Článek
Jedna z hlavních tváří Motoristů v rozhovoru pro Seznam Zprávy kromě svých vládních plánů také popisuje dosavadní vyjednávání o nově vládě. Říká, že nemá obavu z dominantního šéfa ANO Andreje Babiše, jenž by potlačoval menší strany.
Vyjadřuje se také ke kauzám stranického kolegy Filipa Turka. „On před politikou žil jako akutně provokující influencer. Forma i obsah některých jeho digitálních sdělení takovému světu holt odpovídá,“ říká poslanec za Motoristy Boris Šťastný.
Na úvod se raději ujistím, zda tímto povídáním neporušujete koaliční smlouvu, podle níž „veřejná a mediální vystoupení“ v podstatě musejí schvalovat předsedové ANO, SPD a Motoristů, aby nebyla narušena „vzájemná loajalita“ ?
Určitě ne, vždyť my se standardně vyjadřujeme za jednotlivé poslanecké kluby, všechny tři strany. Pokud narážíte na ustanovení koaliční smlouvy, tak ona koordinace komunikace navenek se týká zásadních otázek vládní politiky, významných věcí u těch nejdůležitějších agend. A to je zcela standardní věc, abychom se vzájemně nepřekvapovali.
V každé koaliční vládě bylo vlastně přirozené, že menší strany se časem začnou nějak vymezovat, odlišovat, aby se zkrátka zviditelnily a vystoupily ze stínu dominantní strany. Ptám se, zda jste si nechali od Andreje Babiše hned na začátku dát pomyslný náhubek, abyste lidově řečeno neprudili?
Tak to rozhodně není. Já myslím, že koaliční smlouva vznikla z nějakého vzoru a nijak zásadně se neliší od obvyklých smluv minulých vlád. My jako Motoristé se necítíme být jakkoliv upozaďováni a také se upozaďovat určitě nedáme. Nám se podařilo vyjednat řadu programových priorit, které máme v programu. Samozřejmě není to sto procent. Máme 13 hlasů z 200 v Poslanecké sněmovně.
Dobře, jedna věc je, co je napsáno na papíře, tedy v koaliční smlouvě a v programu vlády. Druhá věc je realita spolupráce s Andrejem Babišem, který chce být prostě dominantní. Jaký z něho máte po několika týdnech vyjednávání vlastně dojem? Věříte, že s vámi takříkajíc „nezamete“?
Moje dojmy jsou velice pozitivní. Ta jednání vždycky byla konstruktivní. A musím říct, že i konkrétní jednání o jednotlivých agendách vždy probíhala v přátelské atmosféře. Možná dvakrát třikrát jsme se zadrhli na nějaké věci, ale to mi přijde zcela přirozené. Takže já z toho mám velmi dobrý pocit a věřím, že to takto zůstane i do budoucna.
Kdo je Boris Šťastný
- narozen 1970, rozvedený, dvě děti
- jeho současnou manželkou je Barbora Šťastná, mluvčí Motoristů
- vystudoval medicínu a práva
- někdejší poradce exprezidenta Václava Klause
- dnes je praktickým lékařem Miloše Zemana
- v letech 2006–2013 poslancem za ODS
- dříve podnikal – nejprve se sportovním zbožím, jako byly lyže a rakety
- později rozjel největší síť Alzheimer center v Česku
- v politice je považovaný za experta na zdravotnictví
- od roku 2024 člen Motoristů, šéf pražské organizace
Čili se nebojíte, že vás šéf ANO Andrej Babiš bude časem nějak válcovat, tak, jako to dělal ve své předchozí vládě sociálním demokratům, svým tehdejším partnerům?
Situace je taková, že tady máme jednu velkou stranu s 80 poslanci. A pak dvě menší, SPD s 15 a Motoristy s 13 poslanci. Přesto koaliční smlouva férově upravuje mechanismus spolupráce, který se v žádném případě nezakládá na dominanci největšího koaličního partnera. Navíc znovu opakuji – z dosavadních jednání jsem skutečně ani jednou neměl pocit, že by menší strany měly slabé slovo a nedokázaly si prosadit své priority. Důležité pro všechny je, aby se nám tuto pozitivní atmosféru podařilo udržet po celou dobu čtyř let.
Naším cílem byl konec kabinetu Petra Fialy
Bývalý prezident Václav Klaus, k němuž se hodně odkazujte, vám doporučoval, abyste se hned netlačili do vlády, kde jako „začátečníci“ budete muset dělat kompromisy. Zvažovali jste ve straně i tuhle variantu?
Ne, protože my jsme jasně už před volbami říkali, že naším cílem je změna vlády, konec kabinetu Petra Fialy, který zemi zadlužil, lidem znehodnotil úspory a zdražil život. To nás hnalo dopředu, tedy nejen naše konzervativní pravicové myšlenky z programu, ale i touha po změně. A právě ta touha po změně vlastně ty tři strany spojuje. Takže rodící se vládní sestava nepřináší jenom programový průsečík, ale představuje i jasnou vůli zastavit to, co tady bylo, a jít novou cestou.

Boris Šťastný stojí mezi Andrejem Babišem a Petrem Macinkou při podpisu koaliční smlouvy.
Možná Klaus naráží na varovné osudy stran, které se hned tlačily do vlády, jakmile se poprvé dostaly do Sněmovny, aby v dalších volbách hned propadly. Kdysi Strana zelených nebo Věci veřejné…
My nejsme stranou na jedno použití. Motoristé se od zmíněných případů odlišují ve dvou věcech. Zaprvé: Máme strašně silný ideový základ, program jsme postavili na jasných pravicově konzervativních myšlenkách. A zadruhé: Nejsme žádní naivní nováčci, kteří se nechají nachytat. Předseda Petr Macinka dlouhá léta působil po boku Václava Klause, já byl poslancem, každý ze zvolených poslanců a poslankyň je osobností ve svém oboru a něco v životě už dokázali. My tady nemáme lidi, kteří teď budou oslněni nebo zaslepeni tím, že byli zvoleni.
Musíme zlepšit výběr daní
Pojďme k programu budoucí vlády. Motoristé do něj sice dostali rozpočtovou odpovědnost a snahu udržovat státní rozpočet „blízko vyrovnané bilance“, tedy s nízkými deficity. Hnutí ANO tam zas dostalo své priority, které znamenají ohromné výdaje navíc. Co z toho bude platit?
Tohle je častá otázka, odpovím jasně. Zaprvé: Řada opatření, která vyžadují nároky na státní rozpočet, nebude zaváděna v prvním roce, ale postupně. Zadruhé: Musíme nastartovat hospodářský růst, k čemuž právě směřují opatření, jako je snížení firemních daní nebo omezení byrokracie. Druhou věcí je, že musíme nastartovat hospodářský růst, nastartovat ekonomiku. Zatřetí: Musíme šetřit, tedy hledat provozní úspory v každém jednotlivém ministerstvu. A začtvrté: Zlepšit výběr daní, což bylo doménou programu hnutí ANO.
Když se všichni tolik spoléháte na hospodářský růst, tak byste skoro měli poděkovat končící vládě, že vám předává zemi v pěkné chvíli, s rozjetou ekonomikou s téměř tříprocentním tempem, ne?
Bohužel nám především předává zadluženou zemi, kde se žije draze. A to ještě máme obavy, kolik nám po sobě nechali v rozpočtu kostlivců. Zjevně hodně. Musím se ptát, proč pak tedy ten hospodářský růst, který se dostavil na závěr jejich vládnutí, vůbec nepromítli do návrhu státního rozpočtu na rok 2026? Proč od nich tedy dostaneme rozpočet skrývající více jak 350miliardový deficit, když za takového růstu by měl být předložen rozpočet s polovičním schodkem, když už ne rovnou vyrovnaný.
Uvidíme, jak se to povede vám. Šetřit na provozu státu je fajn, ale zásadně snížit deficity je možné jen přes dva dominantní výdaje státu - a to jsou penze a zdravotnictví. Začněme důchody. Proč jste jako Motoristé kývli na zrušení důchodové reformy, což je podle mnoha ekonomů zločin?
Jaká reforma? Minulá vláda udělala několik drobných parametrických změn a nazvala to důchodovou reformou. My chceme k tomu státnímu průběžnému důchodovému systému přidat druhý pilíř. A ten by spočíval ve státem garantovaném spoření pro mladou generaci. A to jsme do programového prohlášení skutečně prosadili, konečně obdobný návrh přišel i od ostatních partnerů.
Znovu: Proč jste souhlasili s vrácením penzijního věku na 65 let?
Kvůli jednoduchému faktu. V Česku se ve zdraví dožíváme v průměru 61 let, zatímco třeba v severských zemích, jako je Švédsko, je to 70 let. Až se tohle u nás změní k lepšímu, můžeme klidně diskutovat o zvýšení penzijního věku. Dřív ne.
Zdravotnictví? Strukturální změny a reformní kroky
Teď přemýšlím, jak to chcete zařídit. Ještě řekněte, že to bude váš osobní úkol ve vládě a že kvůli tomu se stanete ministrem pro sport, prevenci a zdraví?
Personální obsazení pozic nebylo vyjednáno, osobní roli proto nemohu jakkoli komentovat. Takže pouze obecně. Ukazuje se jako potřebné vytvořit dosud neexistující komplexní strategii koordinace agend, jež dnes spadají pod školství, zdravotnictví, obranu, sociální věci či zemědělství. Jde o otázky napojení sportu, nejen toho soutěžního, ale i sportu pro nejširší veřejnost na zdravý životní styl a primární prevenci.
To jsou takové hezké řeči…
... opravdu to může mít ohromné výsledky, jak potvrzují zkušenosti ze světa. Když významně snížíme podíl lidí s civilizačními onemocněními, tak ušetříme až desítky miliard korun ročně ze zdravotního a sociálního systému. Samozřejmě se to neprojeví hned, je to běh na dlouhou trať.
A jak to zařídíte? Třeba u dětí dnes vidíme, že většina je přilepena k mobilům a ta menší část, jež sportuje, tak jenom výkonnostně. Skoro nic mezi tím, žádný pohyb pro radost bez oněch branek, bodů a vteřin.
Pro generaci Husákových dětí, když byly malé, byl jeden z nejstrašnějších trestů takzvaný zarach, kdy jsme museli zůstat doma a nemohli jít ven. Dneska už to tak není, nemá cenu vzpomínat, je jiná doba. Bohužel, kondice dětí a mládeže se výrazně zhoršila, přestaly se hýbat. Je to nebezpečný trend, třeba nárůst dětské obezity je alarmující. A zhoršil to ještě covid a všechny ty uzávěry. Musíme se daleko víc soustředit na rozvoj školního sportu, budovat sportovní infrastrukturu pro širokou veřejnost a nesoutěžní sportování. Tedy to, co mnozí obdivujeme ve Skandinávii, kde i v malém zapadlém městečku večer svítí nějaká hala nebo hřiště, kam si místní chodí zasportovat.
Raketově rostou i výdaje na zdravotnictví. Kde tam šetřit? Pochybuji, že se nová vláda pustí do nepopulárního omezení široké sítě, tedy počtu nemocnic a ambulancí.
V programovém prohlášení je řečeno, že chceme moderní, spravedlivý a efektivní systém, který zajistí dostupnou a kvalitní péči pro všechny občany. Skutečně u nás existuje značný nepoměr v dostupnosti péče mezi jednotlivými regiony, například u stomatologů nebo praktiků. Jde nejen o optimalizaci sítě a propojení zdravotních a sociálních služeb do jednotného systému dlouhodobé péče. Především jde o změnu v přístupu k systému zdravotního pojištění.
Filip Turek před politikou žil jako akutně provokující influencer. A forma i obsah některých jeho digitálních sdělení takovému světu holt odpovídá.
Jak si to představujete?
Řešení musí být komplexní, to by bylo na velký samostatný rozhovor. Je třeba zdůraznit, že dnes se už nedá přešlapovat na místě. Příští ministr zdravotnictví bude muset dělat i nějaké strukturální změny a reformní kroky. Programové prohlášení vlády mu vlastně k tomu dává pozitivní rámec.
Na úplný závěr se zeptám na Filipa Turka. Nechci se ptát na jednotlivé kauzy, ale spíš na to, jak to vy Motoristé berete? On je sice vaše tvář, ale zároveň vám přece musí docházet trpělivost, že neřešíte nic jiného než Turkovy problémy, ne?
Už v průběhu kampaně jsme čelili snahám udělat všechno pro to, abychom ve Sněmovně nebyli. Motoristy tady progresivistická většina prostě nechce. A útoky šly hlavně přes Filipa. Zároveň uznávám, že některé příspěvky bych já na sociální sítě jako on nenapsal nebo napsal jinak. Ale on před politikou žil jako akutně provokující influencer. A forma i obsah některých jeho digitálních sdělení takovému světu holt odpovídá.
To ho omlouvá?
Vždyť on se také za to omluvil. Na druhou stranu spousta těch věcí je vymyšlených, zmanipulovaných a zfalšovaných… Filip Turek je esenciální součástí Motoristů. A v tomto ohledu my za ním stojíme tak, jako on stál v minulosti za námi. Věřím, že v budoucnu se prokáže, že toto naše rozhodnutí je správné.















