Hlavní obsah

Další Češi prohráli spor s Volkswagenem. Navíc mu zaplatí 1,6 milionu

Tisíce Čechů se soudily s koncernem Volkswagen skoro o dvě miliardy – a prohrály.

Reklama

Další rozsudek kolem Dieselgate znamená konec šancí, že by Češi mohli vysoudit z emisní aféry odškodnění.

Článek

V Česku nevyšel druhý – a zároveň zřejmě poslední – pokus řidičů dosáhnout na stamilionová odškodnění v celosvětové emisní aféře Dieselgate.

Podle zjištění Seznam Zpráv soud koncem února pravomocně zamítl žalobu, v níž chtělo 2500 řidičů dohromady téměř půl miliardy za to, že jim Volkswagen a Škoda Auto prodaly vozy s nelegálním softwarem snižujícím laboratorní výsledky emisí.

Spor navíc skončil pro vlastníky aut debaklem: prohráli „kontumačně“, aniž se soud zabýval jejich argumenty. A ještě musí Volkswagenu a Škodě Auto zaplatit na nákladech soudního řízení 1,6 milionu.

„Ještě je možnost, že nám dá za pravdu Ústavní soud. Ale jestli ne, tak je to konec,“ reagoval advokát žalobců David Kuboň.

Hlavní problém: smlouva s řidiči

V tomto případě byla žalobcem firma Dieselgate s.r.o., která žalobu jednotlivých řidičů zastřešila pod svou hlavičkou. Pokud by zvítězila, z celkového odškodnění by si vzala 20 procent jako provizi. Za tímhle byznysovo-spotřebitelským projektem stáli od roku 2017 především advokát Kuboň a investor Martin Kodýdek.

V Česku neplatí zákon o hromadných žalobách, kdy se mohou tisíce lidí sdružit a vyvolat jeden velký spor. V rozsáhlých spotřebitelských kauzách tak musí každý podat vlastní žalobu – sepsat ji a uhradit soudní poplatky, což je administrativně náročné. Proto se takové případy ani v Česku neodehrávají.

Aby tuhle mezeru obešla, sepsala firma Dieselgate s jednotlivými lidmi smlouvu o tom, že má pověření za ně jednat. A pod svým jménem, ovšem v jejich prospěch, automobilky zažalovala.

Jenže soudy začaly postupně tento princip žalob zpochybňovat jako nezákonný. Když se spor loni dostal ke Krajskému soudu v Praze, firma už ani nezaplatila celý čtyřmilionový soudní poplatek (počítá se z celkové výše nároku na odškodnění), protože tušila, že neuspěje.

„Další náklady neměly smysl,“ potvrdil advokát Kuboň.

Kvůli neuhrazení poplatků tak nejprve krajský soud žalobu zamítl. Vůbec neotevřel otázku, zda Volkswagen a Škoda Auto vlastníky aut poškodily. A Vrchní soud v Praze 27. února celý spor ukončil zamítnutím žaloby.

„Rozhodnutí soudu prvního stupně, který řízení v celém rozsahu zastavil pro nezaplacení doplatku soudního poplatku, je podle odvolacího soudu správné,“ napsal předseda odvolacího senátu Vrchního soudu v Praze Jiří Čurda do rozsudku, který Seznam Zprávy prostudovaly.

Automobilky: škoda nevznikla

Celosvětově se Volkswagen k falšování laboratorních emisních testů v roce 2015 přiznal, dohromady se software objevil v 11 milionech aut. V některých zemích se rozjelo i policejní vyšetřování.

Advokáti českých řidičů však před soudem upozorňovali, jak rozdílně se Volkswagen po propuknutí aféry v roce 2015 k majitelům aut zachoval. Ve Spojených státech dal vlastníkům jednorázově 5100 až 10 000 dolarů, bolestné v řádech tisíců eur si vymohli také lidé v Německu, Francii, Španělsku nebo ve Velké Británii.

Zatímco Češi zůstali podle advokátů zákazníky podřadné kategorie.

Už dříve před soudy ve stejné věci neobstála jiná firma, která v žalobě sdružovala dokonce 7500 řidičů, kteří požadovali 1,5 miliardy.

Šlo o firmu Safe Diesel, o jejímž případu Seznam Zprávy v únoru napsaly, že jí Okresní soud v Mladé Boleslavi žalobu zamítl – právě se zdůvodněním, že takzvané nepřímé zastoupení (tedy že žalobu podává někdo jiný, než komu měla vzniknout škoda) není podle zákonů přípustné.

A před několika dny to při projednání jiné žaloby firmy Safe Diesel potvrdil i Nejvyšší soud, jehož názory se řídí ostatní, nižší soudy. „Jeho závěr, že nepřímé zastoupení v řízení u soudu je obecně zákonem zakázáno, nejenže nemá oporu v zákoně, ale je zjevně protiústavní,“ reagoval František Honsa, partner advokátní kanceláře BBH, která klienty firmy Safe Diesel zastupuje.

I firma Safe Diesel se proto obrátí na Ústavní soud.

Volkswagen i Škoda Auto nadto před soudy oponovaly, že řidičům fakticky aféra Dieselgate nijak neuškodila. Tajný emisní software totiž podle nich nezpůsobil, že by auto špatně jezdilo nebo mělo vyšší spotřebu nafty po odstranění programu.

„Software nemohl klamat vlastníka vozidel. Neměl totiž vlastnosti, které by ovlivňovaly charakter vozidla,“ prohlásil Robert Němec, advokát zastupující Volkswagen.

Reklama

Související témata:
Safe Diesel
David Kuboň

Doporučované