Hlavní obsah

Kunovice vyvezly do Ruska „zakázané“ L-410. Nic neporušujeme, zní z fabriky

Foto: Profimedia.cz

Snímek z loňského srpna: Kadetka krasnodarské vyšší vojenské letecké školy Vladislava Grigorenková pózuje vedle „svého“ letounu L-410 na Mezinárodním vojenském a technickém fóru Army 2021 ve vojenském parku Patriot u Moskvy.

Reklama

22. 3. 12:30

Firma Aircraft Industries využila časově omezené možnosti exportovat do Ruska zboží, na které jsou uvaleny sankce. Výjimka platí až do pondělí 28. března.

Článek

Stále tvrdší evropské sankce zavedené kvůli ruské agresi na Ukrajině obsahují i úplný zákaz vyvážet a prodávat do Ruska zboží a technologie vhodné pro použití v leteckém nebo kosmickém průmyslu. Tento zákaz se vztahuje na letadla i jejich části.

Přesto jedno civilní letadlo, které by teoreticky mohlo najít využití i v ozbrojených složkách, do Ruska podle informací Seznam Zpráv tento týden zamířilo.

Stalo se tak v pondělí, kdy z továrny Aircraft Industries v Kunovicích na Uherskohradišťsku podle svědků vyjelo několik kamionů s rozebraným letounem L-410. Zásilka směřuje k finální montáži do ruského Jekatěrinburgu.

Vedení podniku, který má ruského majitele, export letadla potvrdilo. „Ano, potvrzuji vývoz civilního dopravního letounu L-410, který byl legální a proběhl za dozoru příslušných úřadů,“ uvedla na dotaz Seznam Zpráv vedoucí marketingu Aircraft Industries Denisa Zapletalová.

Konečným zákazníkem je podle jejího sdělení ruská firma UZGA (Uralský závod civilního letectví), kde se letadla určená pro ruský trh montují už několik let.

Vedení firmy Aircraft Industries uvádí, že export umožňuje výjimka v příslušném evropském sankčním nařízení, kde je stanoveno, že zákaz až do 28. března neplatí pro ty kontrakty, které byly uzavřeny před 26. únorem tohoto roku.

O výjimce pro výrobky z leteckého a kosmického průmyslu referuje ve svém praktickém výkladu sankcí i české ministerstvo průmyslu.

Seznam Zprávy chtěly od firmy Aircraft Industries vědět, kudy kamiony s rozebraným letadlem L-410 do Ruska směřují. Na to už vedení firmy neodpovědělo. Neoficiální informace hovoří o tom, že to je přes Polsko a Bělorusko, když kratší cesta přes Ukrajinu je nyní nemožná.

Firma také nesdělila, zda ještě nějaký další podobný vývoz plánuje. Výjimka, jak bylo uvedeno, platí do pondělí 28. března.

Firmu Aircraft Industries od roku 2013 několik let vlastnil těžebně-metalurgický holding UGMK, ovládaný ruským oligarchou uzbeckého původu Iskanderem Machmudovem. Od konce roku 2018 ale firma jako svého stoprocentního akcionáře uvádí ruskou společnost Ostov, kterou podle evidence skutečných majitelů vlastní Machmudovův kolega a spoluakcionář z vedení UGMK Andrej Kozicyn.

Změna se odehrála poté, co se Iskander Machmudov objevil na začátku roku 2018 na americkém seznamu lidí napojených na Kreml. Spoluakcionář z UGMK Kozicyn na žádném podobném seznamu není (ani aktuálním sankčním). V moravském podniku se však pod „novým“ majitelem nic nezměnilo, vedení zůstalo stejné. Až do dnešních dnů pokračuje i projekt lokalizace výroby v Rusku.

O tom, zda letouny z Kunovic mohou využívat ozbrojené složky ruského státu, jdou protichůdné informace.

Sama Aircraft Industries zdůrazňuje, že jejím odběratelem je Uralský závod civilního letectví.

Ruská tisková agentura TASS však v roce 2017 uvedla, že ruské ministerstvo obrany zakoupí 18 letounů L-410 české provenience pro potřeby svých speciálních sil.

Při návštěvě montážního závodu v Jekatěrinburgu to tehdy prohlásil náměstek ministra obrany Jurij Borisov. Řekl také, že ruská armáda chce letadla upravit pro složité místní klimatické podmínky.

Foto: Profimedia.cz

Snímek z loňského července zachycuje montáž letounu L-410 UVP-E20 v ruském montážním závodě UZGA (Uralský závod civilního letectví). Komponenty se dovážejí z Kunovic.

Plán, že letouny z Kunovic pro ruský trh budou montovány přímo v Rusku, se zrodil po anexi Krymu a tehdy přijatých prvních sankcích. V jednu dobu se hovořilo i o tom, že výroba v Kunovicích úplně skončí, což se nakonec nepotvrdilo.

Dlouholetou ambicí ruských vlastníků je ale zvládnout celou výrobu pro ruský trh kompletně v Rusku (podle české dokumentace), což se zatím nepodařilo. Problém má být hlavně s motorem. Zatím není jasné, co bude následovat po úplném zákazu vývozu komponentů z Kunovic.

Série: Jsou blízcí Putinovi, podnikají v Česku

13. 4.: Ruský vězeň svědomí narazil v Česku na agenta FSB, který ho dostal za mříže

1. 4.: Tabákový car a král severu Řecka. To je oligarcha s fabrikou ve Slaném

24. 3.: Uprostřed Prahy má hotely rodina Putinova gubernátora

17. 3.: Kunovice, Karlovy Vary i Holýšov. Zakryté stopy ruského oligarchy

15. 3.: Rus číslo 356 na sankčním seznamu. V ČKD Blansko hostil Zemana

9. 3.: Strabag může přijít kvůli oligarchovi o zakázky

8. 3.: Luxusní vesnička u Prahy tají majitele. Stopy vedou k ruským oligarchům

4. 3.: U letiště v Ruzyni investují čečenští miliardáři z Putinova okruhu

1. 3.: Putinův muž přes ropovody má českou stopu. Jeho blízcí tu léta podnikají

26. 2.: Oligarcha s vazbami na Kreml má majetek na Moravě. Vyrábí letadla

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované