Hlavní obsah

Detroitský autosalon se letos naposledy koná v lednu. Proč a jaké automobilové novinky představí?

14. 1. 2019

Detroitský autosalon zahajuje další ročník, naposledy v lednu. Představí třicet zbrusu nových aut. (Video: Jan Marek, Reuters)

Detroitský autosalon zahájil v pondělí s prvním novinářským dnem svůj další ročník. Novinky zde představí automobilky jako Toyota, Ford, Volkswagen, Kia nebo Cadillac. Další jako Audi, BMW či Mercedes však budou na autosalonu úplně chybět. Událost se letos naposledy koná koncem ledna, od příštího roku ho automobiloví fanoušci mohou vyhlížet až v červnu.

Článek

Mezinárodní autosalon v severoamerickém Detroitu letos představí nejnovější model úspěšného sportovního vozu Toyota Supra nebo novou verzi Fordu Mustang Shelby GT500 a návštěvníci budou moci obdivovat i řadu technologických novinek. Premiér se ale chystá méně než v předchozích letech a někteří významní producenti jako německé Audi, BMW a Mercedes budou v detroitském Cobo Center chybět úplně.

Autosalon se otevřel v pondělí, zatím ale pouze pro novináře. Návštěvníky z řad veřejnosti přivítá od 19. do 27. ledna. Letos se Severoamerická mezinárodní autoshow (NAIAS), jak zní oficiální název akce, koná v lednu naposledy. Od příštího roku přesunuli pořadatelé její termín na červen.

Nový Passat bude více sportovní

Návštěvníkům by se podle odhadů mělo představit 30 zbrusu nových vozů, z evropských značek se čeká na upravenou verzi Volkswagenu Passat. Podle webu autorevue.cz jej americký Volkswagen pojme více sportovně a auto také ve srovnání s předchozími generacemi kvůli americkým bezpečnostním předpisům zmohutní.

Jihokorejská automobilka Kia Motors pravděpodobně představí nové velké SUV Telluride, se speciální verzí limuzíny Continental by pak měla přijít americká značka Lincoln a od Cadillacu se čeká model XT6.

Zájem klesá. Pomoct má nový termín

Detroitský autosalon se poprvé konal už přes 120 lety v roce 1899. Mezinárodní přesah ale získal až v posledních třiceti letech. V současnosti zájem o něj nicméně klesá. Automobilky už mají více možností vlastní sebeprezentace. Právě nový červnový termín je má nalákat zpět na možnost venkovní výstavy.

Jak ale připomněl list The Guardian, nově se budou muset najít i samotné automobilky. V samotných Spojených státech se sice prodej nových automobilů v loňském roce zvýšil o 0,3 procenta na 17,27 milionu vozů, ale jen málo pozorovatelů očekává, že trend bude v letech 2019 a 2020 pokračovat. Na vině je růst úroků, ale také obchodní válka, kterou americký prezident Donald Trump rozpoutal s Čínou a která ochladila čínský největší automobilový trh na světě.

Rozhovor o autosalonu v Detroitu s moderátorem pořadu Garáž Jakubem Rejlkem (Video: Silvie Friedmannová, Seznam.cz)

Doporučujeme