích letadel. Toto přerušení provozu přináší čínským aerolinkám obrovské ztráty,“ řekl agentuře Reuters expert na leteckou dopravu Li Siao-ťin. Odhadl, že ztráta bude u každého odstaveného letadla činit v přepočtu nejméně 334 000 Kč denně. Mluvčí společností pro server CNN uvedli, že aerolinky China Southern mají letounů 737 Max 24, Air China jich má ve své flotile 15. Podle čínského státního tisku má China Eastern těchto typů letadel 14.

Čína byla první zemí, která po nehodě Ethiopian Airlines, při které zahynulo všech 157 pasažérů, stáhla Boeingy 737 Max 8 z provozu. Neštěstí etiopských aerolinek předcházel v říjnu loňského roku pád letadla nízkonákladové společnosti Lion Air, při kterém zemřelo 189 pasažérů. Problémy s přerušením provozu 737 Max 8 hlásí i American Airlines, Southwest Airlines či Norwegian Air, které rušení rostoucího počtu letů vyjde dohromady bezmála na 600 milionů dolarů, píše CNN. Odškodné již po Boeingu požadují i aerolinky z jiných zemí, například turecká společnost Turkish Airlines, americká firma United Airlines, irský Ryanair či Flydubai ze Spojených arabských emirátů.

Začátkem dubna Boeing oznámil, že se rozhodl dočasně snížit tempo výroby téměř o pětinu na 42 strojů měsíčně. Pokračující krize tak zapříčinila Boeingu i klesající zisky. V dubnu firma ohlásila pokles o 21 %. Světové aerolinky po incidentech přestaly objednávat letouny Boeingu, podle údajů společnosti během března neevidovaly žádnou objednávku. Za poslední čtvrtletí Boeing zaznamenal prodej pouze deseti strojů, o 102 kusů méně, než bylo loni ve stejném období.

Doporučujeme