Článek
Systém emisních povolenek ETS 2, který má v příštích letech dopadnout na budovy a dopravu, míří do další fáze vyjednávání. Jednou z důležitých postav bude Danuše Nerudová, která byla v Evropském parlamentu jmenována hlavní zpravodajkou revize. Právě ona bude připravovat pozici europarlamentu a vyjednávat finální podobu legislativy s členskými státy.
„Je to klíčová role v Parlamentu, díky níž bych chtěla ovlivnit, jak ETS 2 funguje, a odpovědět tak i na kritiku, která zaznívá v Česku ve veřejné debatě,“ říká Nerudová v rozhovoru pro Seznam Zprávy. Podle ní jde o příležitost přenést do Bruselu obavy českých domácností a zabránit tomu, aby se z ETS 2 stal symbol nekontrolovaného zdražování.
Největší problém vidí v nejistotě kolem budoucích cen. „V té původní podobě někteří mluví o cenách povolenek 150 až 200 eur a o zdražení o tisíce korun měsíčně, jiní uklidňují, že to budou maximálně dvě krabičky cigaret,“ popisuje. „Za mě je problematická právě ta nejistota. Proto musíme posílit cenové kontroly,“ dodává s tím, že návrhy Evropské komise sice jdou správným směrem, ale domácnosti zatím nemusejí dostatečně chránit.
Byla jste jmenována hlavní zpravodajkou revize ETS 2. Proč je tahle pozice pro Česko důležitá a co díky ní můžete skutečně ovlivnit?
Zpravodajka připravuje pozici Parlamentu k dané legislativě a následně vyjednává její finální podobu s členskými státy. Je to tedy klíčová role v Parlamentu, díky níž bych chtěla ovlivnit, jak ETS 2 funguje, a odpovědět tak i na kritiku, která zaznívá v Česku ve veřejné debatě. Do Parlamentu jsem přišla řešit problémy občanů, ať už jde o ETS, nebo o mou roli v týmu vyjednávačů evropského rozpočtu.

Europoslankyně Danuše Nerudová.
Komise navrhuje cenové brzdy, například automatické uvolnění povolenek při ceně nad 45 eur. Vy ale říkáte, že to domácnosti pořád nemusí ochránit. Co konkrétně podle vás hrozí?
Komise výrazně posiluje mechanismy, které už v systému jsou. Dosud ale byly příliš slabé, což naznačovalo i několik tuzemských i zahraničních studií. Proto například přichází s tím, že v případě překročení ceny 45 eur za povolenku vypustí Komise na trh větší množství povolenek než doposud. Zároveň ujišťuje, že se tak stane hned dvakrát ročně. To by skutečně mělo mechanismus posílit. Je ale otázka, zda je to dostatečné. Můžeme se bavit i o rychlosti, s jakou Komise zasáhne v případě, že cena překročí strop. Nyní tam totiž existuje jistá prodleva.
Problematická nejistota
Kdyby se ETS 2 nechal v téměř původní podobě, jak by se to mohlo projevit na cenách tepla nebo dopravy v českých domácnostech?
V té původní podobě někteří mluví v nejhorších případech o cenách za povolenky od 150 do 200 eur a o zdražení tak o tisíce korun měsíčně, jiní uklidňují tím, že ceny nepůjdou tak nahoru, a že to bude stát maximálně jako dvě krabičky cigaret. Za mě je problematická právě ta nejistota, která pramení právě z tohoto rozpětí. Proto musíme posílit cenové kontroly.
Tvrdíte, že návrh Komise je jen začátek. Jaké další pojistky chcete prosadit, aby lidem nehrozily skokové nárůsty účtů?
Diskutuji návrh s odborníky na energetiku i trhy s emisními povolenkami a příští týden chci začít i politické konzultace. Z mého pohledu návrh například dostatečně neřeší prodlevu v reakci na zdražení. Tím myslím vypouštění povolenek bez výrazného otálení, aby se cena stlačila tam, kde má podle stropu být. Komise má v tuto chvíli dohromady až čtyři měsíce, do té doby může dojít k problémům pro občany. Dále je zde otázka lepšího posílení cenových stropů ve chvíli, kdy dojde na kontinentu k další energetické krizi. Zároveň ale systém nemá bezedný počet povolenek. To jsou věci, na které je třeba se podívat.
Není čas na politikaření, zní v kuloárech. Máte pocit, že vláda Andreje Babiše má nakročeno spíš k rétorickému řešení ETS 2, nebo věříte, že začne reálné vyjednávání?
To je bohužel pocit, který z prvních deklarací mám. Pan Okamura mluví o usnesení vlády proti ETS 2, to je absolutně zbytečné plácnutí do vody a ničeho tím nedosáhneme. Naopak se bojím, že je to jen zástěrka, aby si vláda našla výmluvu nic nedělat. Od pana Okamury, který nikdy nenesl vládní odpovědnost, to chápu, ale od Andreje Babiše ne. Ten má zkušenost ze summitů a z vyjednávání, která trvají i do ranních hodin. Je třeba, aby vláda tvrdě vyjednávala, hledala si partnery a prosazovala své požadavky.
Silná česká pozice
Česko má silnou pozici – revizi ETS 2 iniciovalo spolu s Francií a dalšími státy. Může ji vláda na Radě promarnit? Jak konkrétně?
Cestu k částečnému zlepšení vydláždila předchozí vláda tím, že Komisi přinutila tento návrh předložit. Současná vláda ale může promarnit možnost vnést do systému ještě další skutečné pojistky. Polsko a Francie už v diplomatických kruzích mluví o tom, že návrh nemusí stačit.
Říkáte, že jste připravena s vládou Andreje Babiše spolupracovat, pokud bude konstruktivní. Co by měl premiér nebo ministři udělat, aby to nebylo jen „křičení v koutě“, jak sama říkáte?
Především musí ovlivnit pozici v Radě, tedy postoj ostatních členských států. Já mohu udělat maximum v Evropském parlamentu, ale pokud vláda nezíská podporu pro zásadní revizi tohoto systému, výrazně mi – a Parlamentu – ztíží možnost prosadit víc, než je dnes na stole.
Pokud vláda spolupracovat nebude, co to v praxi znamená? Přijdou Češi o šanci zmírnit dopady ETS 2 na své peněženky?
Návrh Komise omezuje negativní dopady ETS 2, ale z mého pohledu neřeší některé systémové problémy, například to, že v něm není dostatečně zajištěná pojistka pro případ, kdy ceny prudce vyletí. Nikdo vám ani s návrhem Komise nemůže zaručit, že se negativním dopadům vyhneme. Právě na tom musíme dál pracovat.
Veřejnost postrádá fakta
ETS 2 je v Česku velmi nepopulární a často se používá jako strašák. Dá se podle vás ještě veřejnosti vysvětlit tak, aby lidé viděli i přínosy, nebo je důvěra už ztracená?
Kolem tématu je bohužel dost polopravd. Hodně se mluvilo o tom, že ceny povolenek už vyletěly kvůli ETS 2 a přitom tento systém ještě není ani funkční. Šlo totiž o vývoj na trhu s deriváty, takzvanými futures. Jde o obchodování kontraktů uzavíraných do budoucna. Trhy zde poskytují odhady vývoje ceny, přestože se několik měsíců neuskutečnil ani jediný takový obchod.
Zároveň po zveřejnění tohoto návrhu, pro který jsem zpravodajkou, tyto odhady okamžitě klesly. Jinak například pokud jde o vytápění, lidé, kteří využívají centrálně vyráběné teplo, topí elektřinou, dřevem nebo mají tepelné čerpadlo, dopad ETS 2 na ceny tepla vůbec nepocítí – systém se jich netýká. To jsou všechno fakta, která mi v debatě chybí.
V Evropském parlamentu panují kolem ETS 2 výrazné názorové rozdíly. Kde očekáváte nejtvrdší politický střet a s kým budete hledat kompromis?
Příští týden začnu konzultovat ostatní frakce. Možná budete překvapená, ale levicové strany v Evropském parlamentu, které tradičně prosazují vyšší klimatické cíle, se naopak obávají sociálních dopadů ETS 2. Všichni chápou problém – při prvním schvalování dokonce levice přišla s návrhem oddělit tento systém, aby nedopadl na domácnosti.
Miliardy pro Česko
Kritici říkají, že ETS 2 je „další zelená daň“, která zdraží život…
Musím uvést na pravou míru, že tento systém byl schválen už v předchozím mandátu, takže za něj nenesu osobní politickou odpovědnost. Nebyla jsem u toho, když se vyjednával, a pracuji tedy s tím, co bylo přijato v minulém období. Vím ale, že během vyjednávání v Evropském parlamentu existovaly návrhy alespoň dočasně vyčlenit vytápění domácností.
Je ale potřeba mít na paměti, že Česká republika bude mít k dispozici 52 miliard korun ze sociálního klimatického fondu a odhadem další více než stovku miliard na podporu domácností a snižování závislosti na fosilních palivech dovážených často z nespolehlivých či nepřátelských zemí. Tyto prostředky musíme využít účelně, abychom ochránili zranitelné domácnosti. Největší průšvih by byl, kdybychom tyto peníze nevyužili. Zároveň jim ale opakuji: jsem pro nastavení systému tak, aby neměl negativní dopady na občany. Budu první, kdo bude prosazovat další posílení pojistek, pokud by něco takového hrozilo.
Česko má stále vysoký podíl uhlí a plynu ve vytápění. Nehrozí, že ETS 2 dopadne na střední a východní Evropu tvrději než na bohatší státy?
Podíl uhlí na energetickém mixu je ve východní a středí Evropě vyšší. To je odpovědnost předchozích vlád, které téma jen oddalovaly. Musíme si uvědomit, že pokud ho budeme dál ignorovat, tak se problém bude zvětšovat. Systém prostě nezmizí, protože už ho implementovaly částečně či úplně přes dvě třetiny států, nemůžeme tedy bláhově lidem slibovat, že to zrušíme.















