Hlavní obsah

Další bitva o pražské miliardy. Za reklamu v ulicích a hromadné dopravě

Večerní zprávy 25. 4. 2017

 

Reklama

Vedení Prahy mění svůj byznys. Zaměřilo se na „nekonečné“ smlouvy nebo lukrativní reklamu v ulicích města.

Článek

Příští rok si Praha bude vybírat své nové vedení. Hlavní město se proto snaží na poslední chvíli změnit některé staré smlouvy. Redakce Seznam Zprávy je podrobně mapuje.

Už několik měsíců běží bitva o lukrativní reklamní plochy jak v ulicích města, tak i v hromadné dopravě. Venkovní městský mobiliář má ve správě francouzský koncern JCDecaux až do roku 2021 a už nyní běží přípravy na to, jak jej vystřídat. V tramvajích, metru či autobusech Dopravního podniku hlavního města Prahy zase „úřaduje“ společnost Rencar, již většinově ovládá opět JCDecaux.

Souboj o stamiliony ročně, které by měl mít Rencar pod palcem až do roku 2031, se vede už na půdě soudů.

„Aktuálně vedeme pět soudních pří,“ uvedla mluvčí DPP Aneta Řehková.

Nebojuje se jen o reklamu. Zacíleno je i na nemovitosti.

Naposledy soudy zrušily předběžné opatření, které zakázalo dopravnímu podniku uzavřít novou smlouvu na reklamu na autobusech. Dopravní podnik to vidí jako vítězství.

„S jistou mírou zjednodušení lze říct, že zatímco ve výběrovém řízení jsme dosáhli nabídkové ceny nájmu 1 750 korun za pronájem jednoho reklamního nosiče na půl roku, podle dvacet let staré a navíc podle našeho názoru neplatné smlouvy nám Rencar platí zhruba 385 korun za jeden reklamní nosič ročně,“ říká Josef Voltr, vedoucí odboru marketingu a komunikace DPP.

Rencar to ale vidí jinak. „Soud zrušil předběžné opatření jen proto, že se zatím žádná škoda naší společnosti podle platné smlouvy nestala. Pokud se dopravní podnik pokusí smlouvu na autobusy uzavřít, budeme znovu žádat o předběžné opatření, protože by šlo o porušení našich smluvních podmínek,“ kontruje šéf Rencaru Pavel Slabý.

Násobně vyšší cenu nabídla společnost BigBoard, která by ráda převzala i mnohem lukrativnější reklamní plochy v metru či tramvajích.

Kdyby se cena měla odvíjet od „autobusového vzorku“, musel by dopravní podnik inkasovat zhruba půl miliardy ročně. To je ovšem zřejmě nereálné. Rencar aktuálně DPP, který jej částečně i vlastní, posílá zhruba sto milionů ročně. A i konkurenční BigBoard mluvil o nabídce okolo 150 milionů.

Pražský byznys, v němž se točí miliardy korun, zajímá i policii. Konkrétně řeší další případ zakázek, a to kauzu Technické správy komunikací (TSK). Právě tou se dnes měla zabývat koaliční rada hnutí ANO, sociálních demokratů a zelených. Minulý měsíc totiž policie udělala razii v centrále a rozdala i tři obvinění, mimo jiné bývalému řediteli. Mělo jít o pokus přihrát telematickou agendu - tedy navigační systémy a systémy řízení dopravy - soukromé firmě.

TSK, která je příspěvkovou organizací spravující majetek za 70 miliard korun, se už přes dva roky mění na akciovou společnost.

Koaliční partneři se nakonec k podrobnému jednání o případu nedostali. Strana zelených jen vznesla požadavek, aby byl ve firmě s ročním rozpočtem přesahujícím 4,5 miliardy korun proveden důkladný forenzní audit. K TSK se politici vrátí příští měsíc.

Největším byznysovým projektem Prahy je pak aktuálně vytvoření takzvaného superholdingu, do nějž se schovají všechny městské firmy.

Reklama

Doporučované