Hlavní obsah

Čínský disident přivezl do Veletržního paláce obří člun s 258 uprchlíky

Aj Wej-wej osobně dohlížel na instalaci svého největšího díla.

 

Reklama

Čínský umělec, architekt a disident Aj Wej-wej vytvořil pro Národní galerii zcela nové dílo Zákon cesty. Věnoval ho svému stěžejnímu tématu: osudu běženců.

Článek

Jde o obří nafukovací člun s 258 uprchlíky v nadživotní velikosti. Sedmdesátimetrový gumový exponát zabírá celý prostor velké dvorany a instalace téměř pětitunového objektu zabrala dva týdny.

Dílo čerpá z autorových zážitků na řeckém ostrově Lesbos, kam připlouvali afričtí a asijští uprchlíci z Turecka. „Když jsem poprvé přijel na Lesbos, našli jsme tam z poloviny potopený člun. Požádal jsem, aby mě k němu dovezli. Chtěl jsem si to vyzkoušet. Teprve tak jsem pocítil, jaké to je být na chabě vybaveném člunu, sám, jak hmyz na lístečku uprostřed jezera," uvedl Aj Wej-wej.

Objekt gumového člunu navazuje na předchozí práce čínského umělce, které se rovněž týkají migrační krize. Hned u vstupu do Veletržního paláce stojí křišťálový svícen zvaný Cestující světlo. Pod stropem vstupní haly visí Had složený z pěti tisíc batohů. Symbolizuje dětské oběti čínského zemětřesení z roku 2008.

Aj Wej-wej je známým kritikem porušování lidských práv v Číně. Úřady mu v roce 2011 zabavily pas, který mu vrátily až po čtyřech letech. I v době, kdy byl v domácím vězení, se jeho díla objevovala ve světových galeriích.

Reklama

Doporučované