Hlavní obsah

Děti už klasické hračky moc nechtějí. Jedna stálice ale pořád táhne, uhádnete která?

Tržby Lega za leden až červen stouply o čtyři procenta na 14,8 miliardy dánských korun. (Video: Karolína Štuková, Youtube.com)

Výrobce hraček Lego může zase jásat. Jeho tržby raketově rostly. Hlavně díky superhrdinům a padouchům z marvelovské filmové série Avengers.

Článek

Svět je pořád alespoň trochu v pořádku. Děti stále touží po hračkách, které můžou držet v ruce a opravdu si s nimi hrát. Musí být ale čím dál víc interaktivní a musí jich být dost.

Prodeje hraček vytrvale už několik let rostou. Podle americké Hračkářské asociace se loni po celém světě prodalo zboží za 90 miliard dolarů (2,12 bilionu korun). V roce 2013 to bylo jen 77 miliard – o 17 procent méně.

Průměrná cena jedné hračky je kolem 250 korun.

Jednou z věcí, na které současný hračkářský svět staví, je překvapení. Nic nového. Děti se na hračky těší a už jen proces rozbalování a postupného prokousávání k hračce, je pro ně důležitý. Často možná i důležitější, než hračka sama.

Jde hlavně o to, vyvolat emoci podobnou překvapení na konci.

Digitál vs. retro

Svět hraček samozřejmě mění taky chytré telefony, tablety i další podobná zařízení: robot se musí umět připojit k aplikaci v telefonu, aby šel programovat, skládačka má místo papírového návodu aplikaci pro telefony a teprve po naskenování QR kódu se dítěti ukáže návod na složení.

Ale technologie pozornost dětí od hraček obecně odvádí celkově. Chytrý telefon většinu potřeb bez problémů obslouží.

Neinteraktivní hračky, které nemají žádnou digitální, nebo jinak překvapivou hodnotu, jsou tak na ústupu. Až na pár výjimek – retro kousků, se kterými si hrají děti už dlouhé generace.

Například firma Matel letos hlásí za první pololetí ztrátu už víc než 180 milionů dolarů. Od horšího výsledku ji ale drží silné prodeje jejích tradičních hraček – panenky Barbie i slavných autíček Hot Wheels.

Lego jim všem vládne

Letošním vítězem je ale dánská společnost Lego.

Tržby za leden až červen stouply o čtyři procenta na 14,8 miliardy dánských korun. A navíc firma plánuje do konce letošního roku otevřít kolem 160 obchodů po celém světě.

K nejprodávanějším letos patřily postavy z marvelovské série Avengers, jako jsou Captain America, Iron Man a Thanos. K růstu přispěly také produkty na téma Hvězdných válek a starší stavebnice firmy, jako Technic a City.

Lego se zároveň vehementně pouští na internet a nové obchody mají být, právě v duchu digitální změny, pro děti hlavně interaktivním zážitkem.

„Nemůžete říci, že fyzická zkušenost není potřeba jen proto, že se více nakupuje po internetu,“ řekl generální ředitel Niels Christiansen. Zdůraznil, že pro děti je důležité zkusit si nové produkty v obchodech, zvlášť v zemích jako je Čína, napsala agentura Reuters.

Firma Lego je známá hlavně svými barevnými plastovými stavebnicemi. Společnost založil v roce 1932 Ole Kirk Christiansen. Firmu pojmenoval podle dánských slov „leg godt“, což znamená „hezky si hrajte“. Christiansenové jsou nyní nejbohatší dánskou rodinou a společnost Lego patří mezi největší výrobce hraček na světě.

Jeden z výrobních závodů společnosti Lego je v Kladně, provoz zahájil v roce 2000. V kladenském závodě se stavebnice dekorují, kompletují se menší díly a balí. Další výrobní závody má firma v Dánsku, Maďarsku, Mexiku a Číně.

Doporučujeme

Další zprávy