Hlavní obsah

Blamáž na prioritní dálnici. Za chybu Kupkova úřadu chtějí firmy 671 tisíc

Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Snímek z loni otevřeného úseku dálnice D35 Časy-Ostrov.

aktualizováno •

Pochybení úředníků Ministerstva dopravy, kteří prošvihli termín soutěže na poradce pro dálnici D35, má dohru. Konsorcium vedené Českou spořitelnou dnes napadlo zrušení tendru a žádá úhradu nákladů v řádu stovek tisíc korun.

Článek

Vládní plán o rychlé dostavbě dálnice D35, která má propojením Hradce Králové s Olomoucí odlehčit přetížené D1, má trhliny. Ministerstvo dopravy vedené Martinem Kupkou (ODS) bude muset obhájit postup v tendru na poradce, jenž má státu pomoci najít privátního koncesionáře, aby metodou PPP postavil a poté spravoval úsek D35 v délce 35 kilometrů mezi Opatovcem a Mohelnicí.

Jak Seznam Zprávy informovaly, ministerstvo „prošvihlo“ lhůtu 120 dnů, do kdy mělo o vítězi tendru na poradce pro D35 rozhodnout. Soutěž tak byla po třičtvrtě roce od zahájení ukončena, aniž by se dobrala cíle.

Kupkův úřad se ještě ten samý den, co byl článek publikován, účastníkům soutěže za způsobené „komplikace“ dopisem omluvil a nabídl jim účast v opakované soutěži, kterou chce obratem vypsat.

Jenže tento postup si nenechalo líbit konsorcium vedené Českou spořitelnou, jehož součástí je i advokátní kancelář Císař, Češka, Smutný, firmy AFRY CZ a Mott MacDonald.

Konsorcium dnes proti postupu ministerstva podalo oficiální námitky. Po Kupkově úřadu v něm požaduje pokračování soutěže, a pokud by to možné nebylo, chce od ministerstva věrohodnější zdůvodnění, které obstojí před zákonem. Podání námitek redakci jménem celého konsorcia potvrdil Lukáš Koutník, manažer komunikace z výše zmíněné advokátní kanceláře. „Omluva zadavatele je institut, která zákon nezná,“ uvedl také.

Konsorcium žádá i úhradu vynaložených nákladů ve výši 671 tisíc korun, což posléze potvrdilo i samotné Ministerstvo dopravy.

„Pečlivě se seznámíme s uvedenými argumenty a samozřejmě budeme požadovat přesné doložení jednotlivých výdajů,“ uvedl mluvčí ministerstva Filip Medelský.

Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Premiér Petr Fiala za přítomnosti ministra Kupky a dalších činovníků loni v prosinci při otevírání nového úseku D35 řekl: „Naším cílem je postupně zahájit všechny zbývající části dálnice D35 v následujících třech letech.“

Pokud by spor došel až tak daleko, že ho bude následně řešit i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, může to znamenat až roční zpoždění v přípravě stavby. Přitom Fialova vláda dostavbu D35 označuje za jednu ze tří svých dálničních priorit.

Ministerstvo nicméně věří, že ke zpoždění nedojde. „Termín dokončení dálnice v roce 2029 držíme nadále beze změny. Urychlujeme všechny další potřebné kroky, aby drobné zdržení v této fázi nemělo nemělo vliv na konečný termín,“ projevil optimismus mluvčí Filip Medelský. Věří také, že stěžovatel využije možnosti nového tendru.

Mohli jsme se dohodnout

Kupkovo ministerstvo v omluvném dopise, jehož kopii Seznam Zprávy získaly, vlastní pochybení vysvětlilo „nepředpokládanou procesní a administrativní náročností“ soutěže.

Členové konsorcia v čele s Českou spořitelnou se zdůvodněním nesouhlasí a považují je za nedůvěryhodné. Upozornili, že zákon pro takové případy nabízí i možnost dohody na prodloužení termínu.

„Přesto zadavatel nechal lhůtu uplynout,“ uvedl za konsorcium Lukáš Koutník z advokátní kanceláře Císař, Češka, Smutný.

„Ukončení zadávacího řízení ze strany ministerstva znamená podstatné zpoždění realizace klíčové dopravní stavby východo-západního spojení mezinárodního významu. Naše konsorcium bylo připraveno s prodloužením lhůty souhlasit, aby úsilí a náklady vynaložené na straně státu i účastníků nebyly marné,“ reagoval Koutník a vyjádřil i přesvědčení, že jejich konsorcium podalo „nejlepší a nejlevnější nabídku“.

Ministerstvo dopravy dosud informovalo o celé záležitosti velmi vyhýbavě. Redakci se přes několik žádostí zatím nepodařilo získat ani oficiální soupisku účastníků tendru.

Ministr Martin Kupka to v telefonátu reportérovi vysvětil tak, že právě s ohledem na chystaný náhradní tendr musí úřad zachovat určitou „informační střídmost“. Ze stejného důvodu se zdráhal poskytnout informace i o počtu účastníků zrušeného tendru.

Podle vícero zdrojů redakce byli ale jenom dva. „Nemohu to potvrdit, ani vyvrátit,“ reagoval Kupka.

Poradce pro D35 za 100 milionů

  • Vítěz zakázky měl resortu dopravy k chystanému PPP projektu poskytnout komplexní právní, finanční, ekonomické a technické poradenství pro následný výběr koncesionáře.
  • Mělo jít o zakázku v celkové hodnotě kolem 100 milionů korun, reálné nabídky byly ale nižší.
  • Tendr byl nastaven tak, že větší váhu v celkovém hodnocení měly odborné zkušenosti s PPP projekty (65 %), menší nabídnutá cena (35 %).
  • Při obdobném projektu na dálnici D4 bylo v roce 2017 za poradce vybráno konsorcium tvořené společnostmi White & Case (právní poradenství), Česká spořitelna (finanční poradce) a Obermeyer Helika (technické poradenství.)
  • White & Case i Česká spořitelna se účastnily i zrušeného tendru, ovšem tentokrát v odlišných konsorciích.
  • Formou PPP se na D35 mají stavět dva úseky úseky: Opatovec - Staré Město (16,6 km) a Staré Město - Mohelnice (18,2 km ).
  • Součástí stavby budou i dva tunely: nejdelší v Česku u Dětřichova (4 km) a tunel Maletín (1,3 km).

Je to riziko podnikání

Vedle konsorcia vedeného Českou spořitelnou se tendru účastnilo ještě konsorcium složené z firem PwC, White & Case, SAGASTA a Siebert+Talaš.

Informaci Seznam Zpráv potvrdil i Jan Brázda, partner ve firmě PwC Česká republika a expert na investice do infrastruktury.

Toto druhé konsorcium dle zákulisních informací sice podalo dražší nabídku, avšak zase vykázalo více požadovaných referencí ohledně zkušeností s PPP projekty.

Jan Brázda však průběh soutěže nijak komentovat nechce. O úhradu nákladů vynaložených na přípravu nabídky ministerstvo prý žádat nebudou. „Za PwC mohu říci, že nikoli. Je to riziko, se kterým musíme coby uchazeči počítat,“ podotkl Brázda.

Zmíněný mezní termín, do kdy mělo ministerstvo o vítězi rozhodnout, uplynul už v polovině srpna. Už dva týdny předtím přestalo ministerstvo účastníkům klást doplňující dotazy k jejich nabídkám. Co se dělo další dva měsíce relativního ticha, není úplně jasné.

Podle informací Seznam Zpráv Kupkovi úředníci zvažovali, že konsorcium v čele s Českou spořitelnou vyloučí s odůvodněním, že nesplnilo podmínky soutěže. Nicméně ani právníci tuto cestu nedoporučili. Až nedávno úředníci „s překvapením“ zjistili, že soutěž je ze zákona zrušena, protože mezní termín 120 dnů dávno uplynul. Chybně se domnívali, že už platí novelizovaný zákon o zakázkách, která by jim poskytl ještě tři měsíce navíc.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Fialová políčka v dolní části mapky ukazují, jaký segment D35 má být budován v rámci PPP projektu. Jde o úseky mezi Opatovcem a Mohelnicí.

Ve hře jsou zakázky za stamiliony

Stále není jisté, kdo by se náhradního tendru zúčastnil. Konsorcium vedené Českou spořitelnou by do nové soutěže podle mluvčího Koutníka šlo, pokud ale nastavené podmínky zajistí konkurenční prostředí, což vidí jako žádoucí.

I „soupeř“ si klade podmínky. „Záležet bude na tom, jak bude vypadat zadávací dokumentace nového tendru. Pokud bude v tendru zohledněna kvalita, jako tomu bylo dosud, pak samozřejmě o účasti budeme uvažovat. Pokud se ale stát rozhodne hazardovat, jít cestou soutěže na cenu a spokojí se s poradenským týmem, který žádné reálné zkušenosti nemá, pak naše účast v takovém zadávacím řízení smysl nedává,“ reagoval Jan Brázda za firmu PwC.

V celém případu přitom nejde jen o 35 kilometrů dálnice D35, ale i o to, jak stát nastaví podmínky pro další obdobné soutěže za desítky, či spíše stovky milionů korun. Kdo bude státu radit s jinými PPP projekty a kdo bude vybírat jednotlivé koncesionáře.

S pomocí metody PPP, která představuje partnerství veřejného a soukromého sektoru, chce teď stát stavět „na dluh“ nejen dálnice, ale třeba i vysokorychlostní železniční tratě. Nastavení podmínek (a zejména požadavků na reference) určí, kolik budou mít tyto soutěže účastníků, a kdo se tak k tomuto byznysu nakonec dostane.

AKTUALIZACE: Do textu jsme doplnili vyjádření Ministerstva dopravy.

Doporučované