Hlavní obsah

Hamáček prohrál. Žalobu na Seznam Zprávy kvůli cestě do Moskvy soud zamítl

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Bývalý ministr vnitra Jan Hamáček.

Reklama

31. 5. 13:57
aktualizováno • 31. 5. 16:01

Bývalý ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) neuspěl se žalobou na majitele webu Seznam.cz a reportéry Jana Kroupu a Kristinu Cirokovou.

Článek

Hamáček podával žalobu kvůli článkům Seznam Zpráv, že loni v dubnu, v době, kdy jako vicepremiér disponoval tajnými informace o zapojení ruských agentů do výbuchu muničních skladů ve Vrběticích v roce 2014, plánoval cestu do Moskvy. Na ní chtěl s využitím těchto tajných informací dojednat nákup vakcín Sputnik V a zorganizování summitu ruského a amerického prezidenta Putina a Bidena v Praze.

Hamáček to označil za lež a okamžitě hrozil soudy a žádal desetimilionové odškodnění. Soud dnes, poté, co se seznámil s důkazy, Hamáčkovu žalobu zamítl. Podle soudkyně Evy Harmachové totiž nebylo zasaženo do osobnostních práv exministra.

„Seznam Zprávy unesly důkazní břemeno,“ řekl po jednání právník Martin Řanda, který u soudu zastupoval Seznam.cz.

Soudkyně rovněž zamítla žalobu vůči Kroupovi a Cirokové, protože reportéři Seznam Zpráv nejsou v dané věci jako zaměstnanci serveru takzvaně pasivně legitimováni, což znamená, že nejsou nositelem hmotně-právní povinnosti, o kterou v řízení jde.

Hamáčkova advokátka Adéla Francúzová nechtěla komentovat, zda podá odvolání. Záležitost musí konzultovat se svým klientem.

Ciroková s Kroupou rozsudek uvítali. „Pravda je jenom jedna, my jsme do článků napsali jenom pravdu a soud nám dal za pravdu,“ řekla.

„Tvrdili jsme, že naše články jsou pravdivé a že k nim máme důkazy. My jsme soudu ty důkazy označili, soud si je provedl a došel k závěru, že jsme pravdu měli,“ dodal Kroupa. Jednání nechtěl kvůli utajenému řízení blíže komentovat. Poznamenal pouze, že „obsahem tajného dokazování a tajných dokumentů není nic, co říká pan Hamáček“.

Reportéři vyjádřili lítost, že Hamáček k soudu nepřišel, i když svou účast slíbil.

Nebylo zasaženo do osobnostních práv

Zpravodajský server loni v květnu uvedl, že Hamáček na interní schůzce hovořil o úmyslu „vyměnit mezinárodní skandál“ kolem explozí ve Vrběticích na Zlínsku za dodávky ruské vakcíny proti covidu-19 Sputnik V.

Soudkyně Harmachová po vynesení rozsudku řekla, že kvůli utajovaným informacím není zdůvodnění rozsudku veřejné.

Soudní jednání mělo začít už v únoru. Soudkyně ale žalobu projednávat nezačala, protože si vyžádala dokumenty související s trestním oznámením Jana Hamáčka, které kvůli článku podal na autory textů a které policie po několikaměsíčním prověřování už loni na podzim odložila.

Cesta do Moskvy

Vrbětice zasáhly v roce 2014 dvě exploze. Při výbuchu prvního z muničních skladů v říjnu 2014 zemřeli dva lidé, druhý sklad explodoval v prosinci téhož roku.

Loni 17. dubna tehdejší premiér Andrej Babiš (ANO) s Hamáčkem oznámili, že české orgány činné v trestním řízení podezírají pracovníky ruské vojenské zpravodajské služby, že v muničních skladech umístili nástražné zařízení, které způsobilo výbuch. Rusko účast svých agentů na explozích popírá. Kauza vedla k vážné diplomatické roztržce mezi Českem a Ruskem a ke vzájemnému vypovídání diplomatů.

Server Seznam Zprávy následně počátkem května s odkazem na své zdroje zveřejnil, že Hamáček chtěl v dubnu odcestovat do Moskvy s plánem „vyměnit mezinárodní skandál“ za dodávky Sputniku V a možnost, že by se v Praze uskutečnil summit amerického a ruského prezidenta.

Hamáček informace v minulosti popřel, zpráva serveru Seznam Zprávy je podle něj plná lží a spekulací. Uvedl, že v žádném okamžiku se neplánoval „jakýkoliv výměnný obchod s Ruskem“. Šéfredaktor webu Jiří Kubík už dříve prohlásil, že Seznam Zprávy jsou připraveny pravdivost svých zjištění u soudu prokázat.

Co uvedla soudkyně

Přinášíme doslovný přepis části z vyhlašování rozsudku, ve které soudkyně Obvodního soudu pro Prahu 5 Eva Harmachová zamítla v několika bodech žalobu exministra vnitra Jana Hamáčka. Přepsané pasáže se týkají zamítnutí žaloby, kterou se bývalý předseda ČSSD domáhal po Seznamu omluvy a zaplacení částky 10 milionů korun.

„Žaloba, kterou se žalobce (Jan Hamáček) domáhal po žalované (Seznam.cz) ve lhůtě osmi dnů ode dne nabytí právní moci tohoto rozsudku zaslat žalobci omluvu formou doporučeného dopisu následujícího znění: ‚Společnost Seznam.cz a.s. se omlouvá Janu Hamáčkovi za šíření sdělení o tom, že chtěl do Moskvy odjet vyměnit mezinárodní skandál souvisejícím s útokem ve Vrběticích za dodávky vakcíny Sputnik V a za možnost, že by se v Praze uskutečnil vrcholný summit Joe Bidena a Vladimira Putina. Informace o tom, že měl Jan Hamáček v úmyslu Rusku nabídnout, že v Česku bude kauza Vrbětic potichu odložena, Rusové výměnou za to dodají milion dávek Sputniku V a ruský prezident Vladimir Putin se v Praze sejde s americký protějškem Joem Bidenem, jsou nepravdivé; Jan Hamáček neměl nikdy v úmyslu výbuch ve Vrběticích jakkoliv vyměnit za dodávky vakcíny proti covid-19 Sputnik V nebo za možnost uskutečnit v Praze setkání amerického a ruského prezidenta‘, se zamítá.

Žaloba, kterou se žalobce (Jan Hamáček) domáhal po žalované (Seznam.cz) zaplacení částky 10 milionů korun, a to na účet Nadace policistů a hasičů, se zamítá.“

Při odůvodnění rozsudku zůstala soudkyně Eva Harmachová s ohledem na citlivost projednávaných informací bez přítomnosti veřejnosti stručná. Ve svém vysvětlení před veřejností uvedla následující: „Co se týká odůvodnění, veřejnost má v tomto bohužel smůlu, protože projednávány byly utajované informace. Tudíž jen velice stručně uvedu, že napadenými články nebylo zasaženo do osobnostních práv žalobce (Jan Hamáček) a proto byla žaloba vůči žalované (Seznam.cz) zamítnuta.“

Aktualizace: do boxu jsme doplnili vyjádření soudkyně

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované