Hlavní obsah

Devět slov a jste americkým prezidentem. V Česku to bude podobné a vyhraje Zeman, říká expertka

Reklama

12. 2. 2017 6:00

Rozhovor s Alžbětou Královou, editorkou knihy Americké volby, nejdražší show světa.

Článek

Alžběta Králová je editorkou knihy Americké volby, nejdražší show světa, ale také zakladatelkou Institutu politického marketingu. V rozhovoru pro Seznam Zprávy srovnává americké prezidentské volby s českými a říká, že současný prezident Miloš Zeman bude v této roli pokračovat i po lednu 2018.

Když srovnáte americké volby - zvolení Donalda Trumpa - a české volby, vidíte nějaké podobnosti? 

Vidíme tam vliv osobností, že čím dál více je to o nich, ne až tak o politickém programu. Mnohem větší váhu mají politické debaty mezi kandidáty.

Jak si vysvětlujete to, že například ve Spojených státech jeden čas všichni byli proti Trumpovi a u nás to bylo totéž? Média byla významně nakloněna Karlu Schwarzenbergovi a naopak proti Miloši Zemanovi. Proč vyhrává ten, který stojí proti všem?

Tak je to většinou zase individuální, nedá se to až tak srovnat. Ale vlastně Donald Trump měl takový efekt, co se týče mediálního prostoru, sněhové koule. Protože on byl vlastně velice známá osobnost, byl taková hvězda, média o něm hodně psala a pak najednou přišel moment, jako kdyby se zděsila - a všichni začali psát proti němu. Viděli skandály, viděli kontroverzní výroky...

Pusťte si rozhovor s Alžbětou Královou o prezidentských volbách:

S politoložkou Alžbětou Královou o vzpouře proti establishmentu, amerických a českých volbách.

A volič šel opačným směrem...

A volič šel opačným směrem. Průzkumy se pletly.

Je to vlastně vzpoura toho západního světa, západní civilizace. Táhne se to euroatlantickým prostorem, kdy vlastně klasický politik ztrácí váhu. Zpochybňuje se celý proces, který tady doteď byl. Kdo přijde zvenčí, tak poukazuje na korupci, na skandály a říká: Já už peníze nepotřebuji a chci dělat dobrou politiku. V podstatě Donald Trump se trefil do poptávky. Vlastně zacílil tak na to, co ti voliči vlastně chtěli, a vyhrál.

U nás zacílil nejenom Miloš Zeman, ale také Andrej Babiš. Zkuste mi říct, typově, jak by měl vypadat kandidát, který porazí Miloše Zemana? Jestliže ta vzpoura trvá...

Vzpoura podle mě trvá, uvidíme, viděli jsme to s brexitem, vidíme to s Orbánem, uvidíme, co se stane ve Francii při prezidentských volbách, ale co se týče českého prezidenta, tak tam jsme měli zatím jen jednu přímou volbu, takže uvidíme. Kdo bude chtít porazit Miloše Zemana, tak by vlastně musel vzít i část jeho voličů. Takže v podstatě spojit národ, nějakým způsobem vzít jak voliče Miloše Zemana, tak i další skupiny. Michal Horáček se už svým známým vystoupením na Staroměstském náměstí, které moderoval, v podstatě postavil do role antizemana, aniž by si to možná uvědomil. Odřízl si větev od voličů, které mohl sebrat Miloši Zemanovi.

Takže v podstatě proti Zemanovi může uspět nějaký, dejme tomu, alfasamec, který mluví jednoduše?

Volič slyší na jednoduchost, protože když se podíváte třeba na webové stránky různých politických stran a přečtete si jejich programové body, tak si vlastně z toho nic nezapamatujete.

Když si zpětně chcete vybavit, co kandidát říká, tak si většinou zapamatujete možná jednu, dvě věci. Strany s jednoduchostí neumí pracovat tak, jako to umí politické hnutí ANO, neumí pracovat, jak dokonale pracoval Donald Trump. On svá sdělení voličům minimalizoval na devět slov. Třikrát tři slova. Jedno bylo - Build the wall - postavme zeď, tím se vymezil úplně jasně - jednoduše, populisticky. Druhé bylo - drain the swamp - vypusťte bažinu, poukazoval na korupci, na Washington. A třetí bylo lock her up - zavřete ji - tím poukazoval na skandály Hillary Clintonové s uniklými e-maily. Dokonale pracoval s prostředkem politického marketingu: Hesla zjednodušit natolik, aby je lidé na mítincích sami skandovali. Prosté.

Takže to je ten základní recept pro dnešek? Nezatěžovat příliš voliče?

Neříkám, že je to základní recept. Politická kultura v USA je trošku jiná než naše. Velice jiná.

V čem se liší? 

Američané jsou mnohem větší patrioti, je tam étos svobody, jsou více iracionální, fungují hodně na emocích. Tady v ČR? Jen si vezměte třeba délku kampaně. Při první prezidentské volbě trvala v podstatě několik dní. Kdežto ve Spojených státech kampaň trvala rok a půl. Rok a půl na vás tlačí televizní reklamy, kde kandidáti investovali obrovské části svých rozpočtů, takže televizní reklamy, mítinky, ten kandidát je vidět neustále v médiích, je to taková nekončící reality show, která trvá opravdu rok a půl.

Dá se říci, že americký volič se neunaví tak rychle jako český volič?

Je to možné, že se tak neunaví, a hlavně ta kampaň na něj tlačí opravdu ze všech stran.

Vy ve své knize píšete, že čím dál více bude způsob americké kampaně zasahovat i do způsobu českých prezidentských voleb. V čem konkrétně podle vás, ve vlivu sociálních médií?

Určitě ve vlivu sociálních médií. Jedna z těch věcí bude určitě větší cílení na Facebook, na sociální média...

Nicméně budou více cílit kandidáti na konkrétní voličské skupiny?

Budou, bude více převážet tzv. lokální geotargeting. My už v tuto chvíli jsme schopni lokalizovat i z dat, která máme, například úroveň jednotlivých ulic. Kandidáti budou tlačit na budování struktur, dobrovolníků, protože kontaktní kampaň je vždycky jedna z nejdůležitějších. I Miloš Zeman to tak dělal, že vlastně jezdil, v podstatě celá jeho prezidentská funkce, i teď, je o tom, že jezdí po obcích, po různých městech.

Má svoje výjezdy do krajů.

Přesně tak, má svoje výjezdy - a to je taková road show. To mají i v Americe a je to tam v podstatě takový jeden velký cirkus na kolečkách, kdy je to obrovský enormní kolos a uprostřed je ten kandidát, kolem něho jsou stovky profesionálů, tisíce dobrovolníků...

Očekáváte cirkus na kolečkách i u nás?

Očekávám malý cirkus na kolečkách. Český prezident nemá tak velké pravomoce, tak to bude trošku taková prázdná reality show, nebude tak obrovská, jak když máte kandidáta, který vlastní jaderný kufřík.

A ačkoliv jste absolutně apolitický člověk, napadá vás jméno člověka, kterého si umíte představit, že by se Miloši Zemanovi postavil? A teď myslím skutečně kohokoliv, nemusel ten člověk oznámit, že chce kandidovat, nemusí mít žádné politické ambice.

My jsme o tom přemýšleli, ale zatím v tuto chvíli nevidíme člověka, který by se mohl postavit Miloši Zemanovi a vzít jeho voliče.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované