Hlavní obsah

Přišli a dvakrát vybrali účet. Banka mění pravidla, začne klienty varovat

Foto: Profimedia.cz

Kauza s rysy promyšleného podvodu, při níž z konta zmizelo 2,5 milionu korun, se odehrála v České spořitelně. Snímek je ilustrační.

Česká spořitelna začne klientům posílat SMS a notifikaci v mobilním bankovnictví, kdykoliv se někdo bude prokazovat jimi vystavenou plnou mocí. Reaguje tak na případ, který popsaly Seznam Zprávy.

Článek

Případ padělaných plných mocí, s nimiž pachatelé dvakrát během jediného měsíce vysáli konto pražské firmy Capable vedené u České spořitelny, nemá jen trestněprávní dohru.

Po kauze, kterou v minulých dnech popsaly Seznam Zprávy, banka zavádí jako první v Česku nové pravidlo, že majitelé účtů budou od teď dostávat echo pokaždé, když se někdo na přepážce bude prokazovat jimi vystavenou plnou mocí a domáhat se dispozičních práv.

„Ačkoli český právní řád neukládá bankám povinnost informovat klienta, který udělil třetí osobě plnou moc, o jejím využití, rozhodli jsme se tuto preventivní praxi zavést,“ uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.

V popsaném případu, kdy pachatelé právě s falešnými plnými mocemi získali dispoziční právo, zmizelo z konta poškozeného klienta dohromady téměř 2,5 milionu korun.

Podle mluvčího Hrubého začne Česká spořitelna, co do počtu klientů největší peněžní ústav v Česku, nově posílat SMS a notifikace v mobilním bankovnictví George, když zmocněnec jejich plnou moc - například při nakládání s účtem - uplatní.

Může jít o širší problém

Podle České bankovní asociace by mohl případ z České spořitelny popsaný Seznam Zprávami ukazovat na slabinu celého sektoru.

„V případě situace, kterou popisujete, hledáme řešení a analyzujeme celý proces, abychom mohli být vůči tomuto typu podvodu do budoucna imunní,“ uvedl mluvčí asociace Radek Šalša s tím, že o chystaných opatřeních v České spořitelně jsou už informováni.

Členové asociace si podle něj už dnes v tažení proti podvodníkům předávají informace, které mohou ostatním pomoci.

„Ta koordinace jde ještě nad rámec České bankovní asociace a je do ní na pravidelné bázi začleněna i Policie ČR, se kterou si také předáváme informace a zkušenosti,“ poznamenal Šalša.

Jak ale také dodal, největší množství podvodů stále cílí na klienty bank přímo. Takzvaní e-šmejdi se snaží získat důvěru, nebo v lidech vyvolat strach, aby byli lépe manipulovatelní. Cílem je vždy získat přístup k účtu, ke kartě, popřípadě se snaží přinutit klienty, aby dobrovolně posílali peníze na cizí účty s vidinou velkého zhodnocení.

Podnikatel se zlobí

Případ, který popsaly Seznam Zprávy, se odehrál jinak.

Pachatelé vydávající se za Poláky získali dispoziční práva a přístupové údaje ke spořitelnímu kontu firmy Capable poté, co v obou případech uplatnili na pobočce zfalšovanou plnou moc. Její ověřovací doložka se přitom nápadně podobala jednomu loňskému veřejně přístupnému dokumentu s podpisem dosavadního majitele a jednatele firmy podnikající v autodopravě.

Právě majitel firmy Volodymyr Hordynskyy ve věci podal trestní oznámení.

„Nejvíce mě zaráží, že ani v jednom případě mě nikdo z banky nevaroval, že nějaká jiná osoba získala k účtu dispoziční práva. Ačkoliv jsem byl jediným jednatelem firmy, peníze odešly bez toho, že bych odchozí platby potvrdil, nepřišla mi žádná notifikace,“ podivil se klient, který podle svých slov běžně využívá internetové bankovnictví a mobilní aplikaci.

Když se celá věc se zfalšovanou plnou mocí odehrála 22. září poprvé, z účtu firmy Capable zmizelo v součtu 1,5 milionu korun. Z toho půl milionu si pachatel, který se na pražské pobočce prokázal jako Ryszard K. s bydlištěm ve Varšavě, odnesl v hotovosti. Při opakování 22. října z konta odteklo dalších 993 tisíc.

Podnikatel Hordynskyy žádá po České spořitelně kompenzaci, škodu vyčíslil ve výši 2,5 milionu korun. Za poškozenou se prohlašuje i spořitelna. Případ vyšetřují pražští kriminalisté.

Související témata:

Doporučované