Hlavní obsah

Kupka: Vlak bez strojvůdce vykolejil zřejmě kvůli lidské chybě

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Profimedia.cz

Nikým neřízený vlak vykolejil ve čtvrtek 2. května.

Za nehodu vlaku, který se minulý týden samovolně rozjel a před vykolejením ujel pět kilometrů, může zřejmě člověk, řekl ministr dopravy Martin Kupka. Policie se případem zabývá pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.

Článek

Příčinou čtvrtečního vykolejení osobního vlaku bez strojvůdce poblíž Klínce u Prahy byla zřejmě lidská chyba. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) to vyplývá z předběžných závěrů vyšetřovatelů. Kupka to dnes řekl ČTK. Prázdná souprava se rozjela samovolně, po nehodě vagony skončily na boku a na střeše mimo koleje. Událost se obešla bez zranění.

Policie se případem zabývá pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Zjišťuje, zda šlo o technickou závadu, či selhání člověka. Vyšetřování vede i Drážní inspekce. Strojvůdce byl postaven mimo službu.

„Nechci předjímat, jak dopadne samotné vyšetřování. Zatím vše nasvědčuje tomu, že se opravdu jednalo o lidskou chybu, které nikdy nejde dokonale zabránit. Tady v tom případě navíc se ten vlak pohyboval bez zapojených motorů a zapojené elektroniky, takže ovlivnit jeho jízdu pak bylo velmi obtížné,“ uvedl Kupka. Podle něj jde zatím jen o závěr velmi předběžného zjišťování. „Samozřejmě v okamžiku, kdy Drážní inspekce ukončí svoje šetření, dáme k dispozici podrobnosti. Od toho nás ale dělí několik měsíců,“ dodal.

„Co se týče dalších kroků, tak významný průlom přinese evropský zabezpečovač ETCS, který na vybraných koridorových tratích spustíme ve výlučném provozu od 1. ledna příštího roku,“ řekl Kupka. Podle něj půjde o velmi významný krok k tomu, aby na české železnici bylo bezpečněji.

„Bavíme se i s dopravci o možném dalším zabezpečení lokálních a regionálních tratí, kde prvek ETCS je v plánu až ve výhledu let 2031, 2032 a dále. Zvažujeme možnost nasazení třeba méně náročné formy zabezpečení, která by mohla i na nekoridorových tratích bránit možnému střetu vlaků,“ dodal.

Související témata:

Doporučované